Louis Delhaize gaat digitaal met Google for Work

Retailer Louis Delhaize stapt resoluut de digitale wereld binnen. De communicatie tussen de hoofdzetel in Brussel en de 36 buurtwinkels in eigen beheer gebeurt voortaan volledig elektronisch. Louis Delhaize koos voor de oplossingen van Google for Work.

23 april 2015

Delen

"Tools moeten eenvoudig zijn, anders worden ze toch niet gebruikt.” (Edward Boute, Google for Works)

"Tot op vandaag verliep de doorstroom van informatie naar ons hoofdkwartier niet altijd optimaal”, licht Jean-Marc van Cutsem, ceo van Louis Delhaize, toe. “Het werd dus hoog tijd voor tools die een directe communicatie mogelijk maakten."

Google for Work

Louis Delhaize ging voor dit digitaliseringsproject in zee met Google for Work. Dat onderdeel van internetbedrijf Google biedt oplossingen voor bedrijven. Vaak zijn dat dezelfde toepassingen of apps die door consumenten gebruikt worden, zoals Gmail.

"De ervaring voor de gebruiker is dezelfde", zegt Edward Boute, die verantwoordelijk is voor Google for Work in België. "Dat is heel belangrijk. Wanneer een bedrijf wil dat iedereen overstapt naar digitaal werken, moeten de tools eenvoudig zijn. Anders worden ze toch niet gebruikt."

Naast Gmail gebruikt Louis Delhaize ook nog Google Calendar om agenda's te delen, en Google Drive om medewerkers op verschillende locaties te laten samenwerken aan documenten zoals presentaties, rekenbladen en rapporten. Personeelsdocumenten zoals uurroosters en vakantie-aanvragen worden voortaan op Google Drive bewaard en bewerkt. Met Google Forms kunnen medewerkers heel gemakkelijk een poll over een bepaald thema opzetten.

Pilootproject

Valon Rexhepi, business development manager bij Fourcast, begeleidt de introductie van Google for Work bij Louis Delhaize. Tijdens een testproject gingen vijf winkels en twee departementen aan de slag met de Google-tools. De medewerkers kregen een eigen Google-account en werden uitgerust met tablets of met Google Chromebooks – een eenvoudige laptop die bedoeld is om de Google-apps te gebruiken.

"Voor wie niet veel computerkennis heeft, is zo'n Chromebook erg eenvoudig. Je meldt je aan met je account en kunt meteen alle tools gebruiken. En omdat je geen software moet installeren, kan er ook niets misgaan", zegt Valon Rexhepi.

De winkelverantwoordelijken kregen een smartphone ter beschikking. Als er bijvoorbeeld een beschadigde partij goederen geleverd wordt, kunnen ze meteen een foto maken en dat incident melden.

Google+

Tijdens het testproject kregen de medewerkers van Louis Delhaize een opleiding om de tools te leren gebruiken. Daarbij werd ook al gebruik gemaakt van de mogelijkheid om virtuele vergaderingen te houden, zogenaamde 'Hangouts'. Het is de bedoeling om dat in de toekomst steeds vaker te gaan doen, zegt Edward Boute, zodat er minder gereisd moet worden tussen de verschillende vestigingen.

Valon Rexhepi zag hoe medewerkers zelf nieuwe ideeën voor samenwerking aanbrachten. "In een van de winkels werkt iemand met 20 jaar ervaring in verse groenten en fruit. Hij deelt nu via Google+ ervaringen en 'best practices' om die rayon in te richten en producten te presenteren."

(wv) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.