‘Menselijk aspect zal in de HR-sector blijven overheersen’

De digitale omwenteling waar we aan blootgesteld worden, heeft onmiskenbaar een grote impact op het takenpakket dat onze werkgever ons voorschotelt. Een aantal jobs die automatiseerbaar zijn, zullen zelfs helemaal verdwijnen. Maar wat zal de impact zijn van artificiële intelligentie op de HR-sector? Zal wie werving en selectie doet straks moeten gaan stempelen? We vroegen het aan Wout Van Impe, de Limburgse Group Director van Mercuri Urval.

27 april 2018

Delen

"Een café uitbaten kan perfect zonder personeel. Maar dan is de sfeer helemaal weg." (Wout Van Impe, Mercuri Urval)

Volgens strategisch adviesbureau McKinsey hebben 6 op 10 jobs minstens 30% van taken die te automatiseren zijn. Niet meer dan 5% van de jobs zijn volledig automatiseerbaar. Toch zullen wereldwijd miljoenen mensen hun skills moeten upgraden of nieuwe vaardigheden moeten aanleren. Het World Economic Forum bevestigt deze tendens, maar is er ook van overtuigd dat in de toekomst sociale vaardigheden nog belangrijker gaan zijn dan specifieke technische vaardigheden.

Nog volgens McKinsey en andere studies zijn jobs die te maken hebben met dataverzameling en verwerking, alsook de banen met fysieke en voorspelbare activiteiten, het makkelijkst te automatiseren. Daarom zullen tuinmannen, loodgieters of kinderverzorgsters niet voor hun job moeten vrezen wegens te veel onvoorspelbaarheid. Automatisatie zal eveneens minder effect hebben op jobs die te maken hebben met het managen van mensen, het toepassen van inzichten of met sociale interacties.

Snel afhaken

"De impact op de inhoud van jobs is enorm", weet Wout Van Impe, die alle studies hieromtrent nauwkeurig heeft doorgenomen. "Het tempo waarin we onszelf altijd moeten blijven ontwikkelen om relevant te blijven op de arbeidsmarkt, is gigantisch. Permanent opleiden in functie van de nieuwe, vereiste vaardigheden, is essentieel. Niet alleen geven we veel minder geld uit aan opleidingen dan het Europese gemiddelde, we stoppen ook op jonge leeftijd met extra scholing. Sprekend zijn de cijfers van de KU Leuven, waar amper 8% van de studenten ouder is dan 30 jaar. Aan buitenlandse topuniversiteiten is dat meer dan 50%."

Humor

Concreet voor de HR-sector kijkt Van Impe met gemengde gevoelens naar de evoluties. "Heel wat skills in onze sector zijn niet eenvoudig om te zetten naar een digitale format of zijn makkelijk te meten parameters" zegt hij. "Ik denk aan humor, energie, positivisme, inspireren, samenwerkingsvermogen, impact hebben op mensen, enthousiasmeren, enzovoort. Het zijn vaak deze skills en attitudes die het verschil maken tussen falen en succes. Waar de 'human touch' belangrijk is, moeten geen grote wijzigingen worden verwacht. Dat is wel het geval voor automatiseerbare taken, zoals search, screening, pre-matching. Dat betekent dat ook in de HR-sector het gemiddelde niveau zal moeten stijgen, want nu computers de repetitieve klussen overnemen, moeten de mensen zich bekwamen in leiderschapsontwikkeling, coaching, ontwikkelingsgesprekken en feedback.”

“Artificiële intelligentie zal snel feedback kunnen geven na het gebruiken van een digitale tool, maar zal nog niet zo makkelijk in dialoog gaan, actief luisteren, motiveren, feedback geven op een manier dat je er als kandidaat, teamlid, medewerker, gesprekspartner of collega warm en enthousiast van wordt. Het is bijvoorbeeld technisch perfect mogelijk een café uit te baten zonder personeel. Maar gezellig zal het er niet zijn, een vriendelijke ontvangst en bediening, een grapje achter de toog, iemand die de sfeer proeft en daarom de muziek, het volume of het licht aanpast... dat maakt het verschil. Dat is de 'human touch', waar geen enkele chatbot of ander digitaal snufje tegenop kan."

Dialoog

En Van Impe besluit: "Een sloophamer zal het digitale tijdperk in onze sector dus niet worden, zoals ook een recente studie van Federgon vermeldt. Artificiële Intelligentie zal niet alles overnemen, maar zij die het niet integreren, zullen wel verliezen. Wat de impact ook moge zijn, mensen hebben behoefte aan authentieke dialoog. Indien beoordelingen van kandidaten, feedback en screening alleen maar door slimme computers zou gebeuren, zullen velen, en zeker de toptalenten, afhaken. De meerwaarde zit dus in de human touch. Concluderend: Er is een toekomst voor HR-professionals, maar ook zij zullen anders en beter moeten presteren dan vroeger. Zoals overal."

(km) - Foto: HBvL 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.