4 generaties op de werkvloer: tot welke behoor jij?

Voor het eerst in de geschiedenis zijn er vier verschillende generaties op de werkvloer. Van de babyboomers tot Generatie Z. Die hebben verschillende waarden en verwachtingen. “En daar kun je als bedrijf maar beter op voorbereid zijn”, aldus Jérôme Caille, CEO van Accent Jobs, dat in samenwerking met Trendwolves de verschillende generaties op de werkvloer onderzocht.

30 mei 2016

Delen

Jérôme Caille
"Bedrijven houden het best rekening met de sterke punten van elke generatie op de werkvloer." (Jérôme Caille, CEO Accent Jobs)

“We zijn expert in het aanwerven en klaarstomen van nieuw talent”, vertelt Jérôme Caille. “Daarom willen we de generaties op de werkvloer én de verhoudingen tussen hen beter begrijpen. Ons onderzoek biedt heel wat nieuwe inzichten die ons helpen om ons beleid uit te stippelen en om onze klanten beter te adviseren.”

Generatie Z: realistisch en ambitieus

De generatie die vandaag haar intrede maakt in de bedrijfswereld is niet lui en pretentieus. “Maar dat wordt soms weleens gezegd van de jongere generatie”, aldus Jérôme Caille. “Gelukkig is het tegendeel waar: jongeren weten heel goed wat ze willen en wat ze waard zijn, en zijn op zoek naar echte ervaringen. Daar willen ze best hard voor werken.”

Of de jongeren een lange carrière bij één werkgever ambiëren? “Dat hangt af van wat die werkgever te bieden heeft”, vertelt Jérôme Caille. “Ze zoeken vooral betekenisvol werk. Stabiliteit is minder belangrijk. En dat is juist de grootste uitdaging voor het HR-beleid van morgen.”

HR moet leren omgaan met entrepreneurs

Bedrijven die willen overleven, moeten zich aanpassen aan de workforce van morgen. Daar beginnen ze het best vandaag aan: “Gen Z wil werken aan zinvolle projecten en zelf samenwerkingsverbanden sluiten. Zoals een ondernemer dat doet, dus. Ook het duurzaamheidsaspect wint aan belang.”

Verschillende generaties is kansen creëren

“Bedrijven houden best rekening met de sterke punten van elke generatie op de werkvloer”, aldus Jérôme Caille. “Generatie X is zeer prestatiegericht, terwijl Generatie Z vooral bezig is met zinvolle samenwerkingen. Generatie Y bouwt de brug tussen deze twee generaties. Bedrijven die dat kunnen realiseren, hebben een voordeel tegenover hun concurrenten die daar niet in slagen.”

Welke generatie ben jij?

Silent Generation  Baby Boomers 
Generation X  Generation Y 
Generation Z  Generation Alpha 

Sollicitanten zoeken meer maatschappelijke relevantie

In de toekomst zullen sollicitanten niet alleen polsen naar het loon, maar ook naar de maatschappelijke relevantie van het bedrijf. Na fun en collega’s spelen namelijk de reputatie en het sociaal klimaat van een bedrijf een grote rol om aan te kloppen voor een job. Zeker bij Generatie Z. Dat blijkt uit onderzoek van TrendWolves en Accent Jobs. Gen X is geboren tussen 1965 en 1979.

Wat maakt een bedrijf aantrekkelijk?

Sollicitanten zoeken meer relevantie 

Lees verder:

Generatiedenken, ook bij Colruyt Group? 

In samenwerking met MARK Magazine
(sdc) – Bron: MARK Magazine | TrendWolves 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.