Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 890

Volgende
Volgend artikel:

Hoe je eigen carrière ontwerpen?

Let op voor deze 10 onprofessionele gewoontes!

Onderschat je reputatie niet op de arbeidsmarkt. Zelfs eenmaal je de job hebt, kan je nog flaters slaan door kleine, dagdagelijkse gewoontes die je onprofessioneel doen overkomen. Enkele veelvoorkomende slechte gewoontes die sneller en hardnekkiger de kop opsteken dan je zelf denkt.
#

Het begint vaak als een onschuldige reflex, maar ontwikkelt zich tot een hardnekkige gewoonte die je je reputatie kan kosten.

10 gewoontes om op te letten! 

1. Grof taalgebruik

Af en toe eens vloeken kan op zich geen kwaad. Er ontglippen ons allemaal wel eens groffe uitdrukkingen. We zijn er haast doof voor geworden. Het wordt pas een probleem als je het constant doet en altijd dezelfde uitdrukking gebruikt. Het laat je lui lijken, ongecontroleerd, lomp en oncreatief.

2. Te laat komen

Het kan wel eens gebeuren dat je in de file staat, een trein mist, of ergens anders vertraging oploopt. Je laat dan beleefdheidshalve weten aan je collega’s of aan de mensen waar je een afspraak mee hebt, dat je te laat gaat zijn. Over het algemeen kan je vertraging wel op begrip rekenen.

Weten mensen op voorhand al dat je te laat gaat komen, nog voor je afspraak eigenlijk gemaakt is? Dan zit je met een reputatieprobleem. Als mensen hun horloge er haast op kunnen instellen dat je weer te laat gaat zijn … dan moet je die slechte gewoonte dringend aanpakken.

Op tijd komen is namelijk een blijk van respect. Maak er een punt van om afgesproken tijdstippen te respecteren, vertrek desnoods vroeger en kom te vroeg aan. Je reputatie zal je dankbaar zijn.

3. Staren

Zowel staren in het niets, terwijl iemand aan het praten is, als staren naar iemands uiterlijk, is grof.

Het eerste toont een gebrek aan interesse, het tweede valt onder slechte manieren en je kan er mensen danig ongemakkelijk door maken.

Het gebeurt wel eens dat je gedachten afdwalen, maar als je met iemand aan het praten bent of aan het luisteren bent naar een gesprekspartner, doe op zijn minst alsof je geïnteresseerd bent. Het is een kleine moeite en het maakt een wereld van verschil.

Staar je omdat er een knappe collega voorbij kwam gewandeld? We zijn allemaal menselijk, het gebeurt, maar menselijk zijn betekent ook dat je jezelf onder controle moet kunnen houden. Anders lijk je gewoon een engerd, of maak je de persoon in kwestie ongemakkelijk.

4. Ongegrond optimisme

Optimisme is eigenlijk altijd goed, behalve als het een regelrechte leugen is. Als iedereen weet dat er iets erg is gebeurd (crisis in het bedrijf, cijfers die plots de diepte in duiken, een deal die last-minute is afgesprongen …) en jij blijft positief, terwijl er onmogelijk een snelle, goede uitkomst uit kan komen, dan komt dat onprofessioneel over. Het lijkt alsof je er niet echt om geeft, dat je de ernst van de situatie niet snapt, of dat je gewoon het probleem ontkent.

Pessimisme is het antwoord niet, maar ook optimisme moet soms plaats ruimen voor een gezonde dosis realisme. Als is het maar om je omgeving gerust te stellen dat je het probleem wel degelijk serieus neemt.

5. Onberekenbaar

Je bent wispelturig en onverantwoordelijk. Je belooft mensen dingen, bijvoorbeeld dat je ergens gaat zijn en dat je iets gaat doen, maar dan doe je het uiteindelijk nooit. Wat voor indruk laat dat na, denk je?

6. Ongeorganiseerd

Je krijgt je mails niet verwerkt, je dossiers stapelen zich op, je loopt hopeloos achter en raakt niet bijgewerkt. Je planning is om zeep nog voor je er deftig aan begonnen bent. Chaos.

Welke indruk wekt dat? Wat gaan klanten denken als ze hun zaken aan jou willen toevertrouwen, maar jij je eigen zaken nog niet onder controle kunt houden? Je taken en afspraken op orde stellen zal jou helpen, maar zal ook een betere indruk naar de buitenwereld toe geven.

7. Gebrek aan welbespraaktheid

Irritant en veelvuldig gebruik van stokwoordjes belemmeren de duidelijkheid van je zinnen en je verhaal. Je draait gemakkelijk rond de pot en mensen zijn de draad al kwijt voor je je punt hebt kunnen maken, als je dat al doet.

Het is beter om je boodschappen gericht en kort over te brengen. Probeer dus kort en bondig te blijven en stokwoorden te vermijden. Let ook zinsbouw. Ingewikkelde bijzinnen en tangconstructies zijn niet enkel storend in e-mails.

8. Geheimen

Je hoeft uiteraard je privéleven niet op tafel te gooien, maar bedrijfsgeheimen zijn over het algemeen geen goed idee (of je moest er contractueel aan gebonden zijn natuurlijk). Als je collega’s, werkgevers of klanten merken dat je dingen voor hen achterhoudt, zal hun vertrouwen ook achteruit gaan.

9. Te veel beloven

Veel mensen maken er een sport van om zoveel mogelijk te beloven om zo klanten, werkgevers en collega’s gelukkig te stemmen. Wat ze vergeten, is dat ze deze beloftes ook moeten waarmaken om deze mensen gelukkig te houden.

Wie te veel belooft, loopt daarom het risico om juist meer mensen ongunstig te stemmen, omdat ze niet al hun beloftes kunnen waarmaken. Wees dus zeker van de haalbaarheid van je mooie praatjes, alvorens je overal “ja” op zegt. Nuanceer desnoods en stel voorwaarden, zodat je realistischer lijkt.

10. Liegen en bedriegen

Het kan misschien beginnen als een leugentje om bestwil, maar hoe klein het verraad ook is, als het uitkomt, zal het je de das omdoen. Blijf weg van leugens. Hoe cliché het ook klinkt, eerlijkheid duurt het langst. Uiteindelijk breng je niet enkel jezelf, maar misschien ook je bedrijf en (het werk van) andere mensen in de problemen door niet eerlijk te zijn.

(sjv) – Bron: The Muse 

15 december 2015
Anderen bekeken ook