9 geheimen voor je volgende presentatie

Of het nu een belangrijke presentatie is voor de board, een sales pitch of een informeel woordje aan het begin van een receptie: spreken voor een publiek moet je toch. Met deze negen tips kom je al een heel eind. “Sommige presentaties veranderen de wereld.”

14 december 2015

Delen

een presentatie geven
Van Alex Agnew tot Al Gore ...

We halen onze tips uit ‘Spreken als TED’, waarbij auteur Carminne Gallo honderden presentaties analyseerde uit de bekende TED-presentatiereeks. TED is uitgegroeid als de standaard voor spreken in het openbaar. Maar wat maakte die speeches zo bijzonder?

1. Voel de passie

Dat is de eerste stap. Als je anderen wil inspireren, moet je in eerste instantie zelf geïnspireerd zijn. Met andere woorden: waar gaat jou hart sneller van kloppen? De beste speeches op TED kwamen van die mensen die heel erg betrokken waren bij hun onderwerp en dat ook uitstraalden.

Een van de meeste populaire TED-presentaties komt van de neurowetenschapper Jill Bolte die zelf een beroerte kreeg en gedeeltelijk verlamd raakte. Maar ze putte er net kracht uit: ‘Hoeveel hersenonderzoekers hebben de kans om hun eigen vakdomein van binnenuit te onderzoeken?”. Haar beroerte werd haar roeping. En dat straalde ze uit met passie.

Passie wekt enthousiasme op. “Tegelijk is dat als spreker ook wel een gevaar”, merkt Sarah Van Diesel, experte public speaking bij het Belgische Faster Sales Events, op. “Je kan ook te enthousiast zijn en te veel willen vertellen. Dan moet je jezelf voornemen om je in te tomen.”

2. Vertel een verhaal

Bryan Stevenson, de spreker die de langste staande ovatie uit de geschiedenis van TED kreeg, besteedde een kwart van zijn presentatie aan het vertellen van verhalen. Hij begon met het verhaal over zijn familie en bouwde een persoonlijke band op met zijn publiek. Pas dan verschenen de eerste statistieken die lieten zien hoeveel (zwarte en arme) mensen zich in Amerikaanse gevangenissen bevinden. Mensen horen graag verhalen.

3. Oefening baart kunst

Het is een bekende theorie die zegt dat je 10.000 uur aan oefening nodig hebt om je een bepaalde vaardigheid eigen te maken: van tennissen tot piano spelen. “Ook kan iedereen leren spreken”, vindt Sarah Van Diesel. “Alle feedback kan je hierbij helpen.”

Door te blijven oefenen zorg je ervoor dat je de inhoud van je speech je helemaal eigen maakt, net alsof je een gesprek hebt met een vriend. Tijdens de eerste lancering van de Macintosh in 1984 was Steve Jobs zichtbaar nerveus, hij las zijn tekst af en hield zich vast aan zijn lessenaar. Maar elk jaar werd hij beter en uiteindelijk de referentie voor spreken in het openbaar.

4. Vertel iets nieuws

“Niets van wat ik jullie ga laten zien, stond ooit in mijn schoolboeken”, zo begon de bekende Titanic-onderzoeker Robert Ballard zijn speech. En hij had meteen alle aandacht. Mensen willen nieuwe dingen horen. Het menselijk brein smult ervan. “Nieuwsgierigheid is je belangrijkste bezit”, stelde James Cameron zijn TED-publiek ooit voor. Cameron vertelde dat hij zijn beroemde film Titanic had gemaakt omdat hij zelf vooral naar het wrak wilde duiken voor de openingsscène van zijn film.

5. Wees onverwacht

De beste presentaties bezorgen mensen momenten waar het publiek hun mond van open valt. Toen Bill Gates het in zijn presentatie had over malaria en kinderlevens die gered kunnen worden, liet hij ook muggen los in de zaal. Dat moment herinnerden mensen zich het best. In journalistieke termen heeft men het ook wel over een hook of haakje: het waw-effect dat de aandacht trekt.

6. Doe eens leuk

De meeste bekeken presentatie ooit op TED is niet die van een of andere superster, maar van Sir Ken Robinsons over - godbetert - onderwijshervorming. Robinsons vertelde nieuwe dingen, maar deed dat op een leuke manier met al van in het begin ruimte voor humor.

“Stel dat je wordt uitgenodigd voor een feestje en de gastheer vraagt: ‘wat doe je voor werk’”, zo begon hij zijn speech. “Als ik dan vertel dat ik in het onderwijs werk, dan zie je ze wit wegtrekken. En dan denken ze: waarom moet dit mij overkomen, net op mijn enige avondje uit. ” De zaal begon te lachen en hield daar niet meer mee op. Sprekers die nieuws met humor goed kunnen combineren, hebben goud in hun handen.

Humor is tegelijk erg subjectief en gevaarlijk. Wat voor de ene grappig is, is voor de andere er ver over. “Winston Churchill zei ooit dat humor een zeer ernstige zaak is. Hij heeft gelijk. Je moet er mee opletten”, bevestigt Sarah Van Diesel. “Vooral herkenbare humor werkt goed”, benadrukt ze. “’Zelf ben ik in dat kader erg fan van Jerry Seinfeld. Ook de bekende supermarkt sketch van Alex Agnew vind ik zo sterk omdat iedereen de situatie herkent. Al zijn andere grappen van Agnew er soms behoorlijk over.”

7. Hou het kort

Elke saaie speech begint met de belofte om het kort te houden. Bij TED is 18 minuten de ideale lengte van een presentatie: lang genoeg om serieus te worden en kort genoeg om de aandacht vast te houden. Uiteraard zijn er presentaties die langer(moeten) duren, maar zorg dan voor dat je om de tien minuten een luchtige pauze inbouwt, onder de vorm van een video, demo of verhaal.

Lees ook de laatste 2 tips!

Spreek meerdere zintuigen aan en … (Lees meer ...) 

In samenwerking met MARK Magazine
(wv) – Bron: MARK Magazine 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.