Keerpunt in rekrutering: ‘We moeten ervoor zorgen dat werknemers gelukkig zijn’

gelukkige werknemer
”Vroeger verwachtte men van een werknemer dat hij zich zou aanpassen aan de bedrijfscultuur.” (Philip Alliet, ceo Aon België)

“De markt voor financeprofielen versoepelt stilaan, al blijven profielen als actuarissen of risico analysten moeilijk te vinden.” Dat zegt Philip Alliet, ceo van dienstenbedrijf Aon België. Voor werkgevers zit er maar één iets op: hun beste beentje voorzetten.

Aon adviseert bedrijven over riskmanagement, verzekeringen en employee benefits. Aon België telt zo’n 400 medewerkers met heel verschillende achtergronden: van technische specialisten tot administratieve medewerkers. Wereldwijd heeft de industriële verzekeringsmakelaar 61.000 personeelsleden, verspreid over 500 kantoren in meer dan 120 landen.

Voor een bedrijf met zoveel werknemers, is rekrutering een voortdurende zorg. Philip Alliet, ceo van Aon België, stelt met genoegen vast dat financiële profielen opnieuw mobieler worden. “Ik merk dat werknemers opnieuw meer open staan voor andere opportuniteiten.”

Kennisbedrijf

Om hen te werven, is Aon niet alleen in competitie met zijn directe concurrenten maar ook met andere financiële instellingen. Om die reden bekijkt de ceo het rekruteringsplaatje graag wat ruimer. “Wij stellen ons voor als een kennisbedrijf. Dat betekent dat we moeten werken aan onze employer branding, dat we moeten communiceren met de arbeidsmarkt. Anders haal je nooit de beste mensen binnen.”

“Mensen praten met elkaar. Ook over hun werkgever en de omgeving waarin ze werken”, meent Philip Alliet. “Die omgeving wordt alsmaar competitiever. De vraag naar flexibiliteit klinkt ook steeds luider; werknemers moeten voortdurend studeren om bij te blijven. Ook werk en privé vloeien steeds meer samen. Dat vraagt om meer flexibiliteit, zowel wat de plaats en het tijdstip van werken betreft.”

Gevoel

Die uitdagende context maakt dat werkgevers hun beste beentje moeten voorzetten, zegt Philip Alliet. “We moeten werkomgevingen creëren waarin mensen gelukkig zijn. Werkgevers moeten zich afvragen wat ze moeten doen zodat sterke talenten, en die hebben meestal een uitgesproken persoonlijkheid, zich thuis voelen in hun bedrijf. Dat is één van de sleutels van de toekomstige arbeidsmarkt. Wie mentale flexibiliteit verwacht, moet ook een cultuur creëren waar iets in de plaats geboden wordt, zoals de mogelijkheid om te blijven leren, om steeds beter te worden.”

De ceo van Aon België gelooft om die redenen wel in de learning organisation. “Je moet mensen persoonlijke ontwikkelingsplannen aanbieden.”

Ook bedrijfscultuur speelt mee. “Vroeger verwachtte men van een werknemer dat hij zich totaal zou aanpassen aan de bedrijfscultuur. Nu is de uitdaging ervoor te zorgen dat interessante werknemers zich herkennen en thuisvoelen in een bedrijfscultuur, die ze eigenlijk voor een stuk zelf vormgeven.”

Philip Alliet meent dat werkgevers authentiek moeten zijn. “Dat zorgt voor snelle, flexibele en creatieve organisaties die kunnen inspelen op de steeds talrijker wordende uitdagingen. Authenticiteit leidt volgens mij ook tot meer succes. Werknemers moeten zichzelf kunnen zijn. De context waarin dat gebeurt, moet wel die van het gemeenschappelijk belang blijven.”

(wv)

Meer info over Waar vind ik jobs? , Gelukkig op het werk , Jobs met toekomst

15/02/2013