LiquidFloors krijgt IWT Innovatie Award 2015

Het IWT, het agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie, heeft zijn Innovatie Award 2015 uitgereikt aan het Kortrijkse LiquidFloors. LiquidFloors werkte een eigen procedé uit voor design gietvloeren. De Innovatie Award gaat jaarlijks naar een kmo die de voorbije vijf jaar een IWT-project tot een goede eind bracht.

5 april 2015

Delen

"Een innovatief idee hebben, is slechts het startpunt. Je moet het ook kunnen ontwikkelen." (Miguel Garcia, bedrijfsleider LiquidFloors)

Niets dan glunderende gezichten op de uitreiking van de IWT Innovatie Award in Brussel. Vooral natuurlijk bij Miguel Garcia en zijn team van LiquidFloors. Niet dat het bedrijf niet weet hoe het voelt om in de prijzen te vallen. In 2013 won het de Gouden Lasso en in 2014 de Trendstop Bouwgazelle als snelst groeiende Belgische bouwonderneming. Maar de Innovatie Award krijgt toch een ereplek.

"Wij beschouwen het als een belangrijke erkenning, een bekroning van alle inspanningen die geleid hebben tot een innovatie waar we van bij het begin altijd in hebben geloofd", zegt bedrijfsleider Miguel Garcia. "Het heeft even geduurd om ons procedé voor design gietvloeren te ontwikkelen, maar intussen zijn we er al enkele jaren mee aan het werken, met veel succes."

Een lang innovatietraject

LiquidFloors ontwikkelde een naadloze kunstharsvloer, de Liquid Mellow, waarmee bijvoorbeeld een badkamer, maar ook een woonkamer of een trap bekleed kan worden. Een dergelijke gietvloer bestond al voor industriële toepassingen, maar LiquidFloors zag er meer toepassingen voor. Miguel Garcia: "De innovatie zit allereerst in de kunsthars zelf, die we zodanig verfijnd hebben dat het materiaal ook geschikt werd voor meer delicate interieurtoepassingen. Maar ook de manier waarop we de vloeren gieten, via een eigen ontwikkelde techniek, is vernieuwend. Daardoor kunnen we vlakkere en 100 procent naadloze vloeren afleveren, die qua design en eigenschappen grondig verschillen van andere vormen van vloerbekleding. Onze design gietvloer is bijvoorbeeld elastisch-zacht en warm, omdat hij de omgevingstemperatuur aanneemt."

Liquid Floors
Innovatie komt nooit uit de lucht gevallen. Bij Miguel Garcia werd die geprikkeld door een gelijkaardig procedé voor de industrie dat hij in het buitenland zag. “Ik had op dat moment al een bedrijf, gespecialiseerd in interieurinrichting en -afwerking. Ik wou met die gietvloertechniek aan de slag, en dat betekende de start van een lang traject: overleggen met fabrikanten en laboranten, het bestaande aanbod aan producten en materialen testen bij mij thuis in de garage enzovoort. Die tests wezen uit dat bestaande materialen en giettechnieken, gangbaar voor industriële toepassingen, niet erg geschikt waren voor interieurafwerking. Een interieurvloer moet bijvoorbeeld veel onderhoudsvriendelijker en vlakker zijn dan een bedrijfsvloer. En dan is er nog het esthetische aspect. Zo zijn we, in samenwerking met fabrikanten en onderzoekers, producten gaan ontwikkelen die aan onze eisen voldeden. Een innovatief idee hebben, is overigens slechts het startpunt. Je moet ook een team kunnen coachen in de ontwikkeling ervan, om zo tot een kwalitatief en commercieel interessant product te komen waar je een mooi bedrijf rond kunt bouwen.”

Continu innovatieproces

Als innovatie niet uit de lucht komt gevallen, dan geldt dat ook voor IWT-innovatiesteun. Om daarvoor in aanmerking te komen, is een stevig onderbouwd dossier nodig. Dat van LiquidFloors voldeed aan alle criteria. "Het IWT krijgt wekelijks tal van dossiers binnen, maar het agentschap beschouwde onze ‘uitvinding’ blijkbaar als veelbelovend en haalbaar. Bovendien hadden we een vrij ambitieus tewerkstellingsplan", legt Miguel Garcia uit. "We hadden ingeschat dat we met LiquidFloors tegen dit jaar een twintigtal mensen zouden kunnen tewerkstellen. Ook dat heeft vast een rol gespeeld in de goedkeuring van ons dossier. Nu, het was duidelijk een voorzichtige schatting, want inmiddels telt LiquidFloors 36 medewerkers en dat aantal zal de komende tijd nog toenemen. Een partner is immers begonnen met het ‘ontginnen’ van de regio Limburg, waar we ook een aanzienlijke tewerkstelling verwachten."

Met het binnenrijven van de IWT Innovatie Award bereikt het bedrijf uiteraard geen eindpunt. Innovatie is een continu proces, benadrukt Miguel Garcia. "We hebben verscheidene ontwikkelingstrajecten lopen rond nieuwe toepassingen, een verdere verfijning van materialen en technieken enzovoort. Een bedrijf moet zichzelf nu eenmaal voortdurend heruitvinden, zeker als jezelf profileert als een innovatieve onderneming in een vrij traditionele sector zoals de bouw."

Liquid Floors
LiquidFloors wekt inmiddels ook buitenlandse interesse, onder meer door zijn deelname aan de Biënnale Interieur 2014 in Kortrijk. "Daar hebben we een aantal contacten effectief kunnen verzilveren. Eerder al hebben we projecten gerealiseerd in onder andere Londen, Parijs en Catalonië. Maar ik zou LiquidFloors, ondanks onze uitgesproken buitenlandse ambities, nog geen internationaal bedrijf durven noemen. Eerst willen we alle commerciële mogelijkheden in België benutten en zorgen voor een mooie geografische spreiding in eigen land."

(jd) – Foto’s: (gf) – Meer info: www.liquidfloors.be

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.