VDAB-competentiecentra: opleiding op maat

Bram Lievrouw, VDAB
"We confronteren cursisten met arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden. Zijn ze bereid om elke dag om zes uur te starten?” (Bram Lievrouw, VDAB)

Die 'B' is de eerste letter van Beroepsopleiding, waarvoor werkzoekenden terechtkunnen in de VDAB-competentiecentra. Bram Lievrouw is directeur van de twaalf West-Vlaamse centra. “Elke opleiding die wij geven, staat in het teken van jobs waarvoor bedrijven kandidaten zoeken. En je start hier pas als wij ervan overtuigd zijn dat je kans maakt om werk te vinden. Zeven op de tien keer lukt dat.”

Bram Lievrouw kent de West-Vlaamse arbeidsmarkt op zijn duimpje. Voor hij directeur van de VDAB-competentiecentra werd, werkte hij zes jaar bij Unizo. Daar was hij verantwoordelijk voor het grensoverschrijdend ondernemen en de contacten met Frankrijk wat grensarbeid betreft. Hij stond mee aan de wieg van de jobbeurs van de Eurometropool Lille-Kortrijk-Doornik: een samenwerking over de Belgisch-Franse grens heen om onder andere werkgevers en werknemers vlotter met mekaar in contact te brengen.

Maatwerk

Vandaag houdt Bram zich vooral bezig met de knelpuntjobs in West-Vlaanderen. Want de VDAB-competentiecentra leiden niet lukraak op. Elk jaar brengen ze de arbeidsmarkt in hun regio in kaart. Welke sectoren doen het goed? Wie werft aan? Voor welke jobs vinden werkgevers moeilijk personeel? “Zo verdelen we onze middelen over het opleidingsaanbod. Wij starten nooit zomaar een opleiding, omdat daar vraag naar is van werkzoekenden. We kijken naar de arbeidsmarkt. Welke profielen hebben bedrijven nodig?”

Maatwerk, noemt de directeur het. “We proberen altijd opleidingen op maat van bestaande vacatures te organiseren. Dat doen we in nauw overleg met werkgevers uit de regio. Onderhoudstechnicus is een mooi voorbeeld. Veel werkgevers zoeken dergelijke profielen, maar het aanbod is klein, of alleszins te klein. Wij brengen die bedrijven rond de tafel en organiseren samen met hen een basisopleiding. Het voordeel daarvan is dat iedereen er zeker van is dat de opleiding inhoudelijk is afgestemd op wat bedrijven nodig hebben.”

Die manier van werken is belangrijk omdat eenzelfde functie inhoudelijk sterk kan verschillen naargelang de sector. “Je kunt de job van onderhoudstechnicus in de metaalindustrie niet vergelijken met diezelfde job in de voedingsindustrie. Dat zijn twee verschillende werelden”, vertelt Bram Lievrouw. Werkplekleren helpt daarbij. VDAB verzorgt de basisopleidingen, zich verfijnen doen de cursisten op de werkvloer.

Twee weken in het ruwbouwbad

“Hoe dichter we bij onze klanten staan, hoe beter. En hoe sneller werkzoekenden een beeld krijgen van de job waarin ze terechtkomen. Om diezelfde redenen organiseren we bijvoorbeeld infosessies 'professionele schoonmaaktechnieken' in ziekenhuizen. Dat is niet zomaar kuisen, hé. Onderhoudspersoneel moet met bepaalde machines kunnen werken, productkennis hebben, maar ook sociaal vaardig zijn in het contact met patiënten. Dat komen ze allemaal te weten tijdens die infodagen. Het is belangrijk dat je van bij de start de juiste verwachtingen koestert over een beroep als je aan een opleiding start. Nog te weinig mensen beseffen dat.”

In het competentiecentrum 'Bouw' in Roeselare, waar we te gast zijn, dompelt VDAB nieuwe cursisten daarom onder in een 'ruwbouwbad'. Twee weken lang maken ze kennis met verschillende jobs in de bouw: metser, vloerder, schilder ... “We confronteren hen ook met de arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden. Zijn ze bereid om elke dag om zes uur te starten? Die ervaring helpt hen om de juiste keuze te maken.”

De voorbije jaren zijn de VDAB-competentiecentra ook nauwer gaan samenwerken met het dagonderwijs. Met de intentie om jongeren die het middelbaar onderwijs zonder diploma verlaten niet alleen een beroep aan te leren, maar hen ook te stimuleren om dat diploma alsnog te halen.

“Om de eenvoudige reden dat een diploma middelbaar onderwijs nog vaak een vereiste is om toegelaten te worden tot sollicitatieprocedures”, legt Bram Lievrouw uit. “De algemene vakken volgen die jongeren in een CVO (Centrum Voor Volwassenenonderwijs, red.), wij zorgen voor de beroepsspecifieke opleiding. Assistent-boekhouder is zo'n opleiding, net als hulpkok.”

Uitzicht op werk

Wie kan er zoal terecht in de VDAB-centra voor een opleiding? “Ons voornaamste doelpubliek zijn werkzoekenden, schoolverlaters zonder kwalificatie, werknemers die ontslagen werden en geen werk meer vinden. Eigenlijk iedereen die het moeilijk heeft om een job te vinden en dat kan motiveren”, aldus Bram Lievrouw.

VDAB helpt in zijn competentiecentra ook mensen die zich willen heroriënteren, op voorwaarde dat ze die keuze kunnen onderbouwen. “We moeten daar eerlijk over zijn, het is niet de bedoeling dat hooggeschoolden hier massaal een gratis opleiding komen volgen omdat ze achteraf niet tevreden zijn met hun studiekeuze. We helpen die mensen ook, maar anders. Door met hen te kijken waar ze met de competenties die ze hebben toch een job kunnen vinden en hoe ze dat best aanpakken.”

Zijn er dan helemaal geen hooggeschoolde profielen terug te vinden in de VDAB-opleidingen? "Toch wel. We hebben hier momenteel een ingenieur die met een bouwopleiding bezig is en daarna aan de slag wil én kan als werfleider. Want dat is belangrijk voor iedereen die hier start: is er een reële kans op werk? Opleiding is hier geen doel, maar slechts een middel om mensen aan een job te helpen. De slaagkans van een opleiding primeert. Daarom werken we vanaf dag één ook aan de sociale vaardigheden van onze cursisten. We hebben zelfs een jobcoach die hen vergezelt bij werkgevers om hen te helpen zich te ‘verkopen'.”

Lukt dat? “Onze doelstelling is dat 70 tot 80 procent van onze cursisten werk vindt na hun opleiding. Dat lukt niet met elke opleiding. IT-opleidingen scoren goed. Daar vindt tot 90 procent een werk. De maritieme opleidingen doen het ook prima, net als de opleiding vrachtwagenchauffeur. Gemiddeld vinden zeven op de tien cursisten een job.”

(wv) - Foto: (bd) - Bron: MARK Magazine 

MARK Magazine 

Meer info over Welke job past bij mij? , Waarom vind ik moeilijk een job? , Loopbaanbegeleiding , Opleidingen , Diploma's , Jobs met toekomst , Persoonlijke ontwikkeling

03/07/2015