KBC beloont trouwe werkkrachten

Erik Luts, hr-directeur KBC
"We betalen niet slecht, maar de echte toplonen vind je hier niet" (Erik Luts, hr-directeur KBC)

KBC vernieuwt zijn hr-aanpak. Wie er al werkt, krijgt net zo veel aandacht als wie er wil werken. "Vroeger morde het personeel wel eens: en wij dan?", zegt hr-directeur Erik Luts.

Het is een oud zeer bij bedrijven die vissen in dunbevolkte vijvers. Terwijl sollicitanten met de grootste egards behandeld worden, blijft de trouwe werknemer in de kou staan. Zeker op een krappe arbeidsmarkt, waar talent duur betaald wordt, steekt dit verschijnsel de kop op. En de arbeidsmarkt is krap in de bankensector.

Al zou je dat niet zeggen als Erik Luts wat cijfers laat vallen. Dit jaar verwacht KBC zo’n 9.000 sollicitanten over de vloer te krijgen. Het rekruteringsobjectief staat dit jaar op minimaal 570 nieuwe medewerkers. Kandidaten genoeg dus, ware het niet dat alle banken op dezelfde profielen jagen en niet iedereen geschikt is. "Onze selectieprocedure legt de lat hoog. Een derde van de kandidaten die hier ’s ochtends binnenkomt, krijgt nog voor de middag te horen dat hun profiel niet overeenstemt met wat KBC zoekt", zegt Luts.

Bovendien vergrijst het bankpersoneel snel. Reden genoeg om zoveel mogelijk sollicitanten te screenen en hen uit te leggen wat KBC voor hen kan betekenen. "Wij willen aantrekkelijk zijn, maar niet meer enkel voor wie hier start. Ook wie hier werkt, moet - meer dan in het verleden - voelen dat we met hen bezig zijn."

Levenslang

Binnenkort start KBC zijn ‘9toLife’-campagne. Een boodschap voor sollicitanten én werknemers met de klemtoon op hard werken, maar ook op flexibiliteit. Een cafetariaplan, flexibele uurregelingen, lokale werkplekken, meer opleiding en carrièreplanning - ook voor oudere werknemers - zijn elementen die het plan vormgeven. "Sommige personeelsleden kunnen nu al kiezen of ze een bedrijfswagen willen of extra cash. Maar ze kunnen zich met dat bedrag op termijn ook tijd of meer pensioen kopen", legt Luts uit.

De hr-directeur wil veel veranderen, maar geeft toe dat het niet de KBC-cultuur is om meteen grote sprongen te maken. Zo is thuiswerk voor de meeste werknemers nog steeds geen optie. Momenteel worden verschillende decentrale hoofdkantoren als alternatief naar voren geschoven. Vreest Luts niet dat (potentiële) werknemers daarop afknappen? "Wij zijn niet tegen thuiswerk, alleen past het binnen onze traditie om eerst een compleet en degelijk kader te scheppen voor we met iets van start gaan. Bovendien vereist thuiswerk een andere manier van werken van onze leidinggevenden. Niet iedereen is daar klaar voor."

Dat veranderingen tijd kosten, past evenwel in het KBC-concept. De bankverzekeraar aast ook uitdrukkelijk niet op die werknemers die alles ‘nu’ willen, wel op sollicitanten die een lange toekomst voor zich zien weggelegd bij het bedrijf. Daarmee lijkt KBC in te gaan tegen de heersende trend op de arbeidsmarkt die brandhout maakt van de levenslange loopbaan bij een en dezelfde werkgever.

"Als wij aanwerven, is dat met een langetermijnvisie. Rekruteren en opleiden kost geld. Het is normaal dat we daar iets voor terug willen. Een lange loopbaan bij ons betekent echter niet dat je jaren aan hetzelfde bureautje gekluisterd zit. KBC is een groot bedrijf, met veel verschillende functies en mogelijkheden in binnen- en buitenland", verweert Luts zich. "Door dat te combineren met onze loopbaanbegeleiding willen we werknemers ‘levenslang’ boeien."

Niet voor het geld

Is het ‘9toLife’-plan, dat onder andere voorziet in meer aandacht voor de problematiek van de 55-plussers, ook crisisbestendig? "We zijn er nog altijd trots op dat we tijdens de voorbije crisis geen personeel hebben ontslagen in België. Ons alternatief was om de smart te delen (voor de jaren 2008-2009 betaalde KBC amper variabel loon uit, red.) en overal uit te leggen waarom we dat deden."

Voor de goede verstaander: voor wie bij KBC wil werken, mag geld niet de grootste drijfveer zijn. "Wie komt voor geld, gaat ook voor geld", merkt Luts laconiek op. "Waarmee ik niet zeg dat we slecht betalen. Wat verloning betreft, bevinden we ons voldoende boven het marktgemiddelde. Maar de echte toplonen vind je hier niet, dat klopt."

Eind 2009 kondigde ceo Jan Vanhevel nog aan dat KBC, in de nasleep van de bankencrisis, een nieuwe remuneratiepolitiek had ontwikkeld die de bank voor toekomstige risico’s moet behoeden. Deze maatregel, die zich richt op topmanagement en risicofuncties, ligt in het verlengde van de richtlijnen die de Europese regulator uitwerkte. Die wil beletten dat werknemers zich laten leiden door de korte termijn en risicovol geldgewin.

(wv) 

Meer info over Variabel loon , Meer/minder verdienen , Extralegale voordelen

23/02/2011