Met welke muziek erger je je collega’s het meest?
Wil jij je collega eens goed op stang jagen, dan kan muziek je daar bij helpen. Door een zorgvuldig uitgekiende playlist...
Even oordopjes insteken of je koptelefoon opzetten kan behoorlijk aangenaam zijn wanneer je veel werk moet verzetten en je zo weinig mogelijk tijd wil verliezen. Je hoort je collega’s amper praten of op hun laptop tokkelen en je komt zo als het ware in een ‘concentratiemodus’ terecht. Kortom, een beetje privacy voor jezelf op dat grote, drukke kantoor.
Een koptelefoon kan bovendien erg handig zijn wanneer je collega’s (helaas) niet over dezelfde muzieksmaak beschikken. Gedaan met gezeur over slechte smaak!
Medewerkers die voortdurend hun koptelefoon opzetten tijdens het werk zorgen soms voor de nodige ergernis bij hun collega’s en krijgen daardoor vaak de stempel ‘asociaal’ opgedrukt. Marissa Yu, directeur van een architectuur- en ingenieursbureau, heeft er zelfs stilaan genoeg van: ‘Je roept hun naam. Na vier keer antwoorden ze nog steeds niet. Je geeft hen dan maar een belletje, maar ze nemen niet eens op. Binnenkort moeten we gewoon elastiekjes naar elkaar gooien.’
Daarnaast is het luisteren naar muziek toch niet altijd zo goed voor de concentratie. Wetenschappers hebben immers aangetoond dat mensen van nature meer aandacht besteden aan muziek die zij heel goed of juist heel slecht vinden én die veel tekst bevat. Hierdoor verliezen werknemers zelfs makkelijker hun focus. Je kan dus best kiezen voor neutrale achtergrondmuziek.
(nl) – Bron: Elsevier.nl
18 juni 2012Wil jij je collega eens goed op stang jagen, dan kan muziek je daar bij helpen. Door een zorgvuldig uitgekiende playlist...
Kan je niet werken zonder muziek of wil je het weekend vrijdagnamiddag inzetten met een muziekfestijn? Dat kan dankzij radiospelers op het internet.
Volstrekte stilte staat garant voor de beste prestaties, zo blijkt uit recent onderzoek. Gedaan dus met ontspannende achtergrondmuziek tijdens het werk?
Nieuwkomers verdienen soms bijna evenveel als, of zelfs meer dan ervaren werknemers. Hoe kan dat? En wat zijn de oplossingen?
Wanneer je afstudeert, ben je helemaal klaar voor de arbeidsmarkt. Maar hoe blinkt jouw cv uit tussen de vele andere?
Kan jij een term plakken op de communicatiestijl van je leidinggevende? Het is voor veel mensen een moeilijke opgave. We gidsen je door 4 communicatiestijlen.
De pensioenberekening in België is vrij complex. We zetten de belangrijkste parameters voor werknemers, zelfstandigen en ambtenaren op een rij...
Ook op het werk zijn de prestaties pas goed als het team functioneert. En zo’n goed team heeft een positieve impact op klanten én patiënten. Maar hoe herken je een sterk team?