10 jobs bij Ordina: wie doet wat?

Bij business consultant Ordina nemen ze het heft graag in eigen handen. De nieuwe rekruteringscampagne van het bedrijf bedachten en maakten de medewerkers gewoon zelf, van idee tot website. Voldoende reden voor MARK Magazine om tien rasechte 'Ordinezen' van dichtbij te bekijken.

30 april 2015

Delen

Ordina

1. Jo Maes, ceo Ordina

Jo Maes
“Ik werk vier jaar bij Ordina. Wat me erg aanspreekt, is dat het belangrijkste product niet onze diensten, maar onze mensen zijn. Samenwerken, innoveren, co-creëren – zowel met elkaar als met onze klanten – is de motor van dit bedrijf. Dat gebeurt allemaal in een no-nonsense cultuur. Een Ordinees zegt wat hij doet en doet wat hij zegt. Dat geldt voor alle 568 medewerkers. Wij maken het werk graag aangenaam voor mekaar. Als ceo waak ik daar over. Dit is een transparant en toegankelijk bedrijf, wat ik graag zo wil houden. Onze nieuwe rekruteringscampagne Looking For Adventure is niet voor niets gemaakt door onze eigen mensen.”

2. Pieter Nijs, competence center manager mobile

Pieter Nijs
"Bij Ordina bestaan er verschillende competence centers, hobbyclubjes zeg maar, waarin medewerkers brainstormen over alles wat hun job vooruit kan helpen. Zelf ben ik 'trekker' van een groepje van een achttal collega's met een passie voor mobiele technologie. Als er een nieuw product zoals de smartwatch opduikt, vragen wij ons af hoe de Ordina-business daar gebruik van kan maken. De ambitie van ons competence center is om een referentie te worden binnen Ordina. Als een collega met een vraag zit, moet hij bij ons terechtkunnen. Zelf werk ik een drietal jaar bij Telenet voor Ordina. Ik werk er aan de Yelo TV-app voor Windows Phone. Een mooi project, zoals er hier wel meer zijn."

3. Johan Steppe, business unit manager Clockwork

Johan Steppe
"Clockwork is het pas opgestarte 'digital engagement bureau' binnen Ordina België. Wij ontwikkelen digitale projecten die mens en organisatie dichterbij mekaar brengen. Veel organisaties nemen beslissingen met hun buik. Wij gaan een stapje verder. Voor wij een app of een webtoepassing maken, gaan we na hoe mensen zich gedragen. Waar haken ze af, wat vinden ze belangrijk? Daar spelen we op in door onze oplossingen de juiste beleving mee te geven op het juiste moment. Een voorbeeld: hoe kun je mensen die in een wachtrij staan iets extra’s bieden? Een spelletje, een korting, een cadeau? Dat zijn vragen waar we mee aan de slag gaan.”

“Ik werk zelf al acht jaar bij Ordina. Dat ik hier nog altijd ben, komt omdat ik hier altijd veel kansen gekregen heb en ik me erg goed voel bij de bedrijfscultuur. Open is de beste manier om die te omschrijven."

4. Jan de Wilde, Java software engineer

Jan de Wilde
"Een app is pas oké als hij op verschillende platformen werkt. Dat is één van de topics waar we ons in het competence center 'front end & user experience' over buigen binnen onze Java-unit. Ik denk dat er bij Ordina zo'n honderd Java-ontwikkelaars rondlopen. Die doen meer dan apps maken. We krijgen alsmaar meer vragen over big data. Bedrijven bezorgen ons data over hun klanten met de vraag om daar informatie uit te halen om hun aanbod nog meer op maat van hun doelpubliek te maken.”

“Om zelf bij te blijven, organiseren we in ons competence center heel wat sessies over trends in ons vakgebied. Vorig jaar zijn er binnen onze unit 200 opleidingen gegeven; een verdubbeling op een jaar tijd."

5. Michael Vandegaer, service desk engineer

Michael Vandegaer
"Als service desk engineer werk ik bij klanten van Ordina. Ik help er de eindgebruikers met hun vragen over SAP-pakketten. Samen met enkele collega's vormen we er de frontlinie van de helpdesk. Als wij het antwoord niet weten, bevragen we ons bij collega-experten binnen Ordina zodat elk probleem opgelost wordt.”

“Voor mij is dit mijn eerste job na mijn studies toegepaste informatica. Ik zocht een bedrijf dat bereid was om in me te investeren, waar ik kon leren, maar waar ik ook het gevoel zou hebben zelf iets bij te kunnen dragen. Na acht maanden Ordina kan ik zeggen dat ik die plek gevonden heb. Er zijn hier enorm veel kansen om je te ontwikkelen. Bovendien is de sfeer heel open. Van vrienden hoor ik wel eens dat hun manager wel erg ver boven hen staat. Hier is dat absoluut niet zo."

6. Frank Ysebaert, senior SAP/CRM consultant

Frank Ysebaert
"Ik ben zes jaar geleden bij Ordina gestart als softwareontwikkelaar. Maar ik ben me beginnen te specialiseren in CRM- en SAP-software. Nu adviseer ik organisaties over wat wij voor hen kunnen doen. Ik luister naar hun vragen en vertaal de antwoorden naar softwareoplossingen. Zo heb ik net nog een softwarepakket opgeleverd voor een callcenter. In deze sector is het erg belangrijk dat je kennis up-to-date blijft. Ordina ondersteunt dat volledig. Ik ben zelf competence center lead, wat betekent dat ik collega's op sleeptouw neem om kennis te delen over de technologie waar we mee werken. Ik heb ook het geluk dat de manager van mijn business unit ons voortdurend op de hoogte houdt van nieuwigheden."

7. Jessica De Buck, business intelligence

Jessica De Buck
"Rapporten opstellen, finetunen, data opkuisen, overleggen met klanten, verbanden leggen ... Business intelligence is een enorm veelzijdige job. Financiële rapportage is meer dan een document afleveren met wat cijfers in. Wat wil een bedrijf precies weten? Op basis van welke cijfers kan het een goed beleid voeren? Dat zijn strategische vragen waar ik mee over nadenk. Ik ben van a tot z betrokken: van bij het eerste gesprek tot en met het opleveren van een rapport. Ook bij het programmeren en het schrijven van de documentatie die daarbij hoort. En uiteraard is niet elk rapport financieel. Sales, hr, aankoop ... Elke afdeling van een bedrijf heeft data waar ze uit kunnen leren. Ik kom dan ook met heel verschillende mensen in contact. Dat maakt mijn job erg afwisselend."

8. Nadia Bouhjar, quality & compliance engineer

Nadia Bouhjar
"Als master in de biometrische wetenschappen is een carrière in de farmaceutische sector altijd een droom geweest, maar wel in combinatie met consultancy. Ordina bleek daar het perfecte bedrijf voor: een goede sfeer, veel aandacht voor de medewerkers en voldoende variatie.”

“Een quality & compliance engineer waakt over de kwaliteit van de processen en de IT-systemen van farmaceutische bedrijven. Dat is heel divers: de documentatie van een geneesmiddel, de fysieke opstelling van flesjes in een 'vullijn', tot en met de software van een app voor medisch gebruik. Voor al die toepassingen bestaat er regelgeving of zijn er regels in de maak.”

“Zelf valideer ik vooral software. Digitale technologie speelt een steeds grotere rol in de farmaceutische sector. Privacy, veiligheid en de correctheid van gegevens zijn er 'hot topics'. Als bedrijven een audit krijgen, moeten ze de juiste documentatie kunnen voorleggen. Daar zorg ik mee voor."

9. Kobe Weyers, consultant supply chain optimisation

Kobe Weyers
"Een bedrijf is één grote puzzel van mensen, productie, informatica, logistiek en noem maar op. Pas als al die stukjes mooi in mekaar passen, is een organisatie echt efficiënt. Maar dat vraag om planning. En die puzzel is vaak erg complex. Het team waarin ik werk, analyseert waar in dat hele proces een bedrijf tijd, geld of opportuniteiten verliest en doet daar iets aan. We ontwikkelen applicaties die de planning transparant maakt zodat verschillende afdelingen beter op mekaar kunnen inspelen. Onlangs hebben we dat nog gedaan voor een bedrijf dat in Marokko fosfaten ontgint, via pijpleidingen naar de haven transporteert en van daaruit verscheept.”

“Van opleiding ben ik handelsingenieur. Eerlijk gezegd, ben ik altijd al geïnteresseerd geweest in het zoeken naar manieren om de dingen te verbeteren."

10. Kenny De Vos, softwaretester

Kenny De Vos
"Een tester? Die probeert een app kapot te krijgen. Dat klinkt misschien wat plastisch, maar is eigenlijk wel wat we doen. Wij controleren het werk van de developers. Dat gebeurt heel gestructureerd, op basis van een document van wat een app of softwarepakket allemaal moet kunnen. Daarna stellen we testcases op, op basis van een risicoanalyse die ons leert wat de 'gevarenzones' zijn. Alles testen is vaak niet mogelijk. We stellen dus prioriteiten. Al zit het soms in een klein en onverwacht hoekje. Ik heb ooit een bank-app in de war doen lopen door de kalender van mijn iPhone als 'boeddhistisch' in te stellen. Geen enkele overschrijving gebeurde nog correct."

(wv) - Foto’s: (bd) - Bron: MARK Magazine

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.