Kinderen en jongeren ontwerpen én realiseren droommachines

Kinderen kun je niet vroeg genoeg warm maken voor techniek en engineering. Dat is ook de insteek van ‘MyMachine’, een project voor leerlingen en scholieren dat in 2007 in het leven werd geroepen door Howest, het Streekfonds West-Vlaanderen en Leiedal. Het project waarbij kinderen droommachines ontwerpen en realiseren, vindt intussen ook steeds meer internationale weerklank.

10 juni 2016

Delen

“Ondernemers scharen zich graag achter MyMachine, omdat zij alleen maar te winnen hebben bij een grotere interesse van jongeren voor wetenschap en techniek.” (Aagje Beirens, coördinator MyMachine)

De pannenkoekenshooter, de droommachine, de compliementjesmachine, de regenboogspuger, … het zijn slechts enkele bijzondere uitvindingen die dit schooljaar ontsproten zijn aan de ongebreidelde fantasie van lagereschoolkinderen. Machines die ook werkelijk gerealiseerd zijn door leerlingen uit het technisch secundair onderwijs, volgens een concreet ontwerp van studenten productontwerpen en digital design van Howest. Net die samenwerking tussen de drie onderwijsniveaus, maar ook met de ondernemerswereld, maakt MyMachine tot een uniek project. Zo uniek, dat het inmiddels ook door buitenlandse organisaties is opgepikt.

“In 2009, twee jaar na de start, werd ‘onze’ MyMachine al opgepikt door de Verenigde Naties voor de World Summit Award en mochten we het project in Mexico gaan voorstellen”, vertelt Aagje Beirens, coördinator van MyMachine vzw. “Sindsdien hebben verscheidene buitenlandse organisaties de MyMachine-methodiek geadopteerd. Het eerste land was Slovenië, daarna volgden Portugal, Frankrijk, Slovakije, de VS, … En nu wil ook de vermaarde New York Academy of Sciences met dit concept werken.”

Fascinatie voor techniek prikkelen

Maar zoals zo veel mooie projecten is alles klein begonnen. Drie medewerkers van de hogeschool Howest, het Streekfonds West-Vlaanderen en Intercommunale Leiedal waren na een congres aan het brainstormen. Het zoontje van een van hen vond het jammer dat het gezin moest verhuizen en wou een ‘schatkistengraver’ om zijn schatkist uit de tuin te kunnen recupereren. Want ‘stel je voor dat de nieuwe bewoners die zouden vinden’. Het idee voor deze eerste ‘kindermachine’ werd uitgebroed en leidde uiteindelijk tot het plan om er een veel ruimer project van te maken. Een project dat de verwondering en fascinatie van kinderen voor wetenschap, techniek en engineering zou prikkelen via zogenoemd ‘project-based learning’.

“De drie organisaties gingen met eigen middelen aan de slag, en in het schooljaar 2008-2009 ging ‘MyMachine’ van start. Al heel snel liep het uit de hand, op een positieve manier”, zegt Aagje Beirens.

De ongebreidelde fantasie die kinderen vanaf het eerste tot het zesde leerjaar aan de dag leggen bij het bedenken van hun machines, is mooi om te zien. “Vooral kinderen tot 8 jaar laten hun verbeelding de vrije loop en bedenken de gekste concepten. Wanneer ze ouder worden, zien we dat ze meer ‘comfortmachines’ bedenken; dan begint de maatschappij al wat meer in te werken. Wij beperken die fantasie niet, want ook dat is een kern van het ondernemerschap: ideeën hebben en je door niets of niemand laten overhalen om ze overboord te gooien, hoe gek ze misschien op het eerste gezicht ook lijken.”

Ondernemers nauw betrekken

‘MyMachine’ is de regio West-Vlaanderen inmiddels helemaal overstegen en is nu in heel Vlaanderen – en dus ook in het buitenland – actief. “Alle Vlaamse lagere en secundaire scholen kunnen zich kandidaat stellen om deel te nemen”, zegt Aagje. “Criteria waar we op letten, zijn een goede regionale spreiding en vooral een grote motivatie, want het project om van een kinderidee tot een afgewerkte machine te komen, vraagt een stevig engagement en loopt over het hele schooljaar.”

Een machine door kinderen en jongeren laten ontwerpen en bouwen … het is een idee dat perfect past binnen de huidige aandacht voor STEM: het simuleren van technische en ontwerpersvaardigheden en -interesses bij een zo jong mogelijk publiek. “Als we zien wat MyMachine losmaakt, kunnen we stellen dat wij daar een flink steentje toe bijdragen”, zegt Aagje. “Hoe langer we bezig zijn met MyMachine, hoe meer we zelf merken hoeveel lagen dit project heeft. Zo organiseren leerlingen uit het technisch secundair onderwijs in de rand van dit project ook workshops voor kinderen uit de lagere school. Dat prikkelt de jonge kinderen, maar stimuleert ook het ondernemerschap bij de tieners.”

Dat drie onderwijsniveaus aan één project meewerken, is bijzonder. Maar ook ondernemers dragen hun steentje bij. “Wij vragen aan de deelnemende scholen om een ondernemer aan te spreken die ambassadeur van hun machine wil zijn”, zegt Aagje. “Die volgt het project op tot aan de realisatie en blijft ook daarna nog betrokken. Veel ondernemers-ambassadeurs sponsoren ook materialen. De volgende schooljaren willen we nog sterker op die ondernemersbetrokkenheid inzetten, want die is heel belangrijk. Uiteindelijk hebben zij alleen maar te winnen bij een grotere interesse bij jongeren voor wetenschap en techniek, én bij een grotere instroom in de technische richtingen.”

De tien werkende prototypes van dit schooljaar en het MyMachine-computergame worden op 23, 24, 25 juni tentoongesteld in het BRONKS-theater in Brussel. Op zaterdag 25 juni vindt de publieksdag plaats.

(jd) – Meer info: www.mymachinevlaanderen.be 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.