Mediteren op je werk: 3 praktische tips

Word je ook om de oren geslagen met termen als ‘mediteren’ en ‘mindfulness’, maar heb je geen idee hoe eraan te beginnen, waar het nu eigenlijk goed voor is en hoe je het in je leven kan inplannen? Enkele tips om je wegwijs te maken.

Meditatie boost je energie en je concentratievermogen, verlaagt je stressniveau en kalmeert de zenuwen. Het zou je leven compleet veranderen in positieve zin en verhoogt je weerstandsvermogen. Elke dag verschijnen er wel nieuwe studies die meditatie en andere mindfulnesstechnieken magische krachten toedichten.

Er zijn ook de nodige tegenstanders die er niet in geloven, maar als je eenmaal bekeerd bent tot meditatie-aanhanger en in de kracht ervan begint te geloven, dan begint het echte werk pas: je mindfulnessoefeningen inplannen.

Op kantoor

Wil je een nieuw meditatieritueel opstarten dan zal je misschien je overvolle planning in je gezicht geduwd krijgen, waardoor je het toch weer voor bekeken houdt. Terwijl meditatie net de stress van een overvolle agenda moet wegnemen. De meeste mensen hebben een strakke planning. Ergens een uurtje vrij maken voor ademhalingsoefeningen, lijkt dan geen prioriteit. Toch is het haalbaar.

Begin bijvoorbeeld met je meditatieritueel toe te passen op kantoor. Het is er druk, stresserend en waarschijnlijk de meest meditatie-onvriendelijke plek die je je maar kunt indenken. Het is nochtans de beste plek om ermee te beginnen om exact die redenen. Niet alleen is je job meestal de aanleiding van je stress, het lijdt er ook onder. Een gestresseerde, ongelukkige werknemer is vaak minder productief.

Verademing

Het is niet voor iedereen evident om thuis tussen het huishouden door nog een momentje voor zichzelf te vinden om te benutten met meditatie. We hebben andere prioriteiten daar… Al is het maar om te bekomen van de werkdag. Meditatie mag niet aanvoelen als een extra opgelegde taak tijdens je rustmoment. Op het werk kan het net een verademing zijn.

Je hoeft er zelfs geen uren voor uit te rekken. 10 minuutjes tot een kwartier per dag is genoeg. Het enige wat belangrijk is, is dat je je er volledig op kan focussen.

Stap 1: Zoek een geschikte ruimte

Je hebt recht op pauze, werk je voor een groot bedrijf dan kan je desnoods je office manager inschakelen om te helpen bij de zoektocht naar een ruimte die je 15 minuutjes kan reserveren.

Hoe ziet een ideale meditatiekamer eruit?

  • Geen ramen
  • Klein
  • Geen telefoons (of andere storende apparaten)
  • Stil

Je kan altijd toegevingen doen en bijvoorbeeld een klein raam toelaten of de telefoon uittrekken. Je moet je er op je gemak voelen en je kunnen concentreren, dat is het belangrijkste. Er zijn mensen die zelfs genoegen nemen met mediteren in de sanitaire voorzieningen. Al is dat misschien niet ideaal.

Stap 2: Plan je meditatiemoment in

Rek wat tijd uit voor je meditatie. Moet je een ruimte reserveren? Probeer wat extra tijd in te lassen. Je meditatie zelf duurt misschien maar 10 à 15 minuten, maar plan dan toch maar 30 minuten in, zodat je je niet hoeft te haasten en je wat speling hebt. Je hoeft de tijd daarom niet helemaal op te gebruiken.

Heb je veel werk, probeer dan toch wat te schuiven. De meeste taken kunnen wel enkele minuten wachten. Er zijn altijd uitzonderingen, maar meestal voel je je productiever na je ademhalingsoefeningen, waardoor je je taken waarschijnlijk zelfs sneller en beter kunt afwerken.

Stap 3: Mediteer!

Hulp nodig? Er zijn honderden boeken geschreven over verschillende meditatietechnieken en ademhalingsoefeningen. Er zijn een overvloed aan mindfulnessworkshops om je op weg te helpen.

Heb je wat weinig tijd om een cursus te volgen of een boek te lezen? Google is je beste vriend. YouTube-filmpjes en stap-voor-stapartikels leggen je uit welke oefeningen je kan doen en hoe je moet starten. Er zijn zelfs apps om je te helpen.

Het belangrijkste is dus dat jij je rustig voelt en je een techniek vindt die voor jou werkt. Het mag niet aanvoelen als een zware opgave. Jouw moment, jouw ritme, jouw plek.

(sjv) – bbc.com 

Meer info over Stress , Ontspanning , Gelukkig op het werk , Evenwicht werk-privé , Gezondheid

09/09/2015