Bazen
Vorige

1 van 484

Volgende
Volgend artikel:

Bazen blijven hun werknemers contacteren buiten de werkuren

Dit zijn de 5 foutste bazen

Weinig medewerkers zijn blij met hun manager, klinkt het in 'Het is grijs en het schijt op je kop' van organisatieadviseur Bart Groothuis. In dit boek somt hij de meest foute managementstijlen op. Wij overlopen de ergste. Sommige zul je zeker herkennen.
#

“Asociale en contraproductieve bazen zijn niet op te voeden, maar je kunt ze wel overleven”, stelt Groothuis in zijn leuke en interessante boek. Uit de veertig foute managementstijlen die hij opsomt, vonden we deze de ergste of herkenbaarste.

1. De zeemeeuw

Uitspraak: “Wat is hier verdomme misgegaan. Ik wil actie. Nu!”

De zeemeeuw, het type dat staat voor de titel van het boek, komt onverwachts en met veel kabaal aanvliegen en landt midden in de groep. Iedereen schrikt zich kapot. Hij loopt vervolgens luid schreeuwend rond. Even plots vliegt de zeemeeuw weg, met evenveel geschreeuw. De medewerkers blijven in verwarring én met zijn shit achter. “Dit type is heel erg, maar blijft meestal niet heel lang in een organisatie”, weet Groothuis.

2. De inquisiteur

Uitspraak: “Ik wil weten wie dit gedaan heeft en vooral waarom!”

De inquisiteur is achterdochtig en wantrouwig van aard. Als er problemen zijn – en die zijn er overal weleens – is hij in de eerste plaats geïnteresseerd in ‘de dader’, pas daarna in ‘de oplossing.’ Een variant is de ‘afrekenmanager’ die geen fouten tolereert. Als ze wel gebeuren, straft hij ze keihard af en nagelt hij mensen aan de schandpaal nagelt.

3. De kruidenier

Uitspraak: “Neen, sorry, dat kun je echt niet declareren. Dat is voor je eigen rekening.”

De kruidenier let als manager wel heel erg op de kleintjes. Daarbij komt dat hij zich ook strak aan de regels wil houden. Maar hierdoor ontneemt hij ook alle initiatief bij de medewerkers. “Het is een type dat het meestal lang volhoudt in een organisatie”, stelt de auteur. De kruidenier doet denken aan de spreadsheet-fetisjist, een ander type, waarbij alles draait om omzet en al het andere (zoals het eigen personeel) van ondergeschikt belang is.

4. De etikettenplakker

Uitspraak: “Gerard? Neen joh, die kan echt helemaal niets!”

De etikettenplakker plakt denkbeeldige ‘geschikt en ongeschikt’-etiketten op zijn medewerkers en haalt die nooit meer weg. “Dit type duikt overal op, maar het meest in non-profitorganisaties.” Vaak vanaf zijn aanwerving en op basis van het cv en de opleiding krijgt de medewerker een etiket opgekleefd waarmee hij tot zijn pensioen rondloopt.

5. De psychopaat

Uitspraak: “Ik? Nee hoor, helemaal niet. Vergis jij je niet?”

Het gaat hier niet zozeer om de psychopaat/seriemoordenaar die in thrillers opduikt. Deze manager-psychopaat is er minder erg aan toe, al heeft hij wel stoornissen zoals het gebrek aan angst, schuldbesef, empathie en verantwoordelijkheidsgevoel. Ook een hoge neiging tot impulsief en asociaal gedrag en manipulatie. Kortom: geen fijn mens.

We wensen je ook veel succes met deze 10 management-types ...

  1. De dictator: duldt geen tegenspraak en gaat over lijken
  2. De kop-in-het-zandmanager: laat problemen op zijn beloop
  3. De analyserende manager: komt niet tot actie
  4. De micro-manager: kan niet delegeren
  5. De onvoorspelbare manager: draait met de wind
  6. De hypocriet: hanteert voor zichzelf andere regels
  7. De gluiperd: egoïst en ergere vorm van hypocriet
  8. De ongeïnteresseerde manager: behandelt zijn mensen als productiemiddelen
  9. De pronken-met-andermans-verenmanager: doet alsof het allemaal zijn idee is
  10. De iemand-van-buiten-manager: stelt veel meer vertrouwen in (onbekende) mensen van buiten de organisatie

Bart Groothuis, Het is grijs en het schijt op je kop, Haystack, 224 pagina's, ISBN: 9789461262394, september 2017. 


(wv) - Bron: MARK Magazine 

3 november 2017
Anderen bekeken ook