Merkkledij goed voor carrière

Lacoste

Wie merkkleding draagt, bij voorkeur met het logo duidelijk zichtbaar, plukt daar professioneel de vruchten van. Dergelijke werknemers genieten meer aanzien, krijgen makkelijker medewerking en verdienen meer geld - hoe zouden ze anders merkkledij kunnen kopen - dan collega’s getooid in witteproductentextiel.

Dat blijkt uit onderzoek van Rob Nelissen en Marijn Meijers van de Universiteit van Tilburg. Hun bevindingen worden gepubliceerd in Evolution and Human Behavior.

Het logo maakt de man

De onderzoekers lieten vrijwilligers foto’s zien van een man met een poloshirt. Die foto werd digitaal bewerkt zodat het polo een Lacoste of Hilfiger-logo had en daarna een goedkoper Slazenger-logo of zelfs helemaal geen logo. Wat bleek? Wanneer de man het Hilfiger of Lacoste-logo droeg, kreeg hij door de deelnemers een hogere status toegemeten op een schaal van 1 tot 5 (3,5 voor Lacoste en 3,47 voor Hilfiger), dan wanneer hij geen logo (2,91) had of het Slazenger-logo (2,84) droeg.

Die bevindingen werden bevestigd toen de onderzoekers een paar vrouwen vroegen een enquête uit te voeren in een winkelcentrum. De vrouwen droegen de ene dag een trui met logo, de dag erna een kledingstuk zonder logo. De enquêteurs met Tommy Hilfiger-trui hadden het veel makkelijker om mensen te overtuigen op hun vragen te antwoorden dan de vrouwen die merkloze kledij droegen (52% tegen 13%).

Professioneel effect

Uit andere experimenten bleek nog dat mensen met merkkleding vaker worden aanbevolen voor een baan en meer geld verdienen. De onderzoekers concluderen dat mensen logo’s ervaren als signalen van onderliggende kwaliteit en dat ze daarbij denken dat enkel de besten zich kwaliteit kunnen veroorloven.

(wv)

Meer info over Carrière , Kledij

11/04/2011