Generatie Z is uitgelezen ondernemer

Generatie Z

Eén op de twee leden van de zogenaamde generatie Z, kortweg Gen Z, heeft plannen om ooit een eigen bedrijf te runnen. Dat blijkt uit onderzoek van TrendWolves en Accent Jobs. Gen Z is geboren tussen 1995 en 2010.

Bij Gen Z staat ondernemerschap veeleer voor een state-of-mind dan een carrièrekeuze. Zij achten dan ook hun ambitie als hun belangrijkste troef op de arbeidsmarkt. “Jongere generaties voelen zich thuis in een horizontale structuur. Ze zijn veeleer op zoek naar een mentor die hen op weg helpt, dan een leraar die hen opdraagt om iets te doen”, stelt Tom Palmaerts van TrendWolves.

“Ze hebben ook weinig geduld voor van bovenaf opgelegde kaders of protocol. Ze denken en handelen liever rechtlijnig dan via tijdrovende omwegen.”

Machteloos

Wat wel universeel is, blijkt de zoektocht naar werk. Eén derde van de Belgen, en zowat elke werkende generatie (dus ook generatie X en Y), voelt zich machteloos bij het zoeken naar een job. Hij of zij weet niet hoe de zoektocht in te zetten.

Generatie Z vs. eigen bedrijf 

In samenwerking met MARK Magazine
(wv) – Bron: MARK Magazine 

20/06/2016

  • 20 juni 2016