Twitteren en Facebooken in naam van de firma

Twitter & Facebook
"De mailbox gaat meestal toe na de kantooruren, maar sociale media blijven gewoon doorlopen. Ook in het weekend en ’s avonds. Ik vind dat niet erg, ik ben sowieso heel actief op Twitter." (Simon Iven, office manager t-heater)

In hun begindagen werden sociale media gebannen van de werkvloer, vandaag bepalen ze mee de identiteit van een bedrijf.

Steeds meer werknemers zijn voor hun werkgever actief op Twitter, Facebook of LinkedIn. “Je moet als bedrijf online zijn, anders tel je niet mee.”

'Zowel zakelijk als ludiek op Twitter’

Elisabeth Van Steendam
Elisabeth Van Steendam (25),
partner advisor bij Securex
 

“Elke dag stuur ik vier à vijf tweets over Securex de wereld in via de @SecurexTalent-account. We bieden bij Securex een brede waaier aan hr-diensten aan, dus stof genoeg om over te vertellen. Ik informeer onze volgers over hr-onderzoeken en nieuwtjes in de sector, maar evengoed over de sfeer binnen het bedrijf. Ik probeer altijd een goede mix te vinden tussen de zakelijke berichtjes en de ludieke sfeerbeelden. Als ik twijfel over een tweet, post ik ze niet. Eens je iets hebt getwitterd, is het voor altijd de wereld in."

"Al doende leer je hoe Twitter werkt, daar is niet echt een opleiding voor nodig. Je kunt op den duur zelf wel inschatten welke boodschap vaak geretweet wordt, en welke snel vervliegt. Elke nieuwe volger op Twitter is een feest! En elke tweet is ergens een poging om meer volgers te verzamelen. Ik zet er altijd relevante hashtags bij, die een link hebben met de actualiteit. Bijvoorbeeld #burnout of #loonbevriezing. Je kunt Twitter niet los zien van de actualiteit."

"Sociale media kunnen een bedrijf veel extra werk bezorgen, maar dat weegt niet op tegen de voordelen. Je moet als bedrijf online zijn, anders tel je niet mee. Via sociale media willen we bij Securex tonen dat we bestaan, dat we een grote expertise hebben en dat het leuk is om hier te werken. Het is ons visitekaartje naar klanten en sollicitanten toe. We zitten met Securex ook op Facebook, maar dat vind ik moeilijker als communicatiekanaal. Een post zonder foto betekent daar bijna niets. Twitter is kort en krachtig, en dat ligt me wel.”

'Elk bericht is op maat geschreven’

Erwin Geeraerts
Erwin Geeraerts (37),
expert sociale media bij VDAB
 

“Binnen de VDAB coördineer ik het webteam dat zich bezighoudt met sociale media. Een week op voorhand stellen we een schema op met alle berichtjes voor de verschillende kanalen – Facebook, Twitter en LinkedIn. Elk bericht is op maat van het kanaal geschreven. De posts op LinkedIn zullen zakelijker van toon zijn dan op Facebook, Twitter is dan weer beknopter en gevatter. Er is een aparte contentmanager aangesteld die instaat voor het plannen en uitschrijven van de berichten. Hij zorgt ook voor voldoende afwisseling in onze boodschappen. We zullen nooit een week lang alleen maar informatie geven over jobbeurzen."

"We vinden het belangrijk om het merk VDAB te ‘bewaken’ op het net. Zo gebruiken we een speciale tool die het hele internet scant op trefwoorden zoals VDAB, werkwinkel, opleidingscheques, solliciteren, … Onze collega’s van de servicelijn volgen alle online vragen en reacties over de VDAB op. Ik heb een antwoordschema opgesteld dat zij als leidraad kunnen gebruiken. Gaat het om een klacht, een positief bericht, een informatievraag, een humoristische post? Ook zijn er enkele eenvoudige richtlijnen: laat je nooit verleiden om mee te gaan in een discussie. Of sluit je antwoord af met je voornaam of initialen, dat maakt het wat persoonlijker."

"Bij de VDAB proberen we het aantal volgers en fans zoveel mogelijk organisch te laten groeien. Dat doen we door informatie te posten waar onze volgers ook echt iets aan hebben. Maar ook door snel te reageren en de interactie levend te houden. Op die manier zullen ook andere mensen de VDAB oppikken en ons beginnen volgen.”

'Sociale media maken ons bereikbaar’

Simon Iven
Simon Iven (26),
office manager t-heater
 

“Bij t-heater, het sociaal bureau voor kunstenaars van t-interim, verzorgen we de loonadministratie van freelancers in de creatieve sector. We steken veel tijd in hun begeleiding en advisering, en sociale media zijn daarvoor heel geschikt. Ze maken ons nog meer bereikbaar. Soms is er een drempel om ons te bellen of even langs te komen, hoe vreemd dat ook klinkt. Een privéberichtje op Twitter of Facebook is dan snel geplaatst."

"Bij t-heater proberen we de band met onze klanten nauw aan te halen via sociale media. Af en toe post ik ook iets via mijn privéaccount. Ik merk dat er vaak meer respons komt als ik vanuit mijn eigen naam iets overbreng. De online branding van t-interim vertrekt echt vanuit de werknemers van het bedrijf. Zo hebben we een ‘werken bij t-groep’-pagina op Facebook, waar we de verhalen van onze mensen delen."

"De mailbox gaat meestal toe na de kantooruren, maar sociale media blijven gewoon doorlopen. Ook in het weekend en ’s avonds. Ik vind dat niet erg, ik ben sowieso heel actief op Twitter. Werk en privé kan ik gemakkelijk scheiden, ik ben me goed bewust van wat ik op sociale media plaats en wat niet. Vanuit t-interim worden er duidelijke richtlijnen gegeven over de manier waarop we het best communiceren. Er is dus zeker een beleid. En iedereen die wil, kan speciale LinkedIn- of privacytrainingen volgen.”

(gdb) - Bron: MARK Magazine 

Meer info over Opleidingen , Sociale media , Jobs met toekomst

22/05/2015