12 onsterfelijke oneliners uit het bedrijfsleven

Men zegt vaak dat een beeld meer zegt dan duizend woorden. Kan best zijn, al is ook het tegendeel waar: sommige woorden of zinnen zijn duizend beelden waard. Zie hier onze geheel subjectieve lijst van tien invloedrijke en door managers en werknemers vaak geciteerde oneliners.

8 juni 2016

Delen

Johan Cruijff
"Elk nadeel heb zijn voordeel.” (Johan Cruijff, voormalig topvoetballer)

Sommige oneliners zorgden voor een ongekend commercieel succes, andere waaien al jaren als een spook door de zakenwereld. Maar welke hebben intussen het niveau van onsterfelijkheid bereikt?

1. "Elk nadeel heb zijn voordeel”

Deze uitspraak komt van voormalig topvoetballer Johan Cruijff, die overigens bekendstaat om zijn uitspraken die zich situeren tussen genialiteit en het intrappen van een open deur. Deze is ook veelzeggend voor het bedrijfsleven: ook in moeilijke omstandigheden kun je iets bereiken.

Van Cruijff hadden we nog veel andere uitspraken kunnen kiezen zoals: “Vaak moet er iets gebeuren, voor er iets gebeurt” (mensen verkiezen het ongemak van de status quo boven de onzekerheid van de verandering) of "Als wij de bal hebben, kunnen hun niet scoren” (over voetbal).

2. “Het doel heiligt de middelen”

Uitspraak van de Italiaanse staatsman Niccolò Machiavelli, die leefde in een tijd waarin zijn land aan de rand van de afgrond stond en alleen de absolute monarchie hen nog kon redden. Maar ook vóór en na Machiavelli zijn er gedurende de geschiedenis van de mensheid groepen of leiders geweest die alle mogelijke middelen hebben ingezet om een bepaald doel te bereiken.

Ook al druisten die middelen volledig in tegen hun oorspronkelijke en nobele streven. Terroristen, die in naam voor een betere samenleving, aanslagen plegen, zijn daar het schoolvoorbeeld van. Net zoals managers die, soms in naam van de groepsgeest, ondergeschikten tegen mekaar uitspelen om uiteindelijk zelf met een promotie aan de haal te kunnen gaan.

3. “Wir schaffen das”

Dit is de jongste uitspraak uit deze lijst, maar de impact ervan is nu al gigantisch. De oneliner komt uit een persconferentie van de Duitse bondskanselier Angela Merkel toen er vragen werden gesteld over het hoge aantal vluchtelingen dat Duitsland wilde opnemen. Intussen is haar uitspraak een eigen leven gaan leiden en wordt ze te pas en te onpas gebruikt, bijvoorbeeld bij meetings als er vragen worden gesteld over de haalbaarheid van een project. Altijd is er wel een optimist die lachend opmerkt: “Wir schaffen das”.

Angela Merkel 

4. “Tell the truth, tell it all, tell it early and tell it yourself”

Deze beroemde oneliner werd voor het eerst geformuleerd door Lanny Davis, toenmalig adviseur van president Bill Clinton. De president zat in een lastig parket. Hij had een slippertje gehad met stagiaire Monica Lewinsky maar bleef, tegen beter weten in, staalhard ontkennen dat hij seks had gehad met “that woman, miss Lewinsky”.

Deze oneliner is zo beroemd omdat hij eigenlijk alles weergeeft waar het in crisiscommunicatie om draait. Niets is zo simpel dan dat, al blijkt het in de praktijk voor veel bedrijven en hun woordvoerders verdomd moeilijk om deze raad te volgen.

5. “Where’s the beef”

Deze oneliner kwam uit een beruchte en zeer succesvolle tv-campagne van Burger King, waarin een drietal bejaarden een concurrerende fastfoodketen bezochten.

Toen ze er hun hamburger kregen, keek een van hen teleurgesteld op en vroeg zich af: “Where’s the beef?”. Dit zinnetje groeide uit tot een slogan die decennialang regelmatig opdook in het bedrijfsleven. Een voorstel voor marketingplan, nieuwe producten of een offerte die fundamenteel tekortschoten? Telkens kregen ze tijdens een cruciale meeting slechts één retorische vraag: Where’s the beef?

Burger King 

6. “Price is what a dumb fool wants to pay”

Deze bekende oneliner zegt op een vrij directe manier dat er in wezen geen relatie is tussen prijs en kwaliteit. Want zodra een verkoper voelt dat hij zijn prijs kan verhogen zonder kopers te verliezen, waarom zou hij dan een eerlijke prijs vragen?

In principe weerspiegelt deze oneliner de traditionele wet van vraag en aanbod, al hangt er ook een subtiele bijklank aan. Gedreven door snobisme en de drang voor een bepaalde levensstijl, vormt een klant zich vaak om tot een ‘dumb fool’ die al snel en zonder morren een blanco cheque ondertekent.


7. "Het is leuker om een piraat te zijn dan om bij de marine te gaan”

Deze uitspraak komt van ex-Apple-baas Steve Jobs en heeft de laatste jaren diverse versies gekregen. Soms verschijnt hij ook wel als: "Als piraat bereik je meer dan wanneer je bij de marine gaat." In essentie komt het erop neer dat je, in het bedrijfsleven, meer plezier hebt als je af en toe tegen de regels en gevestigde waarden ingaat.

Steve Jobs 

8. “Waarvan men niet kan spreken, daarover moet men zwijgen”

Deze zin van de vooraanstaande, en doorgaans vrij ondoorgrondelijke, filosoof Ludwig Wittgenstein frappeert door zijn schijnbare evidentie. Wat de filosoof er eigenlijk mee bedoelt, is dat men een lange en ingewikkelde weg moet afleggen om tot de diepste waarheid door te dringen. Al blijft de oneliner toch vooral toepasselijk voor mensen die, in de media of tijdens vergaderingen, allerlei dingen vertellen, en dan vooral datgene waar zij eigenlijk niet echt veel over weten.


9. “You scratch my back, I’ll scratch your back”

Een oneliner die veel zegt over het belang van relaties in het bedrijfsleven. Al is het in alle domeinen van het maatschappelijk leven van belang om mensen te kennen. Sommigen omschrijven zoiets als ’vriendjespolitiek’, maar eigenlijk is het de gewone gang van zaken, altijd en overal. Talent en bekwaamheid spelen ongetwijfeld mee, maar volstaan lang niet altijd.

10. “Less is more”

Dit is niet zozeer een uitspraak, maar eigenlijk een hele artistieke richting, in gang gezet door de Duitse architect Ludwig Mies van der Rohe. Maar het idee is ook in veel andere domeinen blijven hangen: met een minimum aan middelen kun je een maximale zeggingskracht bereiken. De oneliner is ook erg toepasselijk voor het bedrijfsleven, zoals bij communicatie of productontwikkeling. Of – om ook eens in eigen boezem te kijken – bij het schrijven van teksten. Want door te schrappen, worden artikels er bijvoorbeeld vaak niet slechter op. Of door op tijd te stoppen.

Lees verder:

11. "The medium is the message" en ... 12. "Perception is reality" 

In samenwerking met MARK Magazine
(wv) - Bron: MARK Magazine 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.