6 opvallende en originele voordelen op het werk

voordelen

Er doen tegenwoordig heel wat verschillende (extralegale) voordelen de ronde. Naast een bedrijfswagen, gsm of abonnement voor het openbaar vervoer zijn er nog tal van mogelijkheden waarop een bedrijf zijn werknemers kan belonen en/of motiveren. Zoals bijvoorbeeld door …

1. Een pc op jouw maat

“Bij veel bedrijven krijg je iets in je handen gestopt waarmee je het dan maar moet doen. Wij kunnen ons ICT-materiaal hier naar onze hand zetten. Die vrijheid is erg fijn.” Bart Geets, die bij Aquafin als technisch medewerker instaat voor klein onderhoud en procesopvolging voor rioolinfrastructuur, de pompstations en de waterzuivering, is zeer te spreken over een nieuw initiatief bij zijn werkgever. In plaats van een one size fits all-aanpak, kunnen medewerkers hun werkcomputer zelf samenstellen.

Hoe dat werkt? Bart kreeg, net als zijn collega's een budget, uitgedrukt in punten. Daarmee kon hij online shoppen. In de catalogus staan zware toestellen voor wie veel met grafische toepassingen werkt, maar ook kleine, lichte laptops voor wie vaak onderweg is. Er zijn schermen en toetsenborden, laptoptassen en muizen. “Je krijgt punten in functie van de job die je doet en de noden die je hebt”, legt Bart uit. “Ik kreeg 600 punten waarmee ik een ICT-oplossing kon samenstellen op mijn maat, en krijg nu elk jaar 200 extra punten. Om de drie jaar zou ik dus alles kunnen vernieuwen. Maar je kunt ook je punten sparen om bijkomende randapparatuur te kopen.”

Bart, die erg veel onderweg is naar de verschillende installaties van Aquafin, koos voor een 2-in-1-model dat als laptop of als tablet kan dienen. “We kunnen vanop afstand elke installatie in het oog houden. Daarom heeft de laptop ook een GPRS-modem ingebouwd, zodat ik overal online kan. Voor als ik op kantoor ben, heb ik een scherm, muis, toetsenbord en laptopstand. Dat is handig als ik administratief werk doe, al zijn er collega's die geen extra scherm hebben omdat ze verkiezen gewoon op de laptop te werken. Dat is het grote voordeel hier: je werkt met het materiaal dat je zelf kunt samenstellen.”


2. Carwash


Op zondagochtend met emmers en zeemvel op de oprit de auto wassen? Velen willen wel een propere wagen, maar doen in het weekend wel liever wat anders dan de auto zijn wekelijkse beurt geven. Ook Hélène van der Linden, employer brand project manager bij Lidl, heeft dan andere prioriteiten. “Gelukkig voorziet Lidl voor mij – en alle andere collega's met een bedrijfswagen – een wekelijkse wasbeurt in een carwash. We hebben hier in de buurt van ons hoofdkantoor een carwash met verschillende vestigingen in Vlaanderen. We kunnen er eenmaal per week onze auto laten wassen, met dank aan de collega's die het wagenpark beheren. Wie niet hier op het hoofdkantoor werkt, krijgt een budget van 10 euro per week om zijn bedrijfswagen proper te houden.”

carwash
Propere wagens komen iedereen ten goede, benadrukt Hélène. De waarde van de wagens blijft hoog omdat ze regelmatig het sop in gaan, en wanneer collega's auto's aan elkaar doorgeven, is het des te fijner voor de ontvanger van de 'tweedehandswagen' dat de auto altijd goed onderhouden is geweest.

En de medewerker zelf? Die gaat gemiddeld een- tot tweemaal per maand naar de carwash met zijn bedrijfswagen, al kan het zijn dat medewerkers in de winkels tijdens drukkere periodes weleens een poetsbeurt overslaan, zegt Hélène. “Maar iedereen rijdt wel graag met een propere wagen. Alle collega's zijn dan ook erg tevreden over de wasbeurten. En zeg nu zelf: het is toch veel leuker om gezellig te ontbijten op zondagochtend dan buiten de auto te wassen.”

3. Een foodtruck


Wat eet je 's middags wanneer je een hele dag met de collega's op teambuilding of opleiding bent? Het moet niet te formeel en je wilt ook snel genoeg je maaltijd zodat het namiddagprogramma kan starten. De politie heeft een al even eenvoudige als smakelijke oplossing: een foodtruck. “Wij hebben er vandaag vier, samen met een aantal koelwagens”, zegt Ludwig Van Wesemael van SSD-GPI – waarover zo meteen meer. “Met de foodtruck geven we onze mensen niet alleen te eten, we zorgen ook voor extra samenhorigheid. Met één foodtruck kunnen we tot 150 mensen te eten geven. We zijn ook erg flexibel: willen ze de Lesse afvaren, dan zetten we ons op een parking onderweg. We kunnen frituren, pasta's serveren en sinds kort hebben we ook een truck met een pizzaoven.” Een dikke tien voor sfeer en gezelligheid, dus.

foodtruck
De foodtrucks worden beheerd door de sociale dienst van de geïntegreerde politie – in het politiejargon het SSD-GPI. Die is verantwoordelijke voor de horecadiensten van de federale politie en beheert zeven restaurants waar zo'n 2.000 medewerkers elke dag lekker en goedkoop kunnen eten. Bij de sociale dienst werken ook maatschappelijk assistenten die medewerkers helpen als ze daar nood aan hebben.

De commerciële voordelen die de dienst onderhandelt, zijn er dan weer voor alle medewerkers. “We zijn een grote groep, waardoor we onze aankoopkracht kunnen gebruiken om voor onze mensen voordeligere tarieven of iets extra’s te verkrijgen. Vergelijk het met de korting die je krijgt als je elektriciteit aankoopt via een groepsaankoop”, legt Ludwig uit. “En neen, onze mensen krijgen – voor alle duidelijkheid – géén korting op hun parkeerboetes.”

4. Afhaalmaaltijden


“Ik bestel soep en een hoofdgerecht voor mij en mijn vrouw. Dat is gemakkelijk, vooral omdat mijn kinderen op school een warme maaltijd eten.” Stefan Goossens, binnen de afdeling HVAC van Van Marcke aan de slag als technical advisor gespecialiseerd in warmtenetten, is een grote fan van de mogelijkheid om maaltijden uit het bedrijfsrestaurant mee te nemen naar huis. “Elke week is er een weekmenu, met elke dag een andere dagschotel. Die kun je hier in het restaurant eten, maar je kunt de dagschotel ook bestellen om mee te nemen naar huis. De kostprijs is dezelfde."




Ondertussen is Stefan al drie jaar klant bij de afhaaldienst. Wekelijks kijkt hij samen met zijn vrouw het menu na – dat hangt niet alleen op in het bedrijfsrestaurant, maar staat ook op het intranet van Van Marcke – en geeft hij zijn bestelling door. “Dat kan tot de dag voordien, ze zijn hier heel flexibel”, geeft hij aan.

Of hij zijn maaltijd bestelt, hangt niet af van wat precies op het menu staat – hier zijn absoluut geen klachten over het eten. Net zoals bij zijn collega's is het vooral uit praktische overwegingen. Wat hebben de kinderen die dag gegeten? Zijn er nog verplichtingen die avond? En kan hij voor hij naar huis gaat nog langs het restaurant om zijn avondmaal mee te nemen? “Als ik in Antwerpen werk, bijvoorbeeld, is het moeilijk”, klinkt het nog. “Maar als je eens vergeet je bestelling mee te nemen, staat ze de dag nadien nog in de frigo op jou te wachten. Dan eet je het gewoon een dag later.”

5. Een vakman naar keuze


“ResQ is het resultaat van mijn eindwerk aan Vlerick, waar de opdracht was om een oplossing te vinden voor het zwart geld in de maatschappij.” Als Nicolas Mulders het zo zegt, dan zijn we meteen geïnteresseerd in wat zijn jonge onderneming ResQ te bieden heeft. “Wij maken het mogelijk dat werkgevers aan hun werknemers een budget geven waarmee ze diensten aan huis kunnen laten uitvoeren door een vakman naar keuze. Dankzij een ruling met de fiscus en RSZ is dat voordelig voor beide partijen, én we zorgen ervoor dat die diensten niet meer in het zwart gebeuren.”


De werking is eenvoudig: werkgevers geven hun werknemers een ResQ-budget via de ResQ-online portal. Via dit platform kunnen werknemers opdrachten aanvragen voor de toegelaten diensten bij een uitvoerder naar keuze. Zo kun je iemand laten komen om het huis te poetsen of boodschappen te doen, een nanny of studiehulp voor de kinderen of een hovenier die de tuin onderhoudt. Maar net zo goed kun je een chauffeur boeken om je naar de luchthaven te brengen, een kok vragen om lekker te koken voor je gezin, of een klusjesman in huis halen die dat ene werkje opknapt dat al drie jaar blijft liggen.

“De werkgever kan individueel budget toewijzen aan zijn medewerkers, zowel qua frequentie als bedrag. De werknemer langs zijn kant spendeert zijn budget zoals hij zelf wil”, zegt Nicolas Mulders. “We zien dat werkgevers op deze manier bonussen van medewerkers optimaliseren, maar ook dat deze diensten deel gaan uitmaken van het cafetariaplan. Maar denk bijvoorbeeld ook aan de directiesecretaresse die zeven dagen op zeven klaar staat: met zo'n ResQ-budget kan de onderneming haar niet alleen belonen, maar ook veel zorgen wegnemen in compensatie voor haar beschikbaarheid. Win-win voor iedereen.”

Lees verder:

6. Vakantiewerking, auto’s en fietsen 

In samenwerking met MARK Magazine
(tv) - Bron: MARK Magazine 

Meer info over Hoeveel ben ik waard? , Computer en internet , Gelukkig op het werk

07/11/2017