Werk jij voor een baas of een leider?

Is jouw baas een leider?

Elke organisatie heeft een baas, niet alle organisaties hebben een leider. Zoek en vind de zeven verschillen.

Wat maakt het verschil tussen een werkomgeving waar werknemers zich enthousiast engageren om voluit te gaan en een omgeving waar frustratie en stress de productiviteit afremt? Met coach en consultant Hendrik Hellemans van Coachingplanet.be sommen we zeven sleutelfactoren op die het verschil kenmerken tussen een leider en een baas (we kunnen soms ook manager zeggen). Ook al moeten ze allebei resultaten kunnen neerleggen.

Een leider ...

1. ... focust op mensen

Een leider stelt mensen centraal. “Bazen hechten meer belang aan rapporten en cijfermateriaal dan aan de mensen die het moeten uitvoeren. Zij hanteren sterk de ‘stick’ om medewerkers te pushen naar betere resultaten voor de organisatie”, stelt Hendrik Hellemans. “Een leider daarentegen inspireert mensen door hen kansen te geven te groeien en zich te ontwikkelen in hun job.”

2. ... vraagt in plaats van beveelt

Een leider zal, volgens Hellemans, in eerste instantie aanspraak maken op de goodwill van de medewerkers in plaats van zijn autoriteit als overste te laten opspelen. “Een baas die zijn autoriteit wil laten gelden, zal snel een andere toon aanslaan, dwingender, agressiever en puur taakgericht”, weet de coach.

3. ... wil vooruit

Een leider gaat flexibeler om met uitdagingen en tegenslagen. Leiders hebben een constructief zelfbeeld en verwachtingen voor de toekomst. Zij gaan ervan uit dat ze een verschil kunnen maken. Bazen fixeren zich meer op processen, structuur en systemen. “Vaak zijn ze meer geneigd een uitdaging of tegenslag te zien als onveranderlijk en houden van een status quo.”

4. ... denkt strategisch

Dit is het verschil tussen de dingen juist doen tegenover de juiste dingen doen. Leiders bereiden zich voor op wat ze in de toekomst moeten doen. “Ze zijn proactief en hebben een langetermijnvisie.” “Maar bazen lossen de problemen op als deze zich voordoen en zijn hierdoor reactief. Om hun processen goed te beheren, zijn ze vaak risico aversief en zoeken ze stabiliteit.”

5. ... heeft respect

Leiders zijn respectvol in hun omgang met anderen en krijgen respect van hun medewerkers. “Zij hanteren het ‘Ere wie ere toekomt ‘principe, waarderen en erkennen initiatief en succes bij hun medewerkers.”

Een baas vs. een leider
Bij bazen, zeker autocratische of onzekere figuren, wordt eerder angst opgeroepen dan respect. “Een vlot en efficiënt team moet zeker weten dat hun baas achter hen staat en hun succes gunt als zij hun nek uitsteken”, weet Hellemans. “Als er twijfel is over vertrouwen en integriteit bij de ondergeschikten, worden zij onzeker, afwachtend en balen zij van hun bazen.”

6. ... verkoopt zijn idee

Een leider verkoopt zijn idee en stimuleert de medewerker om zelf te ontdekken hoe hij een opdracht het beste uitvoert. “Daar waar een baas opdracht geeft hoe en wanneer zijn idee uit te voeren”, stelt hij. “Een bazige baas laat geen ruimte voor eigen inbreng of medezeggenschap en stimuleert zo medewerkers alleen uit te voeren en hierover niet na de denken. Medewerkers worden zo onverschillig en verliezen hun motivatie.”

Lees verder:

7. ... blijft eindverantwoordelijk 

In samenwerking met MARK Magazine
(wv) - Bron: MARK Magazine 

Meer info over Bazen , Teamwork

21/06/2017