Rode Duivels zorgen voor vers bloed

Rode Duivels
“Voetbal en de Rode Duivels brengen mensen samen in een erg positieve context. Daarmee associëren wij graag ons merk.” (Philippe Vyncke, partner en markets leader bij PwC)

Ook bedrijven profiteren van de hype rond de Rode Duivels. Tickets voor wedstrijden van het nationale voetbalteam blijken erg gegeerd. Zowel bij bestaande klanten als bij potentiële nieuwkomers. Ook bij die van adviesbedrijf PwC, dat het nationale team sponsort.

“Toen we het sponsorcontract aangingen in 2010 stonden de Rode Duivels 48ste op de FIFA-ranking. Vandaag staan ze, zoals je weet, op nummer 1”, vertelt Philippe Vyncke, partner en markets leader bij PwC. “We geloofden toen in het concept, en ook in het team. Het ging toen om jonge en beloftevolle spelers.”



Waarom voetbal sponsoren?



PwC zit inzake de sponsoring van het nationale team in het gezelschap van merken als Adidas, Carrefour, Coca-Cola, BMW, ING, Jupiler en Proximus. Terwijl deze namen zich haast uitsluitend richten op de modale consument, heeft PwC een uitgesproken zakelijk imago.

Bedrijven als PwC hebben bij het grote publiek (overigens onterecht) een eerder elitair en droog imago. Toch sponsoren ze een populaire volkssport als voetbal? “Daar zijn verschillende redenen voor”, oppert Vyncke. “Enerzijds is het ontwikkelen van talent en teamgeest, zeker iets dat wij als bedrijf gemeen hebben met de Rode Duivels. Het gaat ook bij ons om het creëren van een omgeving waar mensen gestimuleerd worden, kunnen groeien en zich ontplooien.”

Anderzijds, zo benadrukt hij, sluit de nationale ploeg ook aan bij een aantal waarden die voor PwC belangrijk zijn, zoals samenwerking, doorzetting of diversiteit. “Voetbal en de Rode Duivels zijn iets dat een heel brede waaier van mensen boeit. Ze brengen mensen samen in een erg positieve context. Daarmee associëren wij graag ons merk.” Door deze sponsordeal lijkt een bedrijf en merk als PwC ook een stuk toegankelijker dan veel van zijn rechtstreekse concurrenten.



Interesse vanzelf

Op zich lijkt het een geslaagde deal: de flinke hype rond de Rode Duivels trekt talloze gegadigden aan voor wedstrijden, terwijl een sponsor alleen de omkadering moet voorzien. “Nu de resultaten van de voetbalploeg er liggen, komt de interesse vanzelf”, weet Vyncke. “Al besef ik ook wel dat dat vier jaar geleden anders lag.”

Lees verder:

Sponsoring van de Rode Duivels biedt een aantal mogelijkheden inzake klantenbinding en rekrutering … 

In samenwerking met MARK Magazine
(wv) - Foto: Pwc - Bron: MARK Magazine 

Meer info over Teamwork

07/01/2016