Kluwen aan software en toestellen bezorgt telecomoperatoren hoofdbrekens

Capaciteit, service en eenvoud. Die drievuldigheid houdt de telecomsector best in het achterhoofd als ze wil scoren in de toekomst. “Klanten verwachten dat ze alle content op elke moment op elke toestel kunnen zien. Voor ons is het de kunst om van iets complex iets eenvoudigs te maken”, zegt Filip Merckx van Telenet.

29 maart 2013

Delen

Telenet
”de klant verwacht dat hij zijn device overal en altijd aan de praat krijgt” (filip merckx, vicepresident product management telenet)

De telecom is bij uitstek een sector die nooit stilstaat. Omwille van de technologie, maar ook als gevolg van de verwachtingen van de klant. Die wil steeds meer kunnen bekijken en beluisteren, op steeds meer devices, vakjargon voor wat u en ik een tablet, smartphone, pc of tv noemen.

“De klant verwacht dat hij zijn device overal en altijd aan de praat krijgt. Geconnecteerd zijn, is de normaalste zaak van de wereld geworden. Wat die klant meestal niet weet, is dat er zich heel veel afspeelt achter de schermen van dat plug and play-principe”, zegt Filip Merckx, vicepresident product management bij Telenet.

Goede verbinding

Er zijn niet alleen steeds meer toestellen, applicaties en diensten op de markt, ook de technologische platformen waarop die moeten samenwerken, verschillen erg. En je moet ook rekening houden met de internationale contentrechten om beeld en klank op een bepaald toestel te mogen uitzenden.

“Voor operatoren is de grote uitdaging dat allemaal zo eenvoudig mogelijk aan te bieden”, legt Filip Merckx uit. “En dat terwijl veel vragen van klanten meer te maken hebben met het type software of toestel dat ze gebruiken, dan wel met wat wij in essentie doen: zorgen voor een goede verbinding.”

Yelo tv

Operatoren moeten voortdurend aan nieuwe oplossingen werken. “Wij spelen daarop in door technologie zo uniform mogelijk aan te bieden. Zo is een settopbox in de eerste plaats een pc in de woonkamer die er voor zorgt dat alle verschillende types tv-toestellen die vandaag op de markt zijn, kunnen communiceren met ons”, aldus Filip Merckx.

“Als wij filmrechten kopen van een Amerikaanse filmmaatschappij, dan legt die strikte voorwaarden op wat betreft de verspreiding daarvan. Voor ons Yelo tv-platform betekent dat onder andere dat die moet erkend worden door internationale providers. Technisch is het daarom onmogelijk om de markt te benaderen met 87 verschillende oplossingen. De grote uitdaging is één platform maken dat overal werkt.”

(wv)

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.