Kortrijk is gaststad van Creativity World Forum 2014

Creativity World Forum
“Het Creativity World Forum wil de deelnemers inspireren rond creativiteit en innovatie.” (Pascal Cools, algemeen directeur Flanders DC)

Op 5 en 6 november is Kortrijk gaststad voor het Creativity World Forum (CWF), een organisatie van Flanders DC. Het CWF is de grootste conferentie rond ondernemerscreativiteit en innovatie in Europa. Internationale topsprekers komen de bezoekers inspireren tot grootse ideeën.

Eigenlijk is Flanders DC, een Vlaamse organisatie voor ondernemerscreativiteit, min of meer ontstaan uit de organisatie van het eerste Creativity World Forum (CWF) in 2004. Flanders DC is ook de initiatiefnemer van het Districts of Creativity Network, een internationaal netwerk van twaalf creatieve en innovatieve regio’s, dat op het CWF zijn jaarlijkse bijeenkomst heeft. Om de drie jaar is het CWF te gast in Vlaanderen.

“Vorig jaar vond de conferentie plaats in Tampere, in Finland. Het jaar voordien waren we te gast in het Braziliaanse Rio”, zegt algemeen directeur Pascal Cools. Dan klinkt Kortrijk een stukje minder exotisch, maar het is er het CWF natuurlijk niet om te doen om aan toeristische sightseeing te doen. “De bedoeling van het CWF is om de deelnemers, aan de hand van topsprekers en netwerkmomenten, inspiratie te bieden rond creativiteit en innovatie. We zoeken steevast naar sprekers die boeiende en/of vernieuwende dingen te vertellen hebben die je anders niet zomaar aan het werk kunt horen.”

Creativiteit in de ruimste zin

Eén van die topsprekers is econoom Steven Levitt, professor aan de Universiteit van Chicago, die met ‘Freakonomics’ in 2005 een regelrechte bestseller schreef en er in 2010 een vervolg aan breide: ‘Superfreakonomics’. Of Tom Kelley, general manager van het wereldwijd bekende design- en ontwikkelingsbedrijf IDEO en groot pleitbezorger van innovatie als motor van een onderneming.

“Ik kijk bijvoorbeeld ook uit naar Marco Tempest, een ‘cybergoochelaar’ die magie combineert met technologie om zo tot de meest verbluffende illusies te komen”, zegt Pascal Cools. “Of naar Stephen Johnson, een man met 1 miljoen Twittervolgers, journalist en auteur, en iemand die pleit voor innovatie als een proces zonder taboes, met een open kijk en een grote bereidheid tot samenwerking en kennisdeling.”

Ook Vlaamse entrepreneurs maken hun opwachting, zoals Hans Bourlon van Studio 100, Saskia Van Uffelen van Ericsson Belux, maar ook chefkok Kobe Desramaults van De Wulf. “Kobes aanwezigheid toont aan hoe breed je ondernemerschap, innovatie en creativiteit moet zien”, zegt Pascal Cools. “In het CWF brengen we verschillende domeinen en sectoren bij elkaar. Met technologische innovatie alleen win je geen medailles. Er moet ook creativiteit en innovatie gaan in de bedrijfsmodellen en -processen.”

Ideeën laten ontkiemen

Het Creativity World Forum is geen evenement voor een ruim publiek, hoewel Flanders DC er vaak wel in slaagt om beroemdheden aan te trekken, zoals in 2008 John Cleese in Antwerpen of regisseur Oliver Stone in Hasselt.. Pascal Cools: “30 tot 40 procent van ons budget gaat naar de sprekers en hun huisvesting. Bij de eerste contacten brengen we ons verhaal zeer duidelijk naar voren en benadrukken dat we dat we een non-profitorganisatie zijn. We kunnen inmiddels ook al een mooie referentielijst voorleggen en dat helpt de interesse te wekken van boeiende sprekers. Maar dan begint het echte werk: ze ervan overtuigen naar België te komen, want vaak is dat voor hen onbekend terrein (lacht). Kortrijk is een prima gaststad voor het Creativity World Forum. Het ligt ligt in een creatieve en ondernemende regio, en Kortrijk Xpo leent zich uitstekend voor deze conferentie.”

Hoewel het CWF niet mikt op een breed publiek, trekt het toch een diverse mix van bezoekers aan. “Meer dan gelijkaardige conferenties”, benadrukt Pascal Cools. “Entrepreneurs in de breedste zin van het woord, maar ook jongeren en studenten, bijvoorbeeld. Even belangrijk als de sprekers, zijn de netwerkmomenten tussendoor, waarin men anderen leert kennen en ideeën worden uitgewisseld. Dit is niet het soort conferentie waarin zakendeals worden gesloten of concrete innovaties worden bedacht, maar de kiem kan er wel voor worden gelegd.” Verwacht wordt dat ook in Kortrijk 2.000 deelnemers van een twintigtal verschillende nationaliteiten zullen opdagen. “Eigenlijk kunnen we zo niet alleen de wereld aan Vlaanderen tonen, maar ook Vlaanderen eens aan de wereld”, zegt Pascal Cools.

Innovatie is een groeimotor

Het is het hele jaar door de missie van Flanders DC om innovatie in de ruimste zin te promoten bij onze bedrijven. “Veel ondernemingen, voornamelijk kmo’s, denken dat dit niet aan hen besteed is, maar innovatie is wel de motor van economische groei”, zegt Pascal Cools. “Het is bewezen dat bedrijven die innoveren – technologisch, maar ook op het vlak van marketing, productieprocessen, enzovoort – beter scoren qua omzet en groei, en dus vaak ook tewerkstelling. De grote uitdaging, zeker bij kmo’s, is om innovatie te zien in een langetermijnvisie en de inspanningen aan te houden. Flanders DC geeft hierover geen één-op-één-advies, maar biedt wel tools aan aan kmo’s, opleidingscentra of ondernemersorganisaties, zodat nieuwe ideeën en inzichten rond creativiteit en innovatie wortel kunnen schieten.”

(jb) – Meer info: www.creativityworldforum.be en/of www.flandersdc.be 

24/10/2014

  • 24 oktober 2014