7 unieke jobs op een rij

Sommige mensen beoefenen een job die (bijna) niemand heeft. Of wat dacht je van de tekenaar van de robotfoto bij de politie? Of de expert outdoor? Bepaalde jobs zijn simpelweg uniek. “Ik denk dat ik de enige ben in Vlaanderen die dit doet.”

4 december 2017

Delen

Bart Van Brantegem
Technisch medewerker Bart maakt mee het verschil. Het gezuiverd water komt achter hem in de waterloop terecht en daar is hij, als hobby visser, ontzettend trots op.

1. Vissen op zuiver water

“Ik zit niet graag binnen, steeds tussen vier muren. Neen, dan is deze job perfect voor mij: we werken bijna altijd buiten, zijn steeds onderweg en zijn elke dag op een andere locatie aan de slag.” Voor Bart Van Brantegem is zijn job duidelijk een uit de duizend. Als technisch medewerker bij Aquafin is hij verantwoordelijk voor de sturing en het onderhoud van de waterzuiveringsinstallaties én de weg dat het water aflegt ernaartoe. Hij is dan ook dagelijks op de baan in de regio Liedekerke-Aalst, deel van het Denderbekken. “We krijgen wel een planning, maar eigenlijk hebben we heel veel vrijheid om onze job zelf in te vullen. We kunnen zelf bijsturen in functie van het werk dat we die dag hebben”, vult hij aan.

Dat hij ooit bij Aquafin solliciteerde, had ook te maken met de visie van de organisatie én de maatschappelijke rol die ze speelt. “Daar wil ik me voor inzetten”, zegt hij. Bart is niet alleen technisch medewerker, maar ook een fervent visser. Buiten zijn, het contact met het water: het zijn belangrijke raakpunten tussen zijn job en zijn hobby. Maar het gaat verder dan dat: de visser Bart ziet dat de technisch medewerker Bart een verschil maakt. “De laatste jaren is de kwaliteit van het oppervlaktewater sterk verbeterd. Dat is onder meer het resultaat van wat wij en de collega's doen”, klinkt het. “Het visbestand op de Dender is enorm toegenomen. Ik ga er dan ook met plezier vissen.”

2. Met zakdoek en potlood in de hand

Kunstenaars bij de politie? Jazeker: Peter Clauwaert is al zo'n dertig jaar lang een van de vier robottekenenaars in ons land. “Toen ik van Sint-Lucas afstudeerde, bestond CSI nog niet – wij hadden alleen Derrick (Duitse misdaadserie, n.v.d.r.). Ik kende deze wereld helemaal niet. Maar in onze familie was er veel 'blauw': mensen die bij de politie, de rijkswacht en de gerechtelijke politie werkten. Het was mijn pa die me aanraadde om voor deze job te solliciteren. Het bood in zijn ogen toch heel wat meer zekerheid dan het kunstenaarsbestaan.”

Peter en zijn collega's spreken met slachtoffers en getuigen van feiten. “Het belangrijkste is hoe we met mensen – die in de war kunnen zijn, of net helemaal ineengedoken – omgaan. Je moet dat in de eerste plaats doen door daar als mens te zitten, met veel empathie én een zakdoek. Je moet echt contact maken en goed luisteren. Bovendien moet je je heel bewust zijn van wat je doet en zegt. Geef je iemand een hand? Kijk je het slachtoffer in de ogen? Welke woorden gebruik je?”


Robottekenen – Peter is daarnaast ook bezig met gezichtsreconstructies – is iets anders dan het modeltekenen dat hij op school leerde. Moeilijker, al was het maar omdat iedereen op een andere manier een gezicht omschrijft. Een soort 'puzzel' met oren, ogen, haar, mond ... geeft houvast aan getuigen en slachtoffers. “En soms zeggen ze 'hij trok op Michael Jackson' of 'weet je, zoals die vrouw uit Familie'...”

Het is de combinatie van de twee – het psychologische én het helpen oplossen van een zaak – die de job van Peter niet alleen uniek maakt, maar ook erg fijn. “We komen heel wat tegen, maar anderzijds zien we ook dat de rechtbank mensen veroordeelt onder meer op basis van ons werk. Slachtoffers of getuigen zien op ons papier dat we begrijpen wat ze trachten duidelijk te maken, dat we hen helpen. Daar doen we het voor.”

3. Twee unieke Geerten

“Ik denk dat ik de enige ben in Vlaanderen die dit doet. Ik ben in elk geval de enige bij UNILIN, en ik denk niet dat andere bedrijven deze dienst verlenen aan hun klanten.” Welke dienst Geert Cromphaut precies aan aannemers en bouwhandelaren biedt? Hij geeft tekst en uitleg – in theorie én praktijk – over de unieke UNILIN-dakelementen. Deze producten zorgen ervoor dat het dak er sneller en beter staat, omdat dakwerken, isolatie én binnenafwerking in een keer gebeuren.

Ook Geert Hanssens biedt opleiding en begeleiding. Hij is verantwoordelijk voor de Academy binnen UNILIN, division flooring, en leidt plaatsers op. “Wie slaagt – en dat zijn ze niet allemaal – mag zich Master Installer noemen”, klinkt het. “Maar ik begeleid ook projecten in binnen- en buitenland.”


Beiden waren, vóór ze bij UNILIN aan de slag gingen, zelfstandige. Geert Hanssens had een succesvol bedrijf als standenbouwer, en Geert Cromphaut was zelfstandig dakwerker. Hoewel ze in loondienst werken, behouden ze de drive om te ondernemen, om hun business uit te bouwen en zelf hun agenda te bepalen. 'Intrapreneurs', heet dat dan. “Deze job is echt wat ik zocht”, zegt Geert Cromphaut. “Er is veel uitdaging en ik bepaal mijn agenda nog steeds helemaal zelf.”

Behalve hun voornaam en hun ondernemerschap is er nog een link tussen de twee verhalen: hun kritische doelpubliek. Geert Cromphaut introduceert een revolutionair systeem in de behoudsgezinde bouwsector en Geert Hanssens ziet dagelijks plaatsers die ervan overtuigd zijn dat ze niets meer te leren hebben. “Plaatsers zijn erg kritisch: je moet zelf op je knieën kunnen gaan zitten om het te tonen”, zegt hij. “Maar na de training blijkt elke keer opnieuw dat we mensen nieuwe tips & tricks kunnen leren, nieuwe manieren van aanpakken. Daar doen we het voor.”

4. Bouwen aan machines én een goede verstandhouding

“Toen ik hoorde over deze job, ben ik meteen naar mijn vrouw gegaan om haar te zeggen hoe graag ik dit wou doen en of ze akkoord was dat ik ervoor zou gaan – ik zit per slot van rekening regelmatig in het buitenland. Een nieuwe machine of de ombouw van een bestaande machine: dat is echt een magneet voor mij.” Het is ondertussen drie jaar geleden dat Klaas Lievens vol enthousiasme begon bij het U-Fast-team van UNILIN.


Wat dat team doet? Telkens als er een nieuwe machine is, of een bestaande omgebouwd moet worden, begeleiden ze de montage, de installatie in de fabriek, de opstart en de nazorg. Dat doen ze overal waar de multinational actief is. Vandaag, bijvoorbeeld, is een collega van Klaas in Maleisië, en volgend jaar zal hij zelf een tijd in Rusland werken. “We gaan op voorhand naar de leverancier om daar al proef te draaien en eventueel aanpassingen te vragen. We controleren ook of ze het lastenboek gevolgd hebben”, zegt hij. “En na de opstart blijven wij drie maanden instaan voor onderhoud en herstellingen.”

Klaas ontvangt en begeleidt ook de installateurs in de fabriek. Hij maakt hen wegwijs op de site, maar legt hen ook het vuur aan de schenen. “We zijn erg kritisch voor en tijdens de installatie, zodat we later onze eigen techniekers zo weinig mogelijk belasten. Het is op dat moment mijn job om moeilijk te doen tegen leveranciers”, klinkt het. “Maar begrijp me niet verkeerd: ik heb met de meesten van hen een heel goed contact. Onlangs brak er tijdens de montage een stuk – dat gebeurt nu eenmaal. In plaats van te zeggen 'los het op', zijn we samen aan het werk gegaan. Zo bouw je een goede verstandhouding op, waardoor ik nu ook nog altijd met mijn vragen bij hen terecht kan.”

5. Verse sapjes op Tomorrowland

De ene dag Lokerse Feesten, de dag nadien sponsorcontacten met de wielerploeg van onder meer Philippe Gilbert en Marcel Kittel: als senior consultant sponsoring & events bij Lidl rolt Ridgy De Smedt van de ene wereld in de andere. “Naast die grote namen sponsoren wij ook kleinere evenementen zoals Wonderweekend, een festival voor gezinnen, en KidiX, een beurs voor kinderen die onlangs nog in de herfstvakantie plaatsvond”, vertelt hij enthousiast. “Geen enkele dag is dezelfde.”


De sponsoringactiviteiten van Lidl zijn de laatste jaren heel erg gegroeid, waardoor de agenda van Ridgy aardig vol zit. “De mensen weten ons te vinden”, zegt hij met een lach. “Voor elke opportuniteit kijken we of het past binnen onze strategie. Soms moet je ook twee keer kijken: op Tomorrowland zijn we aanwezig om aan te tonen dat je op een festival ook lekker én gezond kunt eten. We staan er onder meer met een juice bar. Wat we niet doen, is zomaar een logo op een affiche zetten: we willen aanwezig zijn om duidelijk te maken waar wij voor staan.”

Binnen Lidl is Ridgy de enige verantwoordelijke voor sponsoring, van bij de aanvraag tot op het evenement zelf. Uiteraard kan hij wel een beroep doen op zo'n dertig collega's binnen het marketingteam, al blijft zijn job uniek. “Ik heb weinig reguliere taken en werk zowel overdag als 's avonds, in het weekend of zelfs 's nachts. Je moet er echt wel 100 procent achter staan, je volledig smijten. Waar ik met het meeste plezier aan werk? Als sportliefhebber ben ik ook wel gefascineerd door het wielrennen, maar ik behoor als twintiger ook volledig tot de doelgroep van Tomorrowland”, klinkt het.

6. Passie voor outdoor, van de winkel tot de Zweedse wildernis

“Dit is écht de job van mijn leven. Zodra ik bij A.S.Adventure was begonnen, zei ik tegen mijn verantwoordelijke 'dat is wat ik wil doen', en na zes jaar is het ook werkelijkheid geworden. Dit is geen nine-to-five-job en elke dag is anders. Ik leer heel wat mensen kennen, moet probleemoplossend denken en mag opleidingen geven – iets wat ik heel graag doe. Dat maakt het voor mij super.”

De job die Marie Vanaudenaerde zo enthousiast maakt, is die van expert outdoor. Voor alles over kamperen en trekking vormt zij de brug tussen hoofdkantoor en winkels. “Ik moet ervoor zorgen dat elke camping- en trekkingafdeling in elke A.S.Adventure er goed bijligt, dat de medewerkers goed zijn opgeleid, dat de verkoop vlot gaat ... Eventuele problemen passeren ook altijd bij mij”, legt ze uit. “Ik werk in België, Luxemburg en Frankrijk – de verste winkel waar ik kom, is die van Nice.”


Om op de hoogte te blijven van trends en technologie, bezoekt Marie de grote vakbeurzen. Maar af en toe krijgt ze ook de kans om in de buitenlucht bij te leren. “Ik heb vorig jaar het geluk gehad om in oktober met de Outdoor Academy in Zweden een vierdaagse trektocht te doen – de prachtigste reis van mijn leven”, zegt ze. “Onze producten effectief gebruiken is de beste manier om voeling te krijgen met het product en zo onze klanten juist te kunnen adviseren.”

Spreek met Marie over trekkingrugzakken, wandelschoenen of expeditietentjes, en de passie klinkt in elk woord. “Ik hou er ook écht van”, geeft ze aan. “Ik kampeer en wandel heel graag en kan bijna alles vertellen over de producten. Dat maakt me de expert. Ook in mijn vrije tijd ben ik ermee bezig: ik bezoek de websites van de merken en probeer veel te reizen – mét de rugzak, uiteraard.”

Lees verder:

Unieke combinatie van online en offline 

In samenwerking met MARK Magazine
(tv) - Bron: MARK Magazine 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.