Minder bedrijfswagens door economische crisis

Bedrijfswagens

De markt staat onder druk. “Dat is duidelijk”, zegt Stéphane Verwilghen, managing director van Arval Belgium. “In 2008 kenden we nog een groei van tien procent, dit jaar wordt dat waarschijnlijk een nulgroei. De voorbije maanden kregen we een kwart minder aanvragen voor nieuwe voertuigen. Dat betekent niet dat er 25 procent minder bedrijfswagens rondrijden. Enkel de instroom daalt.”

Die daling heeft volgens Mollet verschillende oorzaken. Zo verlengen heel wat bedrijven hun lopende contracten. “In de huidige omstandigheden weet een werkgever vaak niet of de huidige gebruiker van een wagen binnen dit en een jaar nog in dienst zal zijn. Als die vraag speelt, wachten werkgevers liever om een voertuig te vervangen.”

Time-out formule

Bij LeasePlan heeft men daar een handige oplossing voor bedacht: de time-out formule. “Werkgevers kunnen daar, mits bepaalde voorwaarden, gebruik van maken om hun leasecontract tijdelijk kosteloos stop te zetten”, legt Van Roij uit. “Vanaf het moment dat de markt zich herneemt, kan het contract opnieuw op actief gezet worden. Die formule bestaat trouwens al lang. We hebben ze niet ontwikkeld in functie van de crisis.”

Maar die crisis laat dus wel degelijk zijn sporen na in het wagenpark. Niet alleen zorgen minder aanwervingen voor minder functies met firmawagen; nog niet zo lang geleden was een firmawagen vaak de beslissende factor om een kandidaat binnen te rijven. Nu de concurrentie onder de sollicitanten weer wat harder wordt, hoeven werkgevers niet zo diep meer in de buidel te tasten.

‘Opletten dat downsizen niet ingaat tegen car policy’

Anderzijds wordt er wel degelijk gedownsized in het wagenpark. Er is niet alleen de evolutie naar groenere wagens - zeker nu bedrijven belast worden op de CO2-uitstoot -, steeds meer werknemers worden ook gedwongen te kiezen voor een ‘lager’ model.

“Wie met een BMW 5-reeks rijdt, zal daar mee blijven rijden, maar bij vervanging moeten kiezen voor een lagere motorisatie. In plaats van met een 2,5 liter rij je dan rond met een tweeliter”, zegt Mollet. “Werknemers die recent een bedrijfswagen hebben gekregen, moeten meestal wel met een kleiner instapmodel tevreden zijn. Daar wordt op bespaard.”

Volgens Christophe Delmarcelle, advocaat bij Loyens & Loeff, moeten bedrijven wel opletten dat de trend tot downsizen niet ingaat tegen de eigen car policy. “Iemand een Polo geven in plaats van een Golf drukt de kost, maar wat als er in het contract dat is afgesloten tussen werkgever en werknemer duidelijk staat dat die laatste recht heeft op een bedrijfswagen van het type Golf?

Het wijzigen van de car policy is net zo goed een aanpassing van de arbeidsvoorwaarden en dat is geen eenvoudige materie. Persoonlijk heb ik nog geen weet van klachten die werden ingediend door werknemers, maar in principe kunnen dergelijke praktijken tot onenigheid leiden. Al kan je je natuurlijk afvragen of het echt de moeite waard is heisa te maken omdat je leasebudget vijftig euro lager ligt. Het blijft voor beide partijen een beetje wikken en wegen.”

(wim.verdoodt@jobat.be)     

Meer info over Extralegale voordelen , Bedrijfswagen

14/05/2009