Lidl investeert 43.000 uur in opleiding

Leen Wouters
"Vroeger werkten er 6 à 7 mensen in een Lidl-winkel. Nu zijn dat er soms 25." (Leen Wouters, hr-manager Lidl België)

Lidl leidt de komende twee jaar 300 filiaalleiders op tot filiaalmanagers. Samen zullen ze meer dan 43.000 uur opleiding volgen. Talent@Lidl is daarmee de grootste investering in opleiding en ontwikkeling uit de geschiedenis van de supermarktketen in de BeLux.

De Lidl-winkels zijn de voorbije jaren gegroeid én veranderd. Er werken niet alleen meer mensen, er worden ook meer diensten en producten aangeboden. Dat is goed voor de klant, maar betekent ook meer verantwoordelijkheid én werk voor de filiaalleiders.

"Vroeger werkten er 6 à 7 mensen in een Lidl-winkel. Nu zijn dat er soms 25", zegt Leen Wouters, hr-manager voor Lidl België. "Om die evolutie in goede banen te leiden, hebben we besloten om extra te investeren in onze mensen. De filiaalleiders, die een sleutelpositie in onze winkels spelen, worden het komende jaar ontwikkeld tot filiaalmanagers."

Persoonlijk plan

Momenteel hebben de winkelverantwoordelijken van Lidl vooral uitvoerende taken. Daar moet verandering in komen. "We willen dat ze minder uitvoerend werken zodat ze meer tijd hebben om hun team aan te sturen", legt Leen Wouters uit.

Het plan dat daarvoor moet zorgen, heet Talent@Lidl. Vanaf midden mei worden alle 300 winkelverantwoordelijken uitgenodigd op een 'ontwikkelingsdag'. Tijdens die dag worden de sterktes en de werkpunten van alle filiaalleiders in kaart gebracht. Lidl heeft special daarvoor 4 nieuwe learning & development adviseurs aangeworven met een ruime bagage in HR.

"Daarna krijgt iedereen een persoonlijk ontwikkelingsplan. Zo spelen we zo goed mogelijk in op individuele vragen en behoeften", aldus Leen Wouters. "Als winkelmanager zullen ze nauwer betrokken zijn bij het rekruteren van hun medewerkers. Maar we verwachten ook dat ze zich opstellen als echte peoplemanagers, dat ze werk maken van een feedbackcultuur, dat ze hun medewerkers kunnen motiveren enzovoort."

Aantrekkelijker salarispakket

Het individuele ontwikkelingsplan van de 300 managers in spe is erg divers. Zowel seminaries, case studies, rollenspelen als ervaringsuitwisselingen kunnen aan bod komen. Wie tijdens de opleiding aantoont dat hij of zij klaar is voor de functie van filiaalmanager, krijgt niet alleen een nieuwe functietitel, maar ook het bijhorende salarispakket, inclusief bedrijfswagen.

Lidl investeert in de komende twee jaar tot 145 uur training per winkelverantwoordelijke. In totaal loopt dat op tot meer dan 43.000 uur opleiding. Een zware inspanning, waarvan ook het resultaat zal worden opgevolgd.

Betere managers?

De cijfertjes achter het volledige opleidingsprogramma - wie doet wat, wie volgt wat - worden voortdurend in het oog gehouden. Daar is zelfs een app voor ontwikkeld. "En we hebben een reeks doelstellingen bepaald die we op het einde willen bereiken", zegt Leen Wouters. "Daarvoor gebruiken we zowel reacties van medewerkers als van de filiaalmanagers. Want uiteindelijk willen we natuurlijk wel weten of onze mensen hun nieuwe filiaalmanager ook een betere manager vinden."

(wv) 

Meer info over Welke job past bij mij? , Jobs met toekomst

16/03/2015