De opmars van het cafetariaplan

cafetariaplan
“Een uitgekiend cafetariaplan resulteert in een win-winsituatie.” (Guy Van Hauwermeiren, hoofd consulting bij Attentia)

Amper de helft van de Belgische werknemers is tevreden met zijn of haar loon. Toch zijn er oplossingen. Sommige werkgevers proberen hun loonaanpak (beter) te positioneren tegenover de markt. En steeds meer bedrijven voeren een flexibel loonpakket of ‘cafetariaplan’ in. Maar wat houdt dat in en wat komt daar zoal bij kijken?

In de meeste jobaanbiedingen proberen werkgevers toekomstige medewerkers te overtuigen door een ‘marktconforme verloning’ aan te bieden. Het idee op zich lijkt vanzelfsprekend, maar is het in de praktijk niet.

Volgens Damien Van der Stichele, lead consultant strategic reward bij HR & Well-being-partner Attentia, is het om te beginnen essentieel dat bedrijven hun verloning grondig analyseren ten opzichte van de markt. Op die manier heeft men zicht op de gangbare lonen uit de sector. “Bedrijven kunnen via een analyse bijvoorbeeld te weten komen hoeveel concurrenten hun medewerkers aanbieden, qua salaris of extralegale voordelen. Of ze kunnen de medewerkerspopulatie van hun sector achterhalen volgens leeftijd, opleidingsniveau en statuut”, illustreert hij.

Keuze maken

Pas na deze oefening kan men doordacht kiezen om al dan niet marktconform te verlonen. “Die keuze ligt idealiter in dezelfde lijn als de strategische doelstellingen van het bedrijf”, stelt Van der Stichele.

Dat bedrijven hun medewerkers correct willen betalen, betekent overigens niet dat ze hen te veel moeten betalen. “In sommige gevallen is het wél nodig om hoger dan de zogenaamde benchmark in de markt te verlonen, bijvoorbeeld wanneer je een kennisbedrijf bent dat in hoge mate afhankelijk is van technologisch gespecialiseerde profielen”, vindt de consultant. “In andere gevallen is het niet nodig om marktconform te verlonen en kun je andere (extralegale) troeven uitspelen om sollicitanten te overtuigen.”

Cafetariaplan in ‘war for talent’

Flexibele verloning komt voor dat laatste van pas. “Een cafetariaplan of flexibele bezoldiging gaat niet alleen over harde euro’s, maar ook over extra voordelen, opleidings- en groeikansen en flexibele arbeidstijden”, benadrukt Guy Van Hauwermeiren, hoofd consulting bij Attentia. Met zo’n cafetariaplan komt een bedrijf, volgens hem, tegemoet aan de persoonlijke behoeften van vier generaties op de werkvloer. “Een werknemer met kinderen wil een bonus misschien inruilen voor extra vakantiedagen terwijl een jonge werknemer een bedrijfsfiets verkiest in plaats van een bedrijfswagen”, stelt Van Hauwermeiren.

Ondernemingen gebruiken een flexibel loonpakket steeds vaker als een strategisch speerpunt in hun loon- en motivatiebeleid. “Een cafetariaplan kan in de war for talent de beste profielen overtuigen om voor een bedrijf te kiezen”, oppert hij. “Een uitgekiend cafetariaplan resulteert namelijk in een win-winsituatie: de werkgever ziet het totale kostenplaatje niet stijgen en de werknemer krijgt meer waarde en waardering voor hetzelfde geld.”

Lees verder:

Hoe beginnen? 

In samenwerking met MARK Magazine
(wv) - Bron: MARK Magazine 

Meer info over Hoeveel ben ik waard? , Loonbrief , Meer/minder verdienen , Bedrijfswagen , Maaltijdcheques , Gsm , Woon-werk & reisvergoeding

28/04/2017