Moeder en dochter in hetzelfde bedrijf, werkt dat wel?

“Thuis zeg ik mama, maar op het werk is het altijd Christel”, vertelt Nicky Laureyssens. Moeder (48) en dochter (25) zien in hun professionele samenwerking vooral voordelen. “We delen dezelfde passie, maar hebben verschillende competenties. Daardoor vullen we elkaar heel goed aan.”

24 maart 2015

Delen

Nicky Laureyssens & Christel Spiessens
"Onze moeder-dochter-shortski is inmiddels een jaarlijkse traditie.” (Christel Spiessens, A.S.Adventure)

“De collega’s stellen er zich meer vragen bij dan wijzelf”, zegt Nicky al lachend. Al zeven jaar maakt ze samen met haar moeder Christel Spiessens deel uit van het A.S.Adventure-team. “Toen ik mijn middelbare school beëindigde, wist ik niet wat ik wilde. Christel was in die tijd storemanager bij A.S.Adventure en engageerde me in de winkel als werkstudent. Het was niet de bedoeling dat ik lang zou blijven. Maar ik kreeg de smaak te pakken en ben nog altijd aan boord.”

Lang bleef Nicky niet onder moeders vleugels opereren. Nadat ze het verkoopvak onder de knie had, werd ze assistent-storemanager en daarna storemanager van een winkel gespecialiseerd in skiën en fietsen. Momenteel werkt ze overkoepelend als expert interne processen. Ook Christel groeide ondertussen door tot districtsmanager.

“Het hoofdkantoor in Hoboken is onze uitvalsbasis, dus we komen elkaar hier wel eens tegen, ja. Ons werk vereist bovendien dat we regelmatig samen overleggen en vergaderen. Daar is voor mij niets vreemds aan”, zegt Nicky. Als jonge tiener stak ze al de handen uit de mouwen in het ijssalon dat haar moeder uitbaatte. “In het bijzijn van klanten sprak ik mama met de voornaam aan. Ik ben het zo gewoon, en het staat ook professioneler.”

Elk jaar samen op shortski

“In ons gezin delen we veel”, vult Christel aan. “Toen we vorig jaar met A.S.Adventure deelnamen aan de Hercules Trophy zat Nicky in mijn team. Toen een van de collega’s moest afhaken, schakelde ik ook mijn zoon in. Ik merk dat sommige collega’s zo’n hecht familieleven niet vanzelfsprekend vinden, maar voor ons is het dat wel.”

De vlotte samenwerking tussen haarzelf en Nicky schrijft Christel vooral toe aan hun gezamenlijke passie voor sport. “Onze moeder-dochter-shortski is inmiddels een jaarlijkse traditie. We zijn lid van dezelfde watersportclub en af en toe gaan we ook samen kamperen.

Die gedeelde sportbeleving maakt dat we ons een wezenlijk deel van dit bedrijf voelen. We willen het zien groeien en bloeien en daar onze bijdrage in leveren. We zijn beiden ambitieuze mensen. Het verwondert je vast niet dat we thuis veel over het werk praten. Dat vinden onze partners niet altijd even leuk, dus we houden ons dan een beetje in.”

Baas boven baas werkt niet

Als je als familieleden in eenzelfde onderneming actief bent, is het goed dat je niet te veel in elkaars vaarwater komt, meent Christel. “Sport is dan wel ons leven, beroepshalve liggen onze interesses en competenties op verschillende fronten. Daardoor zijn we hier ook elk onze eigen weg gegaan. Toch vullen we elkaar met onze interesses en kwaliteiten goed aan. Nicky is gespecialiseerd in alles wat outdoor is en ze is technisch beter onderlegd dan ik. Ik ben meer het fashion-type. Toen we jaren geleden samen in de winkel stonden, hebben we met ons tweeën eens een heel gezin gekleed dat voor het eerst op wintersport ging. Nicky verstrekte de technische uitleg over het schoeisel en de kledij, ik zorgde ervoor dat de familie in stijl kon vertrekken.”

Nicky stak gedurende de eerste jaren van haar loopbaan op commercieel vlak veel op van haar moeder, omgekeerd zocht Christel voor informaticaklussen steun bij haar dochter. “Ik merk dat oudere werknemers het op prijs stellen als iemand van de jonge garde hen kan helpen op het vlak van IT”, aldus Nicky. Ook op andere fronten is samenwerking tussen verschillende generaties bij A.S.Adventure geen loze slogan. “Toen ik als jonge twintiger storemanager werd, leidde ik een gemengd team met jonge én oudere medewerkers. Dat gaf nooit problemen. Het principe ‘baas boven baas’ werkt in deze omgeving niet en ik geloof er ook niet in. De passie voor sport verenigt ons en overstijgt de hiërarchie. Iedereen beseft hier dat een open communicatie en flexibel samenwerken nodig is om de klant een ‘unieke shoppingervaring’ te geven. Vandaar dat ik altijd serieus ben genomen, hoe jong ik ook was.”

Mensenkennis kun je leren

Volgens Christel is ‘respect’, een van de A.S.Adventure-waarden, het smeersel voor een goede samenwerking. “Respect uit zich in het besef dat een team maar zo sterk is als de zwakste schakel en dat we elkaars kwaliteiten nodig hebben om sterke teams te bouwen. Die principes leven hier echt. Wat jonge mensen specifiek van hun meer ervaren collega’s kunnen opsteken, is mensenkennis. In een commerciële omgeving is het onontbeerlijk om je klanten goed aan te voelen en je aan hen aan te passen. In hun onstuimigheid vergeten jongeren dat wel eens.”

Nicky beaamt. “In het begin was ik zeer assertief. Mijn enthousiasme maakte dat ik de klant veel en lang uitleg gaf over de producten. Ik moest daarin worden afgeremd. Op het vlak van kort en bondig communiceren heb ik veel geleerd van mijn oudere collega’s.”

Luisteren naar collega’s is ook belangrijk als je training geeft, vindt Nicky. “Voor ik een opleiding in elkaar steek, ga ik eerst langs in de verschillende vestigingen. Welke noden leven er, op welk vlak hebben de medewerkers ondersteuning nodig? Zo kan ik mijn proces- en IT- opleidingen op maat ontwerpen en een taal hanteren die iedereen begrijpt.”

Families als doelgroep

Christel is dankbaar dat ze de professionele ontwikkeling van haar dochter van nabij kan volgen. “Dit bedrijf heeft onze samenwerking altijd ondersteund. Logisch, want de doelgroep van A.S.Adventure zijn ook families.” Welke familiale banden ook aanwezig zijn op het werk, professioneel blijven is altijd nodig. “Daar hebben we hier een aantal regels voor. Als bijvoorbeeld twee partners in dezelfde winkel werken, mag het team daar met betrekking tot bijvoorbeeld uur- en vakantieregeling geen hinder van ondervinden.”

(ch) - Foto: (kb) - Bron: MARK Magazine 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.