Go for happy
Vorige

1 van 706

Volgende
Volgend artikel:

Doe de zelfzorgtest: je werk of je leven?

Regeltechnici onderhouden kunstwerken in Antwerpse haven

“Afhankelijk van het weertype herprogrammeren we de bruggen en sluizen in de haven” (Andrew De Cock, Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen)
Zes kunstwerken heeft Andrew De Cock, regeltechnicus bij het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, onder zijn hoede. Geen Picasso’s of Van Gogh’s, maar wel zes bruggen en één sluis. “Waarom we die zo noemen, weet ik eigenlijk niet”, lacht Andrew. “Ik vermoed dat iemand daar eens mee begonnen is en nu doet iedereen in de haven dat.”
Andrew De Cock
“Afhankelijk van het weertype herprogrammeren we de bruggen en sluizen in de haven” (Andrew De Cock, Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen)

Samen met twee collega’s ontfermt Andrew zich over zijn ‘kunstwerken’ in het zuidelijke havengedeelte. Hun job is best bijzonder. “Wij staan in voor het elektrotechnisch onderhoud. We onderhouden, ‘parametreren’ en programmeren alles waar een draad aan hangt op en rond de bruggen en sluizen; van de verkeerslichten tot en met de snelheidsregelaars. Zo zorgen we ervoor dat de centrale sturing - de PLC - de juiste commando’s op het juiste moment geeft. Die PLC denkt zelf niet na, en doet alleen wat wij er in programmeren.”

Goed nadenken over de gevolgen, vooral op het vlak van veiligheid, van die programmatie is de boodschap. De mogelijkheid om een groen verkeerslicht te laten branden voor het overstekende verkeer op het moment dat een brug omhoog gaat, is bijvoorbeeld iets wat te allen tijde moet vermeden worden.

Winderig weer

Zo vraagt elk kunstwerk om specifieke aandacht van de regeltechnici van het havenbedrijf. Wordt er een nieuw wegdek aangelegd op een brug, dan moeten Andrew en zijn collega’s die brug opnieuw afstellen. Maar ook uitzonderlijk weer, zoals bijvoorbeeld een zeer winderige dag, kan ervoor zorgen dat de regeltechnici in actie moeten schieten om de brug terug open te krijgen. Soms betreft het grotere aanpassingen, bijvoorbeeld als verouderde technologie moet vervangen worden. Dat zorgt voor heel wat extra programmeerwerk, net als het up-to-date houden van de nieuwste technologie.

Andrew werkt sinds 2010 bij het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen. “Ik heb lang bij Opel Antwerpen gewerkt. Ik had al een A2 elektriciteit op zak, maar heb ook nog een opleiding tot meet- en regeltechnicus gevolgd. Toen Opel sloot, heb ik bij het Havenbedrijf gesolliciteerd.”

Die sollicitatie was best pittig, herinnert Andrew zich. “Een stevige schriftelijke test en enkele mondelinge proeven. Je geraakt hier niet zomaar binnen. Maar ik heb het gehaald. En daar ben ik uiteraard tevreden mee.

(wv) - Foto: (bd) - Bron: MARK Magazine 

28 april 2014
Anderen bekeken ook