Creatief rekruteren: speel jezelf een job

De klassieke vacature is al lang niet meer de enige manier om mensen aan te trekken. Bedrijven komen steeds creatiever uit de hoek, met apps, Facebook en met heuse games. Wie heeft er ooit beweerd dat je met spelletjes spelen of surfen nergens komt in het leven?

4 juli 2014

Delen

gamen voor een job
“Bij 1.000 likes op Facebook boden we een betaalde stageplaats aan.” (Petra Vandendriessche, Nationale Loterij)

Voor veel jonge werkzoekenden is het niet gemakkelijk om in de huidige arbeidsmarkt aan een job te geraken. In een televisieprogramma als 'Ooit komt het goed' tonen vier jonge afgestudeerden dat fijntjes aan. Ze halen in het programma allerlei trucs uit hun hoed om aan een job te geraken. Het is ook de Nationale Loterij niet ontgaan. Trouw aan het motto 'Geef Jezelf Kansen' boden ze via Facebook een betaalde stage aan.

“De organisatie achter het programma zocht bedrijven die via een promofilmpje een betaalde stage aanboden”, zegt Petra Vandendriessche, hr-verantwoordelijke bij Nationale Loterij. “Het is de bedoeling om de jongeren die pas van school komen aan een eerste werkervaring te helpen en zo de strijd tegen jeugdwerkloosheid mee aan te gaan. We hebben ons filmpje op hun Facebook gezet, en als het duizend likes kreeg, dan kwam die betaalde stageplaats vrij.” Dat is gelukt, en Nationale Loterij is nu volop bezig met de rekruteringsprocedure.

Ingenieurs met soft skills


Al is het niet voor iedereen moeilijk. Weinig jongeren zijn bijvoorbeeld zo gegeerd op de arbeidsmarkt als pas afgestudeerde ingenieurs. “Om hen aan te trekken, doen we al veel: we hebben printcampagnes, we werken samen met scholen, enzovoort. Deze keer wilden we een creatievere insteek”, zegt Kathy Callens, internal communication specialist bij UNILIN. Het bedrijf, onder meer bekend van de Quick-Step-vloeren, ontwikkelde samen met netwerkorganisatie Young Prozzz een online game voor jonge ingenieurs: 'Are you a Smart Ngneer?'.

“Twee keer per week kregen de deelnemers twee vragen voorgeschoteld. Vragen die heel sterk aansluiten bij de realiteit en bij de UNILIN-omgeving”, legt Kathy Callens uit. “Bedoeling van het spel was om te polsen naar de soft skills en de fit met onze bedrijfscultuur. De ingenieur van de toekomst moet immers heel wat meer aan boord hebben dan alleen technische kennis.”

De game was een succes, vertelt ze. “Een advertentie geeft een vluchtige indruk. Een game gaat toch wat dieper. Wij hebben alle deelnemers na afloop van de game uitgenodigd op een slotevent. Daar namen we de deelnemers mee in onze productieomgeving en in ons verhaal. Dat maakt het verschil, want zo leer je een bedrijf meteen beter kennen.”

Op de stoel van de hr-manager


Er zijn wel meer bedrijven die zich op een creatieve manier willen laten zien. “Veel mensen kennen ons vooral als sociaal secretariaat. Maar we doen veel meer dan dat”, zegt Piet Rosseel, marketing en communication manager bij Securex. “We wilden aantonen dat we ook expertise hebben in diverse andere hr-domeinen.”

Het resultaat is het ‘HR Business Game’. Daarin ga je op de stoel zitten van de hr-manager van een fictief bedrijf. Elke dag, gedurende drie weken, krijg je uitdagingen. “Dat zijn korte cases met levensechte situaties waarmee een hr-manager ook in zijn dagelijkse praktijk te maken krijgt”, legt Piet Rosseel uit. “Dat kan een case zijn rond absenteïsme, diversiteit, mobiliteit, rekrutering, talent, relaties op het werk, enzovoort. Je moet proberen inschatten wat - voor dit fictieve bedrijf in deze context - de beste oplossing zou zijn.”

Het spel werd uitgebracht voor grote en kleine ondernemingen, maar werd ook erg populair bij studenten. De impact ervan liet zich vooral op jobbeurzen voelen. “We hadden het soms moeilijk om jongeren naar onze stand te krijgen omdat ze het bedrijf niet kennen,” zegt Piet Rosseel. “Maar in de maanden na de businessgame kwamen bezoekers spontaan naar onze stand om te zeggen: ik heb meegedaan met jullie game en ik vond dat super. Ik zou bij jullie willen komen werken! Een mooier compliment bestaat er toch niet.”

De nieuwe ambtenaar


Businessgames zijn niet alleen een creatieve manier om een bedrijf te leren kennen, ze maken het ook gemakkelijker om je in te leven in situaties. Selor, de rekruteringsdienst van de overheid maakte met de Wow-game een bijzonder populair businessgame en een goeie manier om je voor te bereiden op een ingangsexamen.

“De game is begonnen als een zoektocht naar de New Wow-ambtenaar,” legt Stefanie Billiet van Selor uit. Met de wedstrijd wilde Selor aantonen dat NWOW (New World of Work, red.) goed ingeburgerd is bij de overheid. Het Wow-spel geeft je de rol van een werknemer en polst hoe je op dagelijkse situaties reageert. “Ambtenaren konden zich inschrijven, en degene die de hoogste score hadden, hebben we uitgenodigd voor een soort interview met een case. De uiteindelijke winnaar werd gekozen door een poll op Facebook”, vertelt Stefanie Billiet. Na de campagne is het spel een eigen leven gaan leiden. Het is ondertussen al zo'n 32.000 keer gespeeld door een breed publiek.

“De game lijkt op de situationele beoordelingstesten van Selor, maar de situaties worden uitgebeeld”, vertelt Stefanie Billiet. “Je krijgt een situatie en drie mogelijke antwoorden. Bedoeling is om te zien of je eerder netwerk- of taakgericht bent, bijvoorbeeld. De echte screeningstesten worden niet in game-vorm aangeboden, maar het idee is wel gelijkaardig: situaties inschatten. De game was een ideale manier om mensen meer vertrouwd te maken met onze screeningstesten. We merken dat veel mensen bang zijn om getest te worden. Daarom bieden we demotesten aan op onze website.”

Caroline won de Wow-game

“Ik wou het eens proberen, uit nieuwsgierigheid”, zegt Caroline Hittelet, projectmanager bij het Opleidingsinstituut van de Federale Overheid, over haar deelname aan Selor’s Wow-game. Ze won de wedstrijd en werd Wow-ambtenaar van het jaar. “Het spelelement heeft zeker een toegevoegde waarde voor de wedstrijd”, vertelt ze, “Het maakt het plezierig. Je wilt je kennis testen, en het spel vertaalt dat in concrete situaties waardoor je je gemakkelijker inleeft.”

(eb) - Bron: MARK Magazine - Je kan de Wow-game zelf spelen op hoewowwerkjij.be 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.