Job battle: vechten om een job?

job battle
"Ik wilde een job in de verkoop, maar zonder diploma hoger onderwijs word je niet vaak uitgenodigd voor een gesprek” (Kristof Luyten, deelnemer job battle)

We hadden al de war for talent, en nu lanceert t-groep de job battle als rekruteringsconcept. Agressie tussen werknemers en werkgevers? Integendeel, tijdens een job battle zijn transparantie en cocreatie sleutelbegrippen.

“Talent wordt schaars. Tegelijk zijn mensen ook gezond kritischer en kiezen ze bewuster. Ze ondergaan niet zomaar wat werkgevers verlangen of eisen”, klinkt het bij Jeroen Smeulders van Ascento, onderdeel van t-groep.

Battle

Toen dienstverlener Mireille, bekend als droogkuis maar zoals ze zelf zeggen much more than laundry, junior salesmensen zocht, gooiden ze het samen met Ascento over een andere boeg: de job battle. Vechten om een job? “De term 'battle' past wel bij de job van sales, zeker voor deze mensen die zullen gaan prospecteren”, verklaart Jeroen Smeulders.

Wie de strijd wilde aangaan, moest zichzelf eerst bewijzen tijdens een uitgebreid telefonisch verkoopgesprek. Op basis daarvan selecteerde Ascento zeven deelnemers voor de job battle. Kristof Luyten was er een van. “Ik wilde een job in de verkoop, maar zonder diploma hoger onderwijs word je niet vaak uitgenodigd voor een gesprek”, legt hij uit.

Cocreatie

Jeroen Smeulders: “Tijdens de selectie focussen we, net zoals de mensen van Mireille, echt op motivatie en attitude – ervaring en skills komen op die goede basis nadien wel.”

De dag van de job battle krijgen kandidaten een uitgebreide rondleiding. Zo leren ze de werkplek kennen, net zoals de doelstellingen die zij mee kunnen gaan realiseren en de cultuur die er heerst. Diverse stakeholders binnen de onderneming – de latere collega's – zijn betrokken bij de job battle en geven in alle openheid uitleg. En de kandidaten? Ook die blijven niet passief, maar delen spontaan hun visie en ideeën. Cocreatie en een eerste samenwerking al tijdens het selectieproces: ook dat is de job battle.

Na de middag komen kandidaten echt uit hun pijp. Bij Mireille gaven ze een verkooppresentatie, gingen in gesprek met de ceo van Mireille en een Ascento-consultant bracht hun competenties en ontwikkelpotentieel in kaart. “Dat ontwikkelingsgerichte is een belangrijk element”, legt Jeroen Smeulders uit. “Bij Mireille kregen alle kandidaten tijdens de job battle ook een korte salesopleiding.”

Klare kijk

Via een job battle kunnen werkgevers heel goed duidelijk maken waar ze voor staan en kunnen mogelijke werknemers vrijblijvend proeven van de bedrijfscultuur. Dankzij de openheid en transparantie hebben alle betrokkenen op het einde van de dag een klare kijk. Zo zijn er deelnemers die inzien dat er geen fit is met het bedrijf. “Ook voor de werkgever is het aanwezige talent van elke kandidaat en de match met de bedrijfscontext zeer duidelijk”, aldus Jeroen Smeulders.

Het laatste woord is voor Kristof Luyten, sinds januari aan de slag bij Mireille. “Die job battle was een heel goede ervaring. Je leert er of sales echt wel iets voor je is en wat je competenties zijn. Maar het allerfijnste? Dat je ook zonder diploma jezelf mag bewijzen.”

(tv) - Bron: MARK Magazine 

Meer info over Waar vind ik jobs?

04/03/2015