Last van storende collega’s: wat doe je eraan?

Niet storen aub.
"Gezien en gewaardeerd worden is de meest fundamentele psychologische behoefte van ieder mens. Ook van jouw mensen. Kom ze daarin dus tegemoet."

Veel drukbezette managers en ondernemers ergeren zich aan medewerkers die zo vaak binnenvallen met onbenullige of overbodige vragen, dat ze niet aan hun eigen werk toekomen.

Heidi Does, Slow Working trainer van doesmindful.nl, herkent die frustratie: “Het is iets wat ik veel hoor van de professionals die ik begeleid. Dat schijnbare gebrek aan kennis of daadkracht bij hun medewerkers is hen een doorn in het oog. Toch ligt de sleutel naar meer zelfstandig werken door je medewerkers voor het oprapen.”

Terugkerend patroon

Wellicht is dit tafereel ook voor jou een dagelijks terugkerend verschijnsel: medewerkers die te pas en te onpas met hun vragen komen binnenvallen. Vaak net op het moment dat jij eindelijk – na een reeks van vergaderingen, klantbezoeken of presentaties – achter je bureau schuift om je inbox leeg te mailen.

Je weet dat je medewerkers alle kennis en skills hebben om desnoods maanden achtereen zelfstandig te werken aan een taak of project. Met goede resultaten bovendien: op tijd klaar, volgens specificatie en binnen budget. En toch lopen ze je deur plat ...

Je verliest met al die storingen zeeën van tijd en kan je maar moeilijk concentreren op je eigen werk. Het is een terugkerend patroon waar je je wild aan ergert.

Niet op zoek naar een antwoord

Is jouw favoriete oplossing ook om dan maar vroeger te beginnen en later te stoppen? Of door te werken tijdens de lunchpauze? Dan zijn er minder mensen op kantoor. En minder mensen betekent minder afleiding is jouw redenatie.

Volkomen logisch ... toch? Nou nee. Er is namelijk een dieperliggende reden voor dit ‘storende’ gedrag van je medewerkers. Die zijn immers helemaal niet op zoek naar een antwoord op hun vraag. Die zijn op zoek naar iets heel anders.

Je mensen hunkeren naar jouw aandacht. Naar verbinding met jou.

Het grote plaatje

Moeilijk te geloven? Verplaats jezelf dan maar eens in hun positie. Ze zien je van afspraak naar afspraak rennen. Ze zien je achter een dichte deur, onbereikbaar in het zoveelste overleg. Af en toe mogen ze aan je ruiken in een formeel teamoverleg, waarin je een koerswijziging of een nieuw project toelicht.

Wat er ook gebeurt, voor jou is het grote plaatje helder. Immers, jij hoort in iedere bespreking die je bijwoont hoe het zit met die hoed en de rand. Jij kent het rationale achter elke verandering. Maar je team krijgt slechts een deel van die informatie terug. Zij missen het overzicht en moeten de ontbrekende delen zelf maar zien in te vullen. Dat maakt ze onzeker. En reactief.

Waarom komen ze je storen?

Als je bovenstaande reactie in het juiste daglicht plaatst, dan begrijp je ook wat zo de redenen zijn waarom je collega’s en medewerkers voortdurend bij je komen aankloppen:

  • Ze willen bemoediging;
  • Ze willen bevestiging;
  • Ze willen feedback;
  • Ze willen een compliment;
  • Ze willen sparren;
  • Ze willen je stemming peilen;
  • Ze willen geruchten ontzenuwd hebben;
  • Ze willen je ogen zien;
  • Ze willen checken of jij nog weet dat zij bestaan!

Gezien en gewaardeerd worden is de meest fundamentele psychologische behoefte van ieder mens. Ook van jouw mensen. Kom ze daarin dus tegemoet.

Hoe?

Creëer regelmatig en doelbewust gelegenheid voor ontspannen interactie met je team. Laat je gezicht eens zien in de kantine, of loop een middagje mee met een project. Zonder agenda, zonder actiepunten. Breng alleen jezelf mee. Mettertijd zal het effect ervan je verbazen.

Want als je zo kijkt naar het gedrag van je medewerkers, dan snijdt het mes aan twee kanten. Jouw mensen krijgen de aandacht die ze verdienen en jij kan vaker rustiger doorwerken, omdat ze je minder hoeven te storen. Het is een investering in tijd die zichzelf terugverdient.

Wat belet je? Probeer het eens uit en ga vanaf nu ook lunchen in de kantine, of maak regelmatig even een ontspannen praatje bij de koffieautomaat. Je zal zien: het heeft effect!

(hd) 

Na een lange carrière als communicatieadviseur bij internationaal opererende bedrijven helpt Heidi Does nu managers en ondernemers om beter met werkdruk om te gaan, zodat ze effectiever functioneren en hun expertise als vanzelf optimaal gaat renderen. Zij doet dit met Slow Working trainingen op basis van mindfulness.
Vraag haar gratis e-book ‘Elke dag moeiteloos effectief in je werk’ aan op www.doesmindful.nl.
 

Meer info over Collega's

11/09/2013