Hoe angst een stap voor te blijven?

Pascale Naessens
"Mijn motto is eerst voelen, dan handelen en dan nadenken." (Pascale Naessens, auteur van de populaire kookboeken)

Angst is vandaag alomtegenwoordig. “In de contacten die ik heb tijdens de begeleidingen, merk ik dat angst een belangrijke plaats inneemt in hun proces”, vertelt Karin Cammaerts, carrièrecoach bij Passion for Work. “Iets nieuws betekent immers de comfortzone verlaten.” Met haar overlopen we vijf tips om je angst te overwinnen.

Maar eerst geeft Pascale Naessens nog een kostbare tip! Toen VTM haar contract niet verlengde, zette het haar aan om op zoek te gaan naar andere dingen. En kijk, nu is ze auteur van een reeks zeer populaire kookboeken.

Pascale: “Volharding en passie zijn belangrijker dan talent. Mijn motto is eerst voelen, dan handelen en dan nadenken. Ga eerst te rade bij jezelf: wat doe ik graag en waar ben ik goed in? In mijn geval was dat koken en keramiek. Zie dat je er beter in wordt. Ga cursussen volgen. Het groeiproces geeft bijzonder veel voldoening, en is eigenlijk leuker dan het bereiken van het doel. Eens dat je er goed in bent, kun je nadenken wat je ermee kunt doen, hoe het te delen én te commercialiseren.”

Hieronder de tips van carrièrecoach Karin Cammaerts om je angst te overwinnen …

1. Geef angst de juiste plaats

Ik durf de stap niet echt te zetten omdat ik dat financieel niet aankan. Als ik van job wil veranderen, moet ik te veel opgeven. Of: ik ben nu te oud om nog te veranderen en: wat als ik faal? Het zijn enkele belemmerende gedachten bij de zoektocht naar een job die beter aansluit bij je passie. “Vaak stel ik mij de vraag of angst deze belangrijke plaats wel verdient”, stelt Karin Cammaerts. “Dit soort gedachten mag er zijn, maar spijtig genoeg laten veel mensen zich hierdoor tegenhouden.”

2. Onderscheid gezonde angst van ongezonde angst

Angst hoeft op zich niet slecht te zijn. Het helpt ons risico’s in te schatten en daarop gepast te reageren. In oorsprong hielp angst ons te overleven bij gevaar: om te vechten, te vluchten of te bevriezen. Maar anderzijds kan het je in bepaalde situaties belemmeren om adequaat te reageren.

“Gezonde angst zorgt ervoor dat je je de avond voor een sollicitatiegesprek nog even grondig voorbereidt, alles nog eens naleest en voor jezelf opmaakt wat je juist wilt vertellen of uit het gesprek wilt halen”, zo haalt Cammaerts aan. “Ongezonde angst zorgt ervoor dat je begint te twijfelen aan jezelf, wat kan resulteren in het onzeker aanvatten van je gesprek en het mislopen van de belangrijke sterke eerste indruk.”

3. Accepteer en respecteer je angst

Het slechtste wat je kunt doen, is je angstgevoelens wegstoppen of negeren. “Je gaat voort op dingen die misschien in de toekomst kunnen gebeuren. Als je die wegstopt, ontzeg je jezelf de mogelijkheid om na te gaan of die dingen ook werkelijk zullen gebeuren. Durf je angsten te erkennen”, aldus de coach. “Noteer voor jezelf waarvoor je juist bang bent gedurende een aantal dagen. Maar zeg tegen jezelf dat dat oké is – dat het er mag zijn.”

4. Praten en luisteren helpt

Eens je weet welke gedachten je angst voeden, is het tijd om er actief mee aan de slag te gaan. Ze haalt enkele strategieën aan die helpen om je angst gezond te houden en je doel alsnog te bereiken. “Denk na over wat je nodig hebt om je angst te verminderen. Welke acties kunnen je hierbij helpen? Welke mensen kunnen je hierbij helpen?”

Een andere strategie is om te praten met mensen die eerder hun comfortzone verlieten. “Praten over wat je bang maakt, kan verhelderend werken en je tot nieuwe inzichten brengen. Beschrijf de situatie die je angstig maakt en het gevoel dat je dat geeft. Ga na of je de situatie vanuit andere perspectieven kunt bekijken en welk gevoel je dat dan geeft.”



Lees verder:

Tip 5: Neem actie en zoom uit 

In samenwerking met MARK Magazine
(wv) - Bron: MARK Magazine 

Karin Cammaerts begeleidt hoogopgeleide dertigers en veertigers die worstelen met hun loopbaan. Ze werken vanuit de filosofie van Personal Branding. Meer info via het gratis eBook Personal Branding. 

Meer info over Stress , Ontspanning , Gelukkig op het werk , Evenwicht werk-privé , Gezondheid

18/03/2016