Loon op wielen zorgt voor file

Sinds begin dit jaar zijn er in ons land meer dan 36.000 bedrijfswagens bijgekomen. Daarmee komt het aantal werknemers dat met een wagen van het werk rondrijdt op meer dan 700.000. En net die lijken voor heel wat verkeersellende te zorgen.

Bedrijfswagens blijven populair, zeker met de hoge brandstofprijzen. Bovendien is het voor de werkgevers zelf veelal interessanter een wagen van het werk aan te bieden dan loonsopslag te geven. Niet verwonderlijk dus dat hun aantal blijft groeien, zelfs aanzienlijk sterker dan het aantal personenwagens. Zo kwamen er sinds eind vorig jaar 'maar' bijna 27.000 privévoertuigen bij terwijl het aantal bedrijfsauto's met meer dan 36.000 gestegen is.

Bedrijfswagens rijden meer

Die steile opmars is slecht nieuws voor wie elke dag staat aan te schuiven naar het werk. Volgens de autofederatie Febiac rijdt een bedrijfswagen immers per jaar twee keer zoveel als een gewone wagen. "Als je een bedrijfswagen hebt, kijk je niet op een kilometer meer of minder. Ook al niet omdat het fiscaal nog steeds te interessant is om met een auto van de firma op de baan te gaan", betreurt Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt. "Waarom zou je in dat geval overschakelen op het openbaar vervoer?"

Een derde minder verkeer

Maar wat als alle pendelaars richting Brussel met een bedrijfswagen toch het spoor zouden nemen? "Uit een simulatie blijkt dat het fileniveau dan zou zakken naar dat van 1994 op de snelwegen", vertelt Kris Verherle van de Leuvense onderzoeksgroep Transport & Mobility. "Globaal neemt in dat scenario het pendelverkeer van, naar en in onze hoofdstad met 35 procent, zo'n derde, af."

Railease

"Je moet een alternatief voor de bedrijfswagen aanbieden, waarbij mensen kunnen kiezen", vindt Van Brempt. "Maar ik ben daar ook realistisch in. Als je op een groot bedrijventerrein werkt waar geen openbaar vervoer naartoe is of als je veel op de baan moet, heb je nu eenmaal een bedrijfswagen nodig. Maar het is ook aan de werkgevers om het gebruik van alternatieven aantrekkelijker te maken." Zo brengt de NMBS vanaf 1 september Railease op de markt, een formule waarbij werkgevers het gebruik van een leaseauto combineren met de trein. Het is dan aan de werknemer zelf om naargelang de bestemming en het tijdstip het voor hem meest praktische vervoersmiddel te kiezen. Voorlopig is de formule uitgetest bij 650 werknemers.

Meer info over In de file , Mobiliteit & transport

26/08/2011