Bedrijfswagen
Vorige

1 van 116

Volgende
Volgend artikel:

We krijgen steeds meer extralegale voordelen

Meer dan helft bedrijven bespaart op wagenpark

Meer dan een op twee werknemers merkt dat zijn werkgever de knip zet in het wagenpark. Dat blijkt uit een onderzoek van Jobat en Profacts bij 650 werknemers met een bedrijfswagen. Chauffeurs moeten vooral langer met dezelfde wagen blijven rijden, al kan die maatregel wel op heel wat begrip rekenen.
#

Naast langere looptijden proberen bedrijven ook te besparen op het wagenpark door het aanbod in te perken of door voertuigen uit een lagere prijsklasse aan te bieden. Kunnen werknemers zich nog schikken naar de eerste twee scenario’s, voor de laatste maatregel is slechts vier op tien werknemers te vinden.

“Contractverlengingen gebeuren vaak op vraag van de leasingmaatschappijen zelf”, reageert Joost Kaesemans van Febiac. “Die verliezen momenteel veel geld aan wagens die einde contract zijn en moeten verkocht worden op een ingestorte tweedehandsmarkt. Maar ook je werkgever kijkt naar zijn centen. Alles waarop bespaard kan worden, passeert daarbij de revue, dus ook de firmawagens. Mee dankzij de fiscaal gunstige maatregelen voor kleinere, zuiniger auto’s is die trend eigenlijk al een tijdje bezig. En steeds meer bedrijven sturen hun car policy in die richting bij. In plaats van een tweeliter verplichten ze hun werknemers een 1600 te nemen. Dat is een courante praktijk.”

Welke besparingsmaatregelenen nemen bedrijven?               

Toch blijft de bedrijfswagen voor heel wat werknemers een statussymbool. Veelzeggend in dat opzicht is dat de helft van wie met een bedrijfswagen rijdt zich in een wagen nestelt die hij zich privé niet kan veroorloven. Als we het zelf moeten betalen, kiezen we blijkbaar liever een iets goedkoper voertuig.

Goedkoper of tweedehands

“Dat is zeker waar. Een paar jaar geleden hebben we zelfs eens gevraagd wat mensen zouden doen moest hun bedrijfswagen wegvallen. Negen op de tien zei nog altijd met de wagen naar het werk te komen, maar wel met een goedkoper of tweedehands model. Vandaar dat bedrijfsauto’s niet zonder belang zijn voor de automobielsector. Vaak zijn het wagens die net iets groter, duurder en beter uitgerust zijn dan de gemiddelde consument zich kan veroorloven”, meent Kaesemans.

Voor die ‘droomwagen’ schuiven we grote maatschappelijke bekommernissen, zoals de zorg voor het milieu, overigens graag even aan de kant. Het bewijs: twee derde van de respondenten kon kiezen voor een ecologische wagen. Slechts een derde van hen hapte toe.

‘Er blijft niet veel over om uit te kiezen’

“Dan vraag ik me af wat het criterium voor een ecologische wagen is. Zijn dat auto’s met een CO2-uitstoot van minder dan 105 gram? Dan blijft er, behalve enkele kleine stadswagentjes, niet veel over om uit te kiezen. Een Golf of een Astra, wat toch geen met overdreven luxe beladen wagens zijn, vallen daar al buiten. Ik kan dus best begrijpen dat niet zoveel mensen op dat aanbod ingaan omdat ze willen vasthouden aan wat ze vroeger hadden”, zegt Kaesemans.

Top tien modellen bedrijfswagens 2008
/p>

Vier op tien werknemers zeggen meer kilometers af te malen sinds ze over een bedrijfswagen beschikken. Privégebruik is daarbij een van de grootste oorzaken. Zowat iedereen met een bedrijfswagen gebruikt die ook voor gezinsuitstapjes. Vaak gaat dat ten koste van het openbaar vervoer. Veertig procent zegt minder gebruik te maken van - en dus te betalen voor - trein, tram en bus sinds hij over een ‘gratis’ bedrijfswagen beschikt.

“Dat verwondert me”, reageert Kaesemans. “We merken dat, ondanks een toename van het aantal bedrijfswagens, het aantal afgelegde kilometers in België niet stijgt en zelfs de neiging heeft om lichtjes te dalen.”

Wie een bedrijfswagen aangeboden krijgt, hoeft die overigens niet aan te nemen. Meer dan de helft van de respondenten had de kans vriendelijk te bedanken voor de eer, maar als tegenprestatie kon maar een derde rekenen op een gelijkwaardige loonsverhoging. Over hoe hoog dat bedrag is, zijn acht op tien werknemers goed geïnformeerd. Hoeveel hij de fiscus maandelijks verschuldigd is door met een bedrijfswagen rond te rijden, weet slechts zestig procent.

(wim.verdoodt@jobat.be)     

12 augustus 2019
Anderen bekeken ook