10 jobs bij Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen: wie doet wat?

Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen telt 1.650 medewerkers. Samen vertegenwoordigen ze meer dan 200 verschillende jobs.

8 augustus 2014

Delen

Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen

MARK zette koers richting haven en viste deze 10 collega’s op.

1. Werken met gevaarlijke goederen

Teresa Monzon
'Snel en nauwkeurig reageren bij incidenten’ (Teresa Monzon) 

"Ik werk al bijna vier jaar als adjunct-scheikundige bij het Havenbedrijf. Ik zag de vacature voor mijn job in de krant. Omdat chemie mijn passie is en ik jaren ervaring had in wetenschappelijk onderzoek, heb ik meteen gesolliciteerd. In deze job kan ik mijn kennis en ervaring met gevaarlijke goederen goed gebruiken."

"De inhoud van mijn functie is heel afwisselend en boeiend. Ik heb veel contact met mensen binnen en buiten het Havenbedrijf. Als adjunct-scheikundige moet je snel en nauwkeurig kunnen reageren bij incidenten. En goed kunnen communiceren, op verschillende niveaus. Gelukkig biedt het Havenbedrijf voldoende opleiding, wat ook de kans geeft om door te groeien binnen het bedrijf."

2. Omgaan met vertrouwelijke informatie

Tanja Van Hove
‘Zelfstandig kunnen werken’ (Tanja Van Hove) 

"Ik ben directiesecretaresse voor de directeur infrastructuur en milieu. Ik sta in voor de dagelijkse werking van het directiesecretariaat en voor de administratieve ondersteuning van de directeur. Ik beheer onder meer haar agenda, plan vergaderingen, organiseer verplaatsingen, volg alle communicatie op en bereid vergaderingen voor."

"Ik werk hier nu ruim tien jaar, waarvan acht als directiesecretaresse. Ik kom in contact met veel verschillende mensen, dossiers en onderwerpen. Er zijn ook vragen die meteen moeten worden beantwoord. Dat zorgt voor een gevarieerde mix. Zelfstandig werken, kunnen omgaan met vertrouwelijke informatie en, uiteraard, communicatief zijn, zijn heel belangrijk in mijn job."

3. Rekening houden met iedereen

Youssef Sbaïti
‘Onderhandelingstechnieken zijn heel belangrijk voor mij’ (Youssef Sbaïti) 

"Toen ik een nieuwe job zocht, kwam ik terecht op de jobsite van het Havenbedrijf. De vacature voor hr-assistent sociaal welzijn leek me op het lijf geschreven. Ik ben nu heel blij dat ik die stap gezet heb. Wat me het meeste aanspreekt, is het contact met alle mensen in het bedrijf. Mijn job brengt me in alle uithoeken van Havenbedrijf. Zo ken ik het bedrijf intussen door en door. Ik moet in alle omstandigheden bemiddelend kunnen optreden. Onderhandelingstechnieken zijn heel belangrijk voor mij. Ik moet ook altijd de belangen van alle partijen voor ogen houden."

4. Events in goede banen leiden

Sandra Van Hamme
‘Goede samenwerking met collega’s en klanten’ (Sandra Van Hamme) 

"Ik ben coördinator eventmanagement en werk sinds 2010 voor de afdeling marketing en promotie van het Havenbedrijf. Daarvoor werkte ik in een totaal andere branche, IT. Ik stuur een team aan van eventmedewerkers en e-marketingassistenten. Mijn taak bestaat er vooral in om de organisatie, de planning en de opvolging van evenementen in goede banen te leiden. Daarnaast coördineer ik de overkoepelende evenementenkalender en bewaak ik het budget en de uitgaven voor promotionele activiteiten."

"Onze afdeling neemt ook deel aan missies, beurzen, conferenties, seminaries en andere evenementen om de haven te promoten. Om dat te kunnen realiseren, is een goede samenwerking met collega’s en klanten uitermate belangrijk."

5. Nieuwe uitdaging aan wal als verkeersleider

Peggy Torfs
‘Snel knopen doorhakken’ (Peggy Torfs) 

"Na een carrière op zee, was ik op zoek naar een nieuwe uitdaging aan wal. Omdat ik in de maritieme wereld wou blijven, sprak de job van verkeersleider me wel aan. Ook de doorgroeimogelijkheden bij het Havenbedrijf waren een extra troef. Ik ben in 2006 als verkeersleider bij het Havenbedrijf begonnen. Na een aantal jaren op de sluizen ben ik sinds 2011 hoofdverkeersleider."

"Ik werk voor de afdeling scheepvaartmanagement. Ik plan er de scheepvaart van en naar Antwerpen. Samen met onder andere de sleepdiensten en de loodsen zorg ik voor een vlot en veilig scheepvaartverkeer. Als hoofdverkeersleider is talent voor planning en organisatie een must. Je moet snel kunnen inspelen op veranderende situaties en knopen kunnen doorhakken."

6. Doorgegroeid tot assistent-bedrijfsanalist

Khadija Hamdaoui
‘Een volledig beeld van de haven’ (Khadija Hamdaoui) 

"Ik werk sinds 2000 bij de afdeling beheerscontrole van de financiële dienst van het Havenbedrijf. Daarvoor werkte ik bij een ingenieursbureau. Bij het Havenbedrijf startte ik als administratief medewerker met een contract voor bepaalde duur. Na een tijdje kreeg ik de kans om deel te nemen aan een selectie. Ik slaagde en kreeg een contract voor onbepaalde duur. Ondertussen ben ik doorgegroeid tot assistent-bedrijfsanalist."

"Ik sta in voor de aanmaak en de distributie van projectrapporten. Mijn werk geeft me een volledig beeld van de activiteiten en alle data van het Havenbedrijf. De jobinhoud is heel afwisselend. Bovendien biedt het Havenbedrijf mij een mooi loon en een uitgebreid pakket aan extra voordelen."

7. Altijd het overzicht behouden

Juan Desfarges
‘Ik moet sterk in mijn schoenen staan’ (Juan Desfarges) 

"Ik werk elf jaar bij het Havenbedrijf. Ik startte hier als elektricien. Na vijf jaar werkte ik me op tot technisch assistent. Drie jaar geleden ben ik doorgegroeid naar werkleider. Nu volg ik nieuwbouwprojecten op, specifiek voor de verwarming, ventilatie- en koelinstallaties. Ik ben zowel betrokken bij de studie- als de uitvoeringsfase en volg die mee op, bijvoorbeeld voor het nieuwe Havenhuis en het gebouwencomplex aan de nieuwe Deurganckdoksluis."

"Als werkleider moet je technisch sterk in je schoenen staan én moet je goed kunnen samenwerken. Vaak zit je met verschillende afdelingen aan tafel om een project tot een goed einde te brengen. Daarnaast stuur ik enkele onderhoudsmedewerkers aan. Het is een heel afwisselende job. De ene keer zit ik aan de ontwerptafel. De andere keer volg ik een project op in de uitvoeringsfase."

8. Job zelf invullen

Jens Rymen
‘Gestart als ketelmaker’ (Jens Rymen) 

"Ik werk als technisch assistent elektromechanica bij de afdeling Telecommunicatie. Mijn loopbaan bij het Havenbedrijf begon in een technische functie, als ketelmaker, bij het Algemeen Werkhuis Noord in 2003. Daar werkte ik vooral aan stalen constructies, zoals bruggen, sluizen en schepen. Na een graduaat elektromechanica in avondschool ben ik via deelname aan een intern selectietraject doorgegroeid naar mijn huidige functie."

"Het grote voordeel aan mijn job is dat ik ze zelf kan invullen. Een technisch assistent moet vooral flexibel inzetbaar zijn en beschikken over een brede technische kennis. De voordelen van werken bij het Havenbedrijf zijn talrijk: doorgroei- en opleidingsmogelijkheden, diverse diensten, taken en jobs, … En niet alleen verticale, maar ook horizontale promotie is mogelijk."

9. Uitdagende juridische vragen

Elly Buys
‘Bedrijf met internationale uitstraling’ (Elly Buys) 

"Voor ik bij het Havenbedrijf begon, heb ik enkele jaren in de advocatuur en in de privésector gewerkt. Sinds juli 2010 werk ik hier op de juridische dienst, eerst als juridisch consulent, ondertussen als senior consulent. Ik zorg voor de juridische screening van (internationale) samenwerkingsovereenkomsten, adviesverlening in aannemingsdossiers en bouwprojecten, de begeleiding van projecten en participaties … Een afwisselende job waarin ik dagelijks geconfronteerd word met uitdagende juridische vragen."

"Als juridisch consulent moet je een grondige kennis hebben van de rechtsdomeinen waarmee je te maken krijgt. Een flinke dosis inlevingsvermogen in de dagelijkse realiteit van de havensector is onontbeerlijk. Je werkt tenslotte in een groot publiek bedrijf met internationale uitstraling."

10. Groot gevoel van verantwoordelijkheid

Barry Van Hemelrijk
‘Ik kom overal in de haven’ (Barry Van Hemelrijk) 

"Ik werk al elf jaar voor het Havenbedrijf, waarvan negen als sleepbootkapitein. Voor ik bij het Havenbedrijf startte, werkte ik als schipper in de binnenvaart. Het was mijn vader die me op de hoogte bracht van een vacature voor matroos bij het Havenbedrijf. Ik nam deel en slaagde meteen."

"Als sleepbootkapitein werk je heel zelfstandig en kom je overal in de haven. Deze job is heel afwisselend, maar vergt vakbekwaamheid en een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Je werkt zelfstandig aan boord met twee collega’s die je aanstuurt. Het Havenbedrijf is een goede werkgever die een redelijke werkzekerheid biedt. Ik ken mijn werkplanning een jaar op voorhand. Mijn vakantie en hobby’s zijn dus goed in te plannen."

(wv) - Foto’s: Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, @PortofAntwerp - Bron: MARK Magazine 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.