Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 889

Volgende
Volgend artikel:

Onze talenkennis gaat sterk achteruit

5 carrièrelessen van Coldplay

Chris Martin van Coldplay
“Hij zegt niet veel, maar alles wat hij zegt, is zo bijzonder dat je het in steen zou moeten beitelen.” (Coldplayzanger Chris Martin over zijn introverte drummer)
De grootste muziekgroep van zijn generatie of de U2 van de 21ste eeuw. Zo wordt Coldplay weleens genoemd. Maar wat kun jij voor jouw carrière leren van deze Britse rockband, die onlangs ook een kleine rebranding onderging?

1. Vergeet nooit je roots

Coldplay is zo’n typisch garageverhaal. De vier groepsleden leerden elkaar in de jaren negentig al kennen op school. Op menig optreden vertelt frontman Chris Martin hoeveel groter het (stadion)podium is in vergelijking met hun eerst repetitielokaaltje.

2. Wees authentiek

Als je hem niet zou kennen en op straat tegenkomt, ziet topman Chris Martin er misschien niet bepaald speciaal uit. Maar zijn X-factor on stage is dat wel. Gevoelige stem en emotie. Veel energie en charisma. Ondanks het gigantische succes is de man nog altijd the boy next door. Vrij toegankelijk en sociaal bewogen.

3. Denk als een team

Coldplay is meer dan zijn frontman. Hun optredens en muziek is teamwork. Ook Chris Martin zelf zet zijn teamleden en hun kwaliteiten tijdens optredens regelmatig in de verf. Ook de menselijke. “Hij zegt niet veel, maar alles wat hij zegt, is zo bijzonder dat je het in steen zou moeten beitelen”, zo kondigde hij onlangs tijdens een optreden in São Paulo zijn introverte drummer aan.

4. Show is alles

Fans zullen het met plezier beamen: wat de band brengt op een podium is af. De groep is niet te beroerd om telkens zijn topnummers te brengen. En live biedt de groep ook extra’s, zoals lichtgevende armbandjes voor het publiek. “In theorie klinkt dat een beetje Night of the Proms-achtig, maar in de praktijk werkt het”, zo merkte Stijn Van de Voorde van Studio Brussel onlangs op.

5. Denk commercieel

Volgens criticasters is Coldplay al te vaak een heuse marketingmachine. De groep werkt bijvoorbeeld vaak samen met artiesten uit andere genres om nieuwe doelgroepen aan te spreken. Onlangs brachten de vier bandleden – weliswaar voor een liefdadigheidsproject – onder de naam Los Unidades nieuwe muziek uit met Pharrell Williams. Al hebben al die partnerships hen tot dusver geen windeieren gelegd.


(wv) - Bron: MARK Magazine 

18 juli 2016
Anderen bekeken ook