Go for happy
Vorige

1 van 706

Volgende
Volgend artikel:

Doe de zelfzorgtest: je werk of je leven?

10 jobs bij Belfius: wie doet wat?

‘Ik werk bij de bank’, kunnen de meer dan 4.100 medewerkers zeggen die het hoofdkantoor van Belfius in Brussel bevolken. Maar wat doen ze precies?
#

MARK sprak lukraak tien Belfius-medewerkers aan.

1. In de bunker

Yves De Roy
“Niet stilstaan bij hoeveel geld er door je hand gaat” (Yves De Roy) 

We betalen steeds vaker elektronisch, obligaties en aandelen zijn gedematerialiseerd, maar een bank zonder cash is toch nog altijd als een café zonder bier. Als verantwoordelijke van de groep deviezen in het cashcenter komen Yves De Roy en zijn medewerkers dagelijks in contact met fortuinen aan buitenlandse bankbiljetten.

“We werken in een soort bunker in de kelder van het hoofdkantoor, een plek waar geen daglicht binnenvalt. Alles wat we doen wordt door camera's geregistreerd, maar eigenlijk kan je deze job alleen volhouden als je niet voortdurend stilstaat bij hoeveel geld er door je handen gaat.”

Belfius is in België de grootste speler op het gebied van buitenlandse deviezen en werkt ook voor externe organisaties. Vooral in de vakantieperiode is het druk bij deze afdeling. “Elke dag moeten de bestellingen buiten, want 's avonds komt de geldkoerier de koffers ophalen onder politiebegeleiding en die houden niet van wachten.”

2. De mens achter het dossier

Cathy Six
“Discretie is heilig” (Cathy Six) 

Als specialist woonkredieten en verzekeringen in het kantoor vlakbij de hoofdzetel van Belfius rekent Cathy Six (46) niet alleen heel wat Brusselaars tot haar klanten, maar vooral ook veel collega’s.

“Ik doe mijn werk supergraag omdat ik mijn klanten niet als dossiers zie, maar als mensen. Ik weet heel veel privé-dingen over personeelsleden en externe cliënten, maar discretie is heilig. De vertrouwensrelatie mag in geen geval geschonden worden.”

Ook na twintig jaar in hetzelfde kantoor blijft Cathy enthousiast. “De nasleep van de bankencrisis was moeilijk. Maar we zijn erdoor: de klanten tonen terug meer vertrouwen. Pas op, de meeste klanten hebben ons nooit iets persoonlijk kwalijk genomen. Maar ik ben toch blij dat die episode achter de rug is.”

3. Tarantula's in de bankkluis

Patrick Huysegoms
“Je vindt de vreemdste dingen” (Patrick Huysegoms) 

Als branch organisation & immo correspondent staat Patrick Huysegoms (48) in voor de praktische en technische coördinatie tussen het Belfius-hoofdkantoor in Brussel en de lokale kantoren in de regio's Centrum en Noord-West die worden geopend, heringericht of van locatie veranderd. Hij verzorgt de contacten met de externe en interne leveranciers en zorgt ervoor dat de deadlines worden gehaald.

“Een kantoor verhuizen, dat betekent ook de kluizen die door de klanten niet zijn leeggemaakt openen in het gezelschap van een deurwaarder. Je vindt soms de vreemdste dingen. Het meest bizarre was de kluis van een jonge kerel die thuis geen tarantula's mocht houden en er dus een kluis voor had gehuurd. We wisten natuurlijk niet wat erin zat, maar we hebben de spinnen gevangen en de klant is ze later komen ophalen.”

4. Opvolgen van nieuwe regelgeving

Nico De Muijnck
“Al veel gedaan bij de bank, dat komt nu van pas” (Nico De Muijnck) 

Sinds de financiële crisis van 2008 zijn de regels omtrent bankieren op internationaal, Europees en Belgisch niveau voortdurend in beweging en dus zijn de dagen van Nico De Muijnck (43), head of risk regulatory watch, governance & project office, goed gevuld. Hij is onder andere bezig met het opvolgen van nieuwe regelgeving, de impact en de rapportering daarrond - een hot issue momenteel.

“Ik heb al veel verschillende dingen gedaan bij de bank - marketing, asset & liability management, dealing room, risk en audit - en die achtergrond en kennis komen goed van pas om de impact en de toepassing van nieuwe reglementering adequaat in te schatten en te interpreteren. Het leukste aan mijn job is dat je een globaal zicht kunt houden op de bankwereld en begrijpen hoe de zaken evolueren. Maar de grootste uitdaging bestaat erin om niet alleen de reglementering goed te volgen, maar met de nieuwe beperkingen ook de business constructief proberen te ondersteunen. Dat levert nuttige inzichten op die we ook met onze klanten delen.”

5. De overheid als klant

Delphine-Rose Belle
“We maken plannen met sterke en zwakke punten” (Delphine-Rose Belle) 

Historisch zijn overheden altijd belangrijke klanten geweest van Belfius en dat zijn ze vandaag nog steeds, vertelt relatiebeheerder public & social banking Delphine-Rose Belle (37). “Wij zien overheden niet als klanten maar als partners. Zo maken we voor de gemeenten, provincies, OCMW's, politiezones en intercommunales die klant bij ons zijn jaarlijks een financieel profiel op met hun sterke en zwakke punten. Wij werken per definitie op de lange termijn.”

Delphine-Rose is gepassioneerd door haar job. “Een overheidsadministratie heeft voor velen een saaie bijklank, maar dat is volledig onterecht. Ik kom elke dag in contact met heel interessante mensen die zich inzetten voor het welzijn van de burger. Gemeenten zijn eigenlijk kmo’s met bevlogen en intelligente mensen aan het hoofd.”

6. 14 uur per dag bereikbaar

Jeroen Van Boven
“Ik werk het liefst op kantoor” (Jeroen Van Boven) 

Jeroen Van Boven (32) is één van de mensen die ervoor zorgen dat de bank veertien uur per dag bereikbaar is voor de klanten. Medewerkers van het contactcenter, het interne callcenter, werken in shifts van 8 tot 22u en doen ook zaterdagdiensten.

“Veel van mijn collega's werken van thuis uit, maar ik woon in Brussel en werk toch liefst op kantoor. Ik hou van het contact met mijn collega's en ook de variabele uren schrikken me niet af. Het is een afwisselende job waarin je met de meest uiteenlopende vragen wordt geconfronteerd. Voor de vragen die ik niet meteen kan beantwoorden, neem ik contact op met de binnendienst, maar ook dan zorg ik ervoor dat ik de klant zo snel mogelijk terugbel met het antwoord op zijn vraag.”

7. Dromen waarmaken

Viv Meyen
“Ik waak erover dat mensen niet te veel lenen” (Viv Meyen) 

Viv Meynen (52) werkt al sinds dertig jaar voor Belfius en zijn voorgangers. Ze houdt zich sinds vijf jaar bezig met woonkredieten. Zoals de naam van haar functie doet vermoeden, is een solution manager woonkredieten verantwoordelijk voor het vinden van oplossingen voor elke vraag rond woonkrediet, maar ook voor het volgen van de markt en het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. De laatste maanden gaat dat vooral over ecologisch bouwen en wonen, zegt Viv.

“Het mooiste aan mijn job is dat we mensen helpen om de droom van een eigen woning te realiseren. Voor Belfius zijn woonkredieten een speerpuntproduct, want ze zorgen per definitie voor een klantenbinding op lange termijn. Klanttevredenheid is uiterst belangrijk voor ons. We waken er dan ook zorgvuldig over dat mensen hun leencapaciteit niet te boven gaan en blijven steeds beschikbaar tijdens de duurtijd van het woonkrediet.”

8. Omwenteling meegemaakt

Lieve Van Cauwenberghe
“Er mag echt niets foutgaan” (Lieve Van Couwenberghe) 

In de bijna dertig jaar dat ze voor de bank werkt, heeft Lieve Van Couwenberghe een Copernicaanse omwenteling meegemaakt: van papieren aandelen en obligaties naar de volledige dematerialisatie ervan. Als medewerker aan de orderverwerking van obligaties helpt ze vandaag onder andere bij het in goede banen leiden van de obligatie-emissies.

“We hebben daar een gedetailleerd uitgewerkt draaiboek voor en doen nauwgezet de nodige controles, want er mag echt niets foutgaan bij zo'n uitgifte. We gaan voor de perfectie. Toch is het nog elke keer opnieuw spannend.”

9. Zen op de werkvloer

Peter Van Herwegen
“Mijn leeftijd is een voordeel” (Peter Van Herwegen) 

Director financial reporting Peter Van Herwegen (59) is de nestor van het gezelschap. Hij staat aan het hoofd van de boekhouding van Belfius.

“Ik zie mijn leeftijd als een voordeel: je geest en je attitude verandert niet, maar je wordt wat meer zen. Na drieëndertig jaar werken voor de bank heb je de technische kwesties wel onder de knie. Wat het voor mij boeiend en uitdagend houdt zijn de menselijke relaties. Het irrationele aspect dat soms komt bovendrijven is een bijkomende uitdaging voor de probleemoplosser die ik ben. We zitten volop in een veranderingstraject: de omvorming van een internationale bank naar een lokale bank. Verandering zorgt onvermijdelijk voor onzekerheid en angst, maar ik zie vooral de voordelen: we vallen terug op onze eigen cultuur, we zijn weer onze eigen meester, we werken efficiënter en we nemen volledig onze eigen verantwoordelijkheid.”

10. Hoogste klanttevredenheid voor mobiele apps

Gert Vanhaecht
“Op zoek naar teamspelers” (Gert Vanhaecht) 

Belfius gaat voor 100 procent digitaal: alle analoge bankdiensten krijgen een digitaal verlengstuk op het internet of op de smartphone. “Voor onze mobiele apps noteren we zelfs de hoogste klantentevredenheid op de Belgische bancaire markt”, zegt een trotse Gert Vanhaecht (42), head of ICT distribution channels, CRM & servicing.

Hij staat aan het hoofd van de ontwikkelingsteams die zich met alle klantgerichte software bezighouden, van de biljettenverdelers in de bankkantoren, over internetbankieren tot apps. “Om ons te ondersteunen in onze innovatieve projecten zijn we overigens voortdurend op zoek naar teamspelers met een master op zak en een sterke voeling met de digitale wereld.”

(jb) - Foto’s: (kb) - Bron: MARK Magazine 

6 mei 2014
Anderen bekeken ook