Leren was nog nooit zo populair

We volgen meer opleiding en spenderen meer tijd aan leren, ook buiten de werkuren. Het liefst leren we van onze collega’s op de werkvloer. Dat blijkt uit de Kluwer Learning Indicator 2013.

2 november 2013

Delen

superlearner
Bijna een op de vijf min-25-jarigen gebruikt de sociale media om professioneel up-to-date te blijven.

Kluwer Opleidingen bevroeg voor het vierde jaar op rij enkele duizenden professionals over hoe zij omgaan met opleiding en ontwikkeling. 6.211 respondenten deelden hun ervaringen. Een recordaantal, en dat is geen toeval. Leren blijkt nog nooit zo populair geweest te zijn.

Bijna negen op de tien (87%) professionals volgden het voorbije jaar een opleiding voor hun werk. Gemiddeld kregen ze ruim acht dagen opleiding. Dat is iets meer dan in 2012. De jongsten op de werkvloer worden het meest opgeleid. Werknemers jonger dan 25 jaar krijgen gemiddeld 13 dagen opleiding per jaar.

We stoppen niet met leren op het einde van de werkdag. Iets meer dan de helft van de respondenten leert ook buiten de werkuren bij voor het werk. Een derde zegt dit minstens wekelijks te doen. Dat kan onder andere via avond- of weekendonderwijs, zelfstudie of het doornemen van vakliteratuur.

Minder klassikaal

De manier waarop we leren is aan het veranderen. Vooral jonge werknemers keren klassikaal leren de rug toe. Meer dan zeven op de tien 30-plussers volgden het voorbije jaar een klassikale opleiding. Bij de ondervraagde min-25-jarigen daalt dit tot een op twee.

Informeel leren zit dan weer sterk in de lift bij jonge werknemers. Zij hebben een uitgesproken voorkeur om on the job te leren van collega’s en leidinggevenden. Twee jaar geleden leerde 37 procent van alle respondenten van collega’s. Dit jaar is dat al 53 procent.

Als het van de gemiddelde werknemer afhangt, wint informeel leren nog heel wat terrein. Bijna 70 procent van de respondenten heeft een uitgesproken voorkeur om vooral te leren van collega’s en leidinggevenden.

Social media leren

Van alle respondenten zijn de min-25-jarigen het meest enthousiast over leren via de sociale media. 17 procent van hen gebruikt de sociale media om professioneel up-to-date te blijven. Slechts 6 procent van de 45-plussers doet hen dat na. Ook de voorkeur om te leren via de sociale media is het grootst bij de jongste werknemers. 30 procent van hen dringt daar op aan.

Tegelijk valt op dat de helft van de bevraagde min-25-jarigen zegt zelden of nooit te leren buiten de werkuren. 30-plussers zijn daar een pak enthousiaster over. Helemaal onlogisch is het niet, meent Miek Wouters van Kluwer Opleidingen. “We mogen niet vergeten dat die generatie ook veel belang hecht aan voldoende vrije tijd naast het werk.”

Uit de Kluwer Learning Indicator blijkt nog dat opleiden en leren activiteiten zijn waar werknemers zich in grote mate zelf verantwoordelijk voor voelen. Dat geldt zowel voor de bevraagde HR-professionals (91%), managers (83%) als medewerkers (75%). Dit positieve nieuws wordt een beetje overschaduwd door het ontbreken van een strategisch opleidingsbeleid in organisaties. Slechts 55 procent van de respondenten zegt dat zijn onderneming zo’n beleid op papier heeft staan.

Superlearners

Op basis van de resultaten van de Learning Indicator beschrijft Kluwer Opleidingen een nieuw type werknemer: de ‘superlearner’. Deze werknemers zijn supergemotiveerd om bij te leren, binnen én buiten de uren.

Een superlearner ben je echter niet zomaar. Kluwer Opleidingen schetst hun profiel als volgt: werknemers die zichzelf als succesvol beschouwen, actief zijn op de sociale media en graag flexibel en mobiel werken. Een op de tien werknemers zou aan dit profiel beantwoorden, zegt Kluwer Opleidingen.

Uit de resultaten van de Learning Indicator blijkt dat superlearners maar liefst 17 dagen opleiding volgen per jaar. Dat is meer dan het dubbele van de tijd die een werknemer gemiddeld aan opleiding besteedt.

Kluwer Opleidingen ging nog verder in zijn analyse en ontdekte dat superlearners vaak leidinggevenden zijn (60%) die graag zelf hun prioriteiten bepalen. Opvallend is dat ze vaker in een klein dan in een groot bedrijf werken. Dat kleinschalige ondernemingen werknemers tot meer creativiteit en ondernemersdrang stimuleren, kan een verklaring zijn.

(wv) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.