MIVB werft dit jaar 1.000 nieuwe medewerkers aan

MIVB
”Als mensen aan werken bij de MIVB denken, denken ze aan een job als chauffeur. Maar dat is slechts één van de 300 functies die we te bieden hebben.” (Johan Claes, employer branding en sourcing manager MIVB)

De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB zit in volle groei. “De vraag naar openbaar vervoer neemt alleen maar toe”, weet employer branding manager Johan Claes. Maar dat betekent niet dat de MIVB enkel en alleen maar nieuwe chauffeurs nodig heeft. Ook ingenieurs, technici, IT’ers en andere profielen zijn anno 2014 meer dan welkom.

Johan Claes is sinds 2010 aan de slag als employer branding manager bij de MIVB, de aanbieder van tram-, metro- en busvervoer in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Een eigen employer branding manager bleek geen luxe te zijn. “Waar we het meest mee worstelen, is onze onbekendheid als werkgever. Niet voor buschauffeurs of tram- en metrobestuurders, daar zijn we erg bekend voor. Maar bij andere profielen zijn we niet altijd de eerste werkgever waar aan gedacht wordt. Dit bedrijf heeft net zo goed technische profielen nodig om ons netwerk en onze voertuigen te onderhouden, als IT’ers, financiële experts, administratieve profielen en tal van andere werknemers. We hebben ook die mensen heel wat professionele uitdagingen te bieden”, legt Johan Claes uit.

Als bedrijf kan de MIVB sprekende cijfers voorleggen. Het netwerk van de vervoersmaatschappij telt zo’n 40 kilometer metrolijnen, 139 kilometer tramlijnen en 445 kilometer buslijnen. Verspreid over het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de rand bedient de MIVB 2.200 haltes met 4 metrolijnen, 19 tramlijnen, 50 buslijnen en 11 nachtbuslijnen.

355 miljoen ritten

Vorig jaar verzorgde de MIVB op dat netwerk 355 miljoen ritten. Om dat vlot te laten verlopen, zet het bedrijf ongeveer 3.000 chauffeurs in. Die werken in een ploegensysteem. In totaal telt de MIVB iets meer dan 7.200 medewerkers. Een derde daarvan is bediende of kader, twee derde zijn arbeiders, zowel chauffeurs als technische profielen. Bij de bedienden werken er zowel technische profielen zoals ingenieurs, als ondersteunende functies.

“Dat maakt duidelijk dat er hier zeer veel uitdagingen zijn. We werken er volop aan om mensen dat te laten beseffen”, zegt Johan Claes. “Wie eens ons hoofdgebouw heeft bezocht, maakt die klik zeer snel, merk ik. Ik vergelijk onze kantoren weleens met een bijenkorf. Het staat hier nooit stil.”

Groeiscenario

Om toekomstig talent zo snel mogelijk mee te trekken in zijn verhaal werkt de MIVB nauw samen met enkele technische scholen. “We bieden scholieren stages aan. Het idee daarachter is om wie zijn stage met een positieve evaluatie beëindigt later eventueel hier te laten werken”, vertelt Johan Claes.

De MIVB heeft die nieuwe collega’s hard nodig. Ook in 2014 blijft de vervoersmaatschappij aanwerven. “In totaal zo’n duizend mensen. Voor de helft zullen dat chauffeurs zijn. De andere helft zijn vooral technische profielen en ondersteunende functies”, aldus Johan Claes. 60 procent van die vacatures dienen om het vertrek van collega’s op te vangen. Vier op de tien zijn nieuwe jobs. Die extra aanwervingen zijn nodig om zowel de toenemende vraag naar openbaar vervoer als de uitbreiding van het MIVB-netwerk en het voertuigenpark op te vangen.

MIVB tram 

Johan Claes legt uit: “Er komt een nieuwe lading bussen aan: 172 dit jaar alleen al, en ook voor 2015 is een bestelling voorzien. Er komen ook nieuwe trams. Daarvoor zijn allemaal nieuwe chauffeurs nodig. Je mag ervan uitgaan dat voor één bus of tram 2,7 chauffeurs of bestuurders nodig zijn, omdat ze in ploegen werken. Al die voertuigen moeten ook onderhouden worden. We hebben dus ook extra technici nodig. De uitbreiding van ons netwerk zorgt ervoor dat we ook meer mensen nodig hebben om de infrastructuur op punt te houden.”

Het ziet ernaar uit dat de toekomst voor de MIVB vooral een verhaal van ‘meer’ en ‘groei’ wordt. Volgens de laatste berekeningen zal de maatschappij in 2025 zo’n 450 miljoen ritten per jaar verzorgen.

Interne mobiliteit

Het groeiscenario waarin de MIVB zit, creëert niet alleen heel wat carrièrekansen, de maatschappij gaat er ook prat op zijn eigen medewerkers daarbij niet over het hoofd te zien. “We staan heel sterk op het vlak van interne mobiliteit. Dat is hier een speerpunt. We stimuleren dat en er wordt ook veel gebruik van gemaakt”, legt Johan Claes uit.

“In principe kan je bij ons naar eender welke functie doorgroeien, als je maar blijk geeft van de juiste competenties. Je kan die op eigen initiatief bijschaven, in avondschool bijvoorbeeld, maar we bieden ook intern heel wat opleidingen aan.”

Ook autonomie in de job, zelf initiatief nemen en nieuwe ideeën aanbrengen, staan hoog aangeschreven bij de MIVB. “Er wordt hier geluisterd naar wat medewerkers te zeggen hebben over hoe zij iets zouden aanpakken. Wie dat wil, kan hier de grenzen van zijn job verleggen”, aldus Johan Claes.

“Toen één van mijn assistenten hier startte, was een van haar eerste opmerkingen dat de manier waarop we starters opvangen beter kon. Wel, ze is mee in een project gestapt om dat te verbeteren en we hebben ervoor gezorgd dat die opvang nu beter loopt.”

(wv) 

Meer info over Waar vind ik jobs? , Mobiliteit & transport

18/04/2014