Mag jij Twitteren op het werk?

Twitter
"In het buitenland zijn e-tools fiscaal veel interessanter" (Filip Roels, Unisys)

Even Twitter of Facebook checken? Dat is niet naar de zin van de helft van de Belgische werkgevers. Zij geven hun personeel geen toegang tot social media, leert onderzoek bij 2.820 Europese werknemers. "Belgische werkgevers zijn op dat vlak zeer conservatief", zegt Filip Roels van IT-servicesbedrijf Unisys.

Wie nog geen online profiel heeft of niet meekwettert op Twitter, mag zich stilaan tot de memorabilia rekenen. Ook de werkvloer ontsnapt niet aan het succes van netwerksites, al zijn werkgevers daar niet altijd even tevreden mee. Wie tijdens de werkuren nieuwtjes post, doet immers niet waar hij voor betaald wordt: zijn job. De helft van de Belgische bedrijven geeft zijn werknemers dan ook geen toegang tot sociale netwerken, of verbiedt er berichten op te posten. Dat stelt IT-servicesbedrijf Unisys vast bij 2.820 Europese werknemers, onder wie 142 Belgen.

Niet toegelaten!

Want ook al lijkt gebruik van nieuwe media evident, dat is het niet. Een werknemer op twee is het verboden berichten te posten op blogs. Evenveel mogen onder geen beding instant messages sturen naar mensen buiten de bedrijfsmuren. “Anderzijds maken bedrijven wel steeds meer gebruik van YouTube, Facebook enzovoort om zich te presenteren. En er zijn ook professionele blogs”, weet Filip Roels. “Iemand die een iPhone van het werk krijgt, kan je bovendien moeilijk weerhouden om daarmee te twitteren.”

Een kwart van de Belgen tussen de 18 en 34 jaar zegt het belangrijk te vinden om persoonlijke tools, zoals een digitale camera of smartphone, aan hun bedrijfscomputer te kunnen koppelen. Meer dan de helft rekent erop dat hij dergelijke toestellen ook professioneel kan en mag gebruiken. Niettemin laat de helft van de Belgische bedrijven niet toe dat medewerkers via hun smartphone bedrijfsapplicaties opstarten.

Bang van hackers

“Belgische werkgevers vertonen op het vlak van social media een erg conservatieve reflex. Vooral beveiliging vormt een hinderpaal. Ze maken zich bijvoorbeeld zorgen over hackers als hun bedrijfsinformatie zomaar online te raadplegen is”, zegt Roels. “Om te voorkomen dat bedrijfsinformatie of data van werknemers verspreid geraakt, kan een policy orde in de potentiële chaos brengen. “Uiteraard moeten werknemers zich bewust zijn van de gevaren die het gebruik van social media met zich meebrengt. Als ze op een blog hun mening ventileren, doe ze dat dan uit eigen naam of uit naam van het bedrijf? Het is belangrijk hen daarop te wijzen.”

Bovendien zorgen die tools ook voor een extra kost”, merkt Roels op. “Een groot verschil met andere landen is dat zulke tools in ons land zelden financieel ondersteund worden. In Nederland en Duitsland komen werkgevers veel meer met financiële steun over de brug voor bijvoorbeeld telefoonapplicaties. Daar is dat voor de werkgever ook fiscaal interessant.”

(ks) 

Meer info over Sociale media

02/07/2010