Waarom de grootste mond altijd wint

"In 2012 was ik op een conferentie voor organisatiepsychologen in San Diego. Ik was toen heel enthousiast over een sessie rond het probleem dat de kennis vanuit de organisatiepsychologie niet bekend is en niet gebruikt wordt in het bedrijfsleven. Maar al tijdens de eerste presentatie merkte ik dat ik eigenlijk niet meer aan het opletten was. Niet dat de inhoud niet degelijk was, het was gewoon nogal saai", bekent Michaël Van Damme van The Forge.

10 februari 2016

Delen

Donald Trump
Donald Trump, Amerikaanse 'grote mond'.

"Uit beleefdheid bleef ik wel zitten. Het is op dat moment dat ik me bedacht dat dit precies het probleem is: als organisatiepsychologen willen dat hun kennis gebuikt wordt in bedrijven, moeten ze misschien toch iets leukere presentaties geven. Wanneer ik als wetenschapper al afhaak, kan je moeilijk verwachten dat deze presentaties impact gaan hebben op managers. Nochtans was er op dezelfde conferentie ook een sessie over charismatisch spreken."

Heb je ooit al eens een nummer luidop fout mee zitten zingen? "Jarenlang heb ik ‘Smells Like Teen Spirit’ van Nirvana verkeerd mee staan brullen op de dansvloer. ‘With the lights out, we’re contagious’ zong ik altijd. En ik niet alleen, gelukkig", lacht Van Damme. Dit lied prijkt in de top van meest fout gezongen liedjes. Tegelijkertijd staat dit nummer ook op nummer 1 in diverse hitlijsten van de beste songs aller tijden, en dat in verschillende landen. Kurt Cobain schreef het als aantijging tegen de conformistische massamentaliteit … En net dat nummer staan mensen op dansvloeren over de hele wereld fout mee te zingen, zonder een idee te hebben waar het eigenlijk over gaat. Oh ironie.

Wat overheerst: melodie of tekst? 


We hechten blijkbaar meer belang aan de melodie dan aan de inhoud. Een liedje met een leuke melodie, zonder een echte tekst, kan perfect een hit worden. Maar omgekeerd maakt een lied met een fantastische tekst maar een magere melodie veel minder kans om opgepikt te worden. En dit geldt niet alleen voor muziek, maar voor communicatie in het algemeen: de verpakking heeft drie keer meer impact dan de inhoud van de boodschap. De manier waarop een boodschap gebracht wordt, is voor een publiek eigenlijk belangrijker dan de inhoud van die boodschap.

Dit heeft enkele belangrijke gevolgen voor het spreken voor een groep of een publiek. Want het wil zeggen dat je inhoudelijk weinig te bieden kan hebben, maar toch veel impact hebt op je publiek. Dit heb je zelf vast al wel een keer ondervonden in een vergadering: de persoon met de grootste mond heeft meer impact, los van de inhoud van zijn of haar betoog. Onderzoek in 2010 aan Cornell University toonde bijvoorbeeld aan dat nieuwe ideeën van narcistische mensen op papier niet per se creatiever beoordeeld werden door een jury. Maar wanneer de narcisten hetzelfde idee live konden presenteren voor de jury, werden ze systematisch als creatiever beoordeeld. Met andere woorden, het enthousiasme en de zelfzekerheid van de narcisten beïnvloedde het oordeel van de jury.

Wat we wel kunnen leren van managementgoeroes


Omgekeerd kan je over een unieke expertise beschikken, maar slaag je er misschien niet in om die op een beklijvende manier over te brengen. Met andere woorden, expertise biedt geen garantie op impact. Het is vooral deze laatste groep die er baat bij heeft om te weten hoe ze hun expertise op een boeiende manier kunnen verspreiden. En dat hebben wetenschappers onderzocht, door managementgoeroes te bestuderen. Managementgoeroes zijn namelijk heel sterk in het brengen van een goede melodie in hun boodschap, los van de inhoud.

Professor Antonakis van de Universiteit van Lausanne toonde aan dat charisma niet iets is dat je hebt of niet hebt, maar dat je het kan trainen. Hij bracht een aantal technieken in kaart die bepalen hoe charismatisch een persoon gepercipieerd wordt door een publiek. Je kan dus leren om jouw boodschap op een goede melodie te zetten. Met andere woorden, een CEO, een manager of een werknemer die presenteert voor een groep en die deze technieken gebruikt, zal charismatischer beoordeeld worden. Bovendien zal hun boodschap meer impact hebben op hun publiek.

Schoonheid zit vanbinnen

"Nog een laatste advies: focus op de inhoud van de boodschap, niet op de verpakking. De volgende keer dat je naar een managementgoeroe luistert, probeer dan een keer door de technieken heen te kijken naar de eigenlijke inhoud van de boodschap. En omgekeerd, probeer tijdens de volgende vergadering meer rekening te houden met die ene persoon die wel expertise heeft, maar het niet altijd goed kan overbrengen."

"Tot slot ben ik er van overtuigd dat wanneer organisatiepsychologen deze technieken zelf toepassen, hun kennis wél gebruikt zal worden in het bedrijfsleven", besluit Van Damme.

Lees verder:

12 charismatechnieken 

In samenwerking met MARK Magazine
(mvd) - Bron: MARK Magazine 





Dit artikel van Michaël Van Damme (The Forge) kwam tot stand in samenwerking met Mensenkennis.be, een wetenschapsblog opgestart vanuit de Gentse Alumni Psychologie die kennis over mensen brengt op mensenmaat. De blog ontving de jaarprijs wetenschapscommunicatie van de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten en vierde recent zijn honderdduizendste lezer. 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.