Luchtvaarttechnologie: elektromechanica met vleugels

Vliegtuigongelukken komen minder en minder voor en daar speelt perfect technisch onderhoud een grote rol in. Het Vlaams Luchtvaartopleidingscentrum (VLOC) in Oostende is de enige plek in Vlaanderen met luchtvaartopleidingen op bachelorniveau. Via een Europees project worden de opleidingen dit jaar uitgebreider en aantrekkelijker.

5 april 2018

Delen

“Interessant voor meerdere industrietakken.” (Jasper Van Impe, technical support officer)

Een grote loods pal naast de Oostendse luchthaven, voor de deur een compleet vliegtuig: het VLOC kun je niet missen. “De opleidingen luchtvaarttechnieken en aspirant-lijnpiloot worden georganiseerd door Vives Hogeschool”, legt coördinator Angelique Heynen uit. “Maar we hebben ook een opleiding vliegtuigtechnieken op secundair niveau via Petrus en Paulus Campus West (VTI Oostende) en de unieke opleiding aspirant vliegtuigonderhoudstechnicus via de VDAB. Het VLOC heeft alle infrastructuur in huis voor de opleidingen, zoals gloednieuwe hard- en software voor virtual reality.”

We zien overal motoren, simulatoren, vliegtuigen en helikopters, een groepje leerlingen van het VITO Oostende tuurt naar plannen met elektrische schema’s. Enkele anderen zijn tijdens de pauze aan het gamen, mét uitzicht op de Oostendse tarmac. “De opleiding tot luchtvaarttechnicus omvat drie niveaus”, zegt Angélique Heynen. “Elk opleidingsniveau heeft een eigen licentie binnen de luchtvaarttechniek. Onze opleidingen zijn Europees gereglementeerd volgens de EASA-Part 66-licentiestructuur.” Zelf was Angélique eerst lid van het cabinepersoneel. “Luchtvaart is inderdaad een microbe”, zegt ze met een lach. “De meeste studenten die hier belanden vanuit heel Vlaanderen, Brussel en Nederland zijn al van jongs af gefascineerd door vliegtuigen.”

Technologiemix

Net als Jasper Van Impe, die pas werd aangeworven als technical support officer. Nadat hij afstudeerde als bachelor luchtvaarttechnieken, kon Jasper als arbeider aan de slag bij een privébedrijf. Maar dit was een mooiere kans. “Het Europese programma project Educavia gaat in drie jaar van Vlaanderen en Nederland een echte kennisregio maken in luchtvaarttechnieken. Ik zal het technisch ondersteunen.” Daarmee heeft Jasper zijn droomwerkplek wel gevonden. “Ik behaalde al een pilotenlicentie op mijn achttiende. Luchtvaart is altijd al mijn ding geweest, ook al heb ik in het middelbaar Latijn-Talen gevolgd.”

Hoe ziet een bacheloropleiding eruit? “Het eerste jaar vooral elektronica, elektriciteit, mechanica. Vanaf het vierde semester word je ondergedompeld in luchtvaartsystemen, motoren en avionics. Tijdens her derde jaar is er een stage en eindwerk over luchtvaart. Daarnaast zien we bijvoorbeeld ook kwaliteitszorg. Start je hierna bij een onderhoudsbedrijf, dan ben je vrijgesteld van de theorie in de bedrijfsopleiding. Mijn eigen stage deed ik bij Gill Aviation in Wevelgem, onderhoud van lichte vliegtuigen en heli’s. In juni 2017 zijn er zestien bachelors afgestudeerd, Uit onze lichting kozen de meesten ervoor om een masteropleiding te volgen. Maar als bachelor kun je terecht onderhoudstechnicus voor privé- en nationale luchtvaartmaatschappijen, voor privébedrijven die helikopters of jets onderhouden, voor vliegclubs, luchtvaartindustrie … Momenteel zijn er 160 studenten verspreid over de zes semesters.”

Beter imago

Met Educavia worden vraag en aanbod op de markt van de luchtvaarttechnologie beter op elkaar afgestemd en de opleidingen breder bekend gemaakt. “Nieuwe technologieën zoals VR-toepassingen voor training van voor piloten, cabinepersoneel en technici ontwikkelen we allemaal zelf. Je leert ook over 3D-printen, composietmaterialen en elektrische vliegtuigen. Interessant voor aanverwante beroepen in de industrie, de FOD Mobiliteit of Belgocontrol”, zegt lector Rob De Roo. “Als student doe je zelf aan onderzoek en ben je mee met nieuwste technologie. Bovendien willen we luchtvaart een beter imago geven: daar schort toch nog iets aan, vooral op het vlak van het idee over veiligheid.” Het VLOC is dus een technologisch up-to-date kenniscentrum voor luchtvaarttechnologie.

Categorieën

De opleidingscategorieën zijn terug te vinden in verordening (EU) nr. 965/2012 van de commissie van 5 oktober 2012.

  • De categorie A technicus mag volgens deze verordening licht preventief onderhoud en simpele reparaties uitvoeren.
  • De categorie B1 technicus mag volgens dezelfde verordening werkzaamheden uitvoeren aan constructie, motoren, mechanische en elektrische systemen. Bovendien mag deze technicus aan eenvoudige elektronische onderdelen werken, mits deze in een line-maintenance omgeving vervangen moeten worden en eenvoudige tests de juiste werking garanderen.
  • De categorie B2 technicus mag volgens dezelfde verordening alle werkzaamheden uitvoeren aan elektronische en elektrische vliegtuigsystemen in line-maintenance omgeving.
  • De categorie B3 technicus mag werkzaamheden uitvoeren aan constructie, motoren, mechanische en elektrische systemen aan lichte vliegtuigen in line-maintenance.
  • De categorie C technicus is een buitenbeentje. hij voert het feitelijke technische werk niet uit, maar laat dit doen door ondersteunende technici van de categorie B1, B2 en/of B3. De categorie C technicus tekent dus alleen af voor het grote werk (Base maintenance). Om een A,B1,B2, B3, of C licentie te verkrijgen moet basiskennis kunnen aangetoond worden door het doen van examens in erkende Part-147 opleidingsinstelling of kan de kennisnormen van andere technische kwalificaties gelijkgesteld worden aan de vastgestelde normen, hetgeen hier het geval is.

De leerlingen van Petrus en Paulus West krijgen vrijstelling voor de basiskennis voor de categorieën A, B1 en B3. De studenten van VIVES krijgen vrijstelling voor de basiskennis voor de categorieën A, B1, B2 en B3.

Om een volledige B1, B2 of B3 licentie te verkrijgen dienen de leerlingen en studenten nog relevante praktijkervaring (3 jaar) op te doen in een PART-145 organisatie, alsook dienen ze nog een type-training opleiding in een Part-147 erkend opleidingsinstelling te volgen. Meer info bij Geert Catrysse (Petrus en Paulus West) tijdens de openschooldag op zaterdag 21 april in het VLOC.

(wdh) - www.readyfortakeoff.be / www.vives.be/luchtvaart / 10-11 maart: opendeurdag VLOC 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.