Lidl: een waaier aan profielen achter de keten

"Als ingenieur kan je snel je strepen verdienen in uiteenlopende technische projecten.” (Thomas De Ganck, head of employer branding & recruitment Lidl)

Een carrière als projectleider bouw of koeltechnieken, management assistant immobiliën of dispatcher expeditie? Lidl is op zoek naar talentvolle mensen voor wie retail misschien niet meteen top-of-mind uit de bus komt. Lidl-woordvoerder Pieterjan Rynwalt en Head of Employer Branding & Recruitment Thomas De Ganck lichten de mogelijkheden toe.

Eerst enkele cijfers: Lidl telt in België en Luxemburg 6.200 medewerkers, waarvan 300 in het hoofdkantoor in Merelbeke, en een 300-tal filialen. Vier regionale distributiecentra bedienen elk zo’n 80 winkels. “Elke regio rekruteert voor zijn filialen en distributiecentra. Voor Oost-Vlaanderen is dat Sint-Niklaas”, steekt Thomas De Ganck van wal. “Vanuit Merelbeke stippelen we nationaal het beleid en de strategie uit. Momenteel worden alle winkels gemoderniseerd en vergroot.”

Pieterjan Rynwalt valt in: “We zijn de voorbij drie jaar met 70 procent gegroeid en hebben 1.300 nieuwe collega’s aangeworven. Toch kwam er netto maar één winkel bij. We zijn vooral aan het upgraden. Als smart discounter zetten we in op vers en op A-merken. We focussen nog meer op jonge gezinnen, waar nog altijd ons grootste potentieel ligt. We zetten sterk in op het zorgaspect, op wie zorgt voor zijn gezin, met als slogan ‘voor iedereen die telt’. Met een dagelijks en breed aanbod aan Belgische, verse producten voor prijsbewuste gezinnen. Een actie die dat ondersteunt, is Mijn Pop-uprestaurant. Als Belgisch bedrijf met Duitse roots hebben we veel autonomie om eigen accenten te leggen.”

Thomas De Ganck: “Dat ‘zorgen voor’ sluit nauw aan bij de verantwoordelijkheid die we verwachten van onze medewerkers. In retail maken mensen nog meer dan elders het verschil. Dat gaat inderdaad over verkopen: filiaalmanagers, assistenten en filiaalbedienden hebben we ook nodig. Voor hen uit onze vernieuwingsoperatie zich in het opleidingsprogramma Talent@Lidl, waarmee we 300 filiaalleiders opleiden tot filiaalmanagers.”

Ingenieurs

“Maar dat is het winkelraam. Achter de schermen hebben we net zo goed mensen nodig”, vervolgt de rekruteringsverantwoordelijke. “Bij het verbouwen van winkels, voor de datastroom van het kas- en scansysteem of voor het Lidl Mobile Officebeheer kunnen we niet zonder ingenieurs. Ingenieurs zijn een onmisbare schakel voor onze groei, maar slechts weinigen overwegen een loopbaan in retail. Toch zijn er volop mogelijkheden. Denk maar aan de bouw van de distributiecentra. De energie-efficiëntie en duurzaamheid moet gegarandeerd worden, onze norm is het BREEAM-certificaat. We blijven investeren in onze eigen bouwafdeling. Als ingenieur kan je snel je strepen verdienen bij Lidl in uiteenlopende technische projecten. Als we dat vertellen op de Dag van de Ingenieur krijgen we verraste reacties.”

“Daarnaast hebben we ook koeltechnici nodig om de koude keten en dus de kwaliteit en de veiligheid van onze producten te garanderen. Die projecten besteden we weinig of niet uit, want voedselveiligheid is voor ons té belangrijk. Om de hoogste kwaliteit aan te bieden tegen de laagste prijs heb je natuurlijk topinkopers nodig die langetermijnrelaties tot stand brengen met onze leveranciers. Die langetermijnvisie, onderhandelingskwaliteiten en strategisch inzicht moeten ze zowat in hun DNA hebben. En dan zijn er ook de medewerkers Quality en Label, die ervoor zorgen dat de labeling – de etikettering – feilloos gebeurt, op basis van wettelijke en wetenschappelijke specificaties. Op vraag van de klant leggen we sterk de nadruk op traceerbaarheid. We omschrijven zelf de bereidingswijze van sommige producten, voor een zo groot mogelijke service. Vaak zijn dit medewerkers met een opleiding voedings- of dieetkunde, wetenschappelijke bachelors dus. We hebben zelfs mensen met een bio-ingenieurdiploma, om de link te leggen tussen ingrediënten en het wettelijke kader. Ook voor hen ligt retail niet voor de hand.”

Traineeship

Thomas De Ganck komt zelf uit de energiesector. “Retail betekende een hele aanpassing voor mij. Je moet hier héél snel de juiste links kunnen leggen. Dat geldt natuurlijk ook voor de logistieke profielen die we zoeken. Magazijniers en logistieke medewerkers hebben we in de distributiecentra voortdurend nodig. Technische bagage of ervaring volstaan dus eigenlijk niet, je hebt de juiste motivatie en drive nodig om voor retail te kiezen. Maar beschik je over die kwaliteiten, dan is een retailer als Lidl een aantrekkelijke werkgever waar innovatie de boventoon voert. Dit jaar lanceerden we trouwens een management traineeship marketing: een fast track voor wie pas afstudeerde en zijn weg zoekt binnen marketing & retail.”

“Ook in de andere domeinen kun je als trainee beginnen, zoals in hr, logistiek, finance, inkoop of zelfs real estate. We hebben er acht in totaal. Een traineeship raakt hoe dan ook alle afdelingen aan. Goed voor je credibility: je moet snappen hoe de organisatie werkt, en dat kan alleen door overal te gaan proeven. De campagne voor trainees hebben we dan ook ‘Durf jij het aan’ genoemd: durf je het aan om voor retail te werken? Nog even met mezelf als voorbeeld: als marketeer hoofd van het HR-department worden, het is hier perfect mogelijk.”

Pieterjan Rynwalt besluit: “We slagen erin om de smaak van ‘de Belg’ te vatten in ons aanbod. Als gevestigde waarde in de retail lukt het Lidl om te blijven groeien. Ons verhaal slaat duidelijk aan. Voor social media, waar we sterk op inzetten, hebben we zelfs iemand vast in dienst. Geen overbodige luxe, met 275.000 Facebookfans.”

(wv) – Meer info: www.durfjijhetaan.be

21/05/2015

  • 21 mei 2015