Waarom Playboy stopt met naakt (en wat jij ervan kunt leren)

Playboy Kate Moss

De beslissing van het bekende mannenblad Playboy om te stoppen met naakt zegt veel over hoe bedrijven, en wijzelf, moeten denken. “Je vermijdt best de Icarus-paradox: de oorzaak van succes is vaak ook de reden van de ondergang.”

Rudy Moenaert, professor of strategic marketing bij de business-scholen TIAS en AMS, schreef het boek Marketing met ballen. De professor kaderde op de recente Master Marketeers-conferentie van STIMA het belang van innovatie met voorbeelden, waarvan we je deze twee niet wilden onthouden:

Voorbeeld 1: Playboy schrapt naaktmodellen

Moeten bedrijven, ondanks deze wijsheid, veranderen? “Ja. In de routine schuilt de ondergang”, vindt Rudy Moenaert. “Playboy heeft bijvoorbeeld een hardcore – no pun intended – beslissing gemaakt: geen naakt meer.” Playboy was dus al jaren het blad met de zogezegde sterke interviews, maar nu moet het dat dus écht worden. Wat was hun motivatie om blootmodellen af te voeren? Moenaert: “Iedereen is slechts één klik verwijderd van elke denkbare seksuele handeling. Playboy gaat dus radicaal mee met zijn tijd, en vermijdt hierbij de Icarus-paradox: de oorzaak van succes is vaak ook de reden van de ondergang.”

Moenaert vindt dat bedrijven en (marketing)mensen hun manier van werken moeten veranderen. Soms moet je het geweer van schouder veranderen. “We hebben te veel zitten sleutelen aan hetzelfde recept. Als de soep niet goed is, kun je er zout bijdoen. Maar als je dat blijft doen, eindig je met de Dode Zee.”

Lees verder:

Voorbeeld 2: De wolven in het park 

In samenwerking met MARK Magazine
(sdc) – Bron: MARK Magazine 

Meer info over Persoonlijke ontwikkeling

25/05/2016