Voorkom ontevredenheid over je job: 8 tips
Wat kan je doen om geen ontevreden werknemer te worden? Of beter nog: hoe kan je je eigen ontevredenheid ombuigen? We vroegen het aan coach Inge Ketels …
Zo’n coach is cruciaal volgens de Serv, een adviesraad van werkgevers en werknemers. Zonder goede coach boven zich, krijgen werknemers sneller problemen op het werk: ze hebben drie keer meer risico op motivatieproblemen en leertekorten, en dubbel zo veel risico op werkstressklachten en onevenwicht in de werk-privébalans.
Met een coachende leidinggevende heeft 57 procent van de werknemers in Vlaanderen werkbaar werk. Krijgen ze onvoldoende ondersteuning, dan zakt de werkbaarheidsgraad tot 18 procent. De leidinggevende kan dus echt het verschil maken.
Vergeleken met de eerste bevraging van de Serv uit 2014 is er alvast beterschap in Vlaanderen. Niet alleen steeg het aandeel werknemers dat goed gecoacht wordt licht, maar tegelijk daalde de groep werknemers die een negatieve relatie met hun chef heeft.
Een coachende leidinggevende heeft volgens de studie ook een aantoonbare impact op het ziekteverzuim, het personeelsverloop en de haalbaarheid om langer te werken. Zo is goed gecoacht personeel de helft minder ziek (7 tegenover 16 procent), schatten ze de haalbaarheid van doorwerken tot de pensioenleeftijd veel hoger in én zoeken ze vier keer minder vaak ander werk (7 tegenover 29 procent).
De bevindingen van het onderzoek bevestigen hiermee ook de vaak aangehaalde stelling bij eventueel vertrek: people leave managers, not companies.
(wv) - Bron: MARK Magazine
Wat kan je doen om geen ontevreden werknemer te worden? Of beter nog: hoe kan je je eigen ontevredenheid ombuigen? We vroegen het aan coach Inge Ketels …
Jobat sprak met Dury over het coachen van jonge mensen. “Ik wil zo veel mogelijk weten over elke speler. Ook als hij privéproblemen heeft.”
Elke organisatie heeft een baas, niet alle organisaties hebben een leider. Zoek en vind de zeven verschillen.
Een baas mag nog zo praktisch en sturend zijn, hij of zij moet ook kunnen communiceren en met werknemers kunnen omgaan.
Volgens Richard Maun, auteur van het boek ‘My Boss is a B@$T@*D’, komen 4 types van bazen voor, elk met hun eigen kleine kantjes.
Mijn nieuwe job vereist dat ik me elke dag kleed in pak en das. Moet mijn werkgever die kledij betalen?
Een klassieke valstrik op je jobinterview is de vraag naar je minder goede kantjes... Wat is de ideale repliek op deze vraag?
Het probleem van spanning op het werk lijkt al jaren alleen maar toe te nemen, en de pandemie heeft daarbij niet geholpen...
Wie dacht dat met het behalen van zijn of haar diploma de kous af was, heeft het mis: levenslang leren is dé manier om alles uit je carrière te halen.