Kansen voor virtual reality-ontwikkelaars

“Heel veel jongeren zijn gepassioneerd door virtual games, maar daarom zijn ze nog niet geschikt om in de sector te werken.” (Kim Note, teamleader bij Nanopixel)

Bedrijven actief in virtual reality zitten in een groeimarkt. Ze krijgen vanuit heel uiteenlopende hoeken steeds meer vragen om VR-projecten uit te werken. Van jongeren, die aan de slag willen in de sector, wordt vooral eigen initiatief gevraagd. Twee VR-developers, die in Roeselaere werken, vertellen over hun passie.

Het lijkt wel wat op de internetboom van twintig jaar geleden. Ook voor virtual reality is er steeds meer vraag, maar nog weinig gestructureerde vorming. “Ik heb geen specifieke opleiding gevolgd en ben eerder toevallig in de branche ‘gerold’. Als afgestudeerd lasser/constructeur werkte ik in het metaalconstructiebedrijf van mijn vader. Maar van jongs af aan had ik al een voorliefde voor computers en was ik vooral bezig met videogames spelen”, stelt Wesley Tack (36), actief bij Nanopixel in Roeselare.

Tack kreeg de smaak te pakken om zelf zogenaamde levels in videogames te ontwikkelen. “Als autodidact leerde ik op eigen houtje te modelleren en ook scripting en gamedesign kenden al snel geen geheimen meer voor mij. Internet en forums met mede-enthousiastelingen waren daarbij inspiratiebronnen.”

Grand Canyon

De online activiteiten van Wesley bleven niet onopgemerkt. “Er ontstond interesse voor mijn videogames en ik kreeg de vraag om in het buitenland te komen werken. Zo kon ik onder meer bij het Amerikaanse DICE meewerken aan de productie van de Battlefield-games. Nadien lagen er al nieuwe opdrachten te wachten en op die manier heb ik de voorbije tien jaar projecten uitgevoerd voor verschillende buitenlandse bedrijven.”

Ondertussen ontwikkelde zich ook in België een markt voor VR en dat was voor Tack de reden om weer in ons land aan de slag te gaan. “Bij Nanopixel ben ik vooral bezig met real-time visualisatie van omgevingen waarbij je steeds begint vanuit een onbeschreven blad”, vertelt hij. “Recent heb ik een project afgerond met de visualisatie van de Grand Canyon voor Technopolis. Ik startte daarbij vanuit de wensen van de klant waarvan onder meer een virtuele fietstocht over de Grand Canyon deel uitmaakte. Omdat ikzelf lange tijd in Amerika woonde kon ik me perfect inleven in de vegetatie en de natuur uit de omgeving en zette ik mijn ideeën om in 3D-tekeningen.”

Brede achtergrond

In vergelijking met zijn collega heeft de 26-jarige Kim Note wel een aangepaste opleiding achter de rug. Note volgde de opleiding Digital Arts and Entertainment aan de Howest in Kortrijk en is nu teamleader bij Nanopixel. “Tijdens mijn opleiding lag de focus vooral op 3D-visualisatie, programmeren, animeren en design”, vertelt hij. “Momenteel is de afdeling entertainment veel breder opgezet vanuit diverse specialisaties. Mijn medestudenten en ikzelf hadden een brede achtergrond, zowel op visueel als technisch vlak, wat in onze branche een meerwaarde is. De huidige lichting studenten is toch vooral gefocust op één specialisatie.”

Diepgaande ervaring

Nanopixel is enerzijds een visualisatiebedrijf dat 2D-beelden voor uiteenlopende opdrachtgevers maakt. “Daarnaast ontwikkelen we VR-experiences. Binnen ons bedrijf maken we een onderscheid tussen twee soorten VR-producties. Je hebt ‘passieve’ videoproducties, zoals je bijvoorbeeld aantreft op de site van deredactie.be”, vertelt Kim Note. “Daarnaast heb je de ‘interactieve’ videoproducties met heel veel 3D en een uitgebreide technologie. Dat zijn verschillende werelden, waarvan wij ons alleen specialiseren in de interactieve variant”, vertelt hij.

Onder meer voor Quick Step, Re-Vive en Technopolis maakt het team van Kim Note bij Nanopixel op regelmatige basis VR-producties. “We gaan daarbij voor een diepgaande ervaring waarbij mensen een ‘wow’-gevoel krijgen. Klanten zetten onze interactieve producties in voor zowel hun PR-, verkoop-, beurs- en marketingactiviteiten.”

Geen gevestigde profielen

VR is een vrij nieuwe branche en er bestaat nog geen gevestigd profiel waaraan iemand moet beantwoorden om erin actief te kunnen zijn. “Juist vanwege het innovatieve karakter moet je vooral kunnen openstaan voor nieuwe zaken. Heel veel jongeren zijn gepassioneerd door virtual games, maar daarom zijn ze nog niet geschikt om in de sector te werken”, stelt hij.

Het komt er vooral op aan de wensen van een klant in een virtuele realiteit te vertalen met zowel fysieke als emotionele componenten. “Ruimtelijk inzicht en de feeling voor interactiviteit zijn eveneens belangrijke competenties waarover je moet beschikken als VR- developer. Dit zijn wel zaken die je kunt leren.”

Out of the box denken

Een job in de VR-wereld is dus geen spielerei. “Als je niet bereid bent om de top te bereiken, dan heeft het geen zin om in het vak te stappen. Vanuit de game-industrie zijn ondertussen standaards ontwikkeld waaraan je kunt afmeten op welk niveau je functioneert en in welke mate je ‘out of the box’ kunt denken. Je moet in staat zijn om constant te innoveren en te experimenteren. Als je dit allemaal combineert, dan heb je een perfecte match”, vindt Kim Note.

Deze raad geldt ook voor jonge mensen die in de sector aan de slag willen. “Studenten die bij ons aankloppen, moeten vooral tonen waar ze mee bezig zijn. We willen motivatie zien. We vragen om eigen werk want hieruit spreekt de ambitie om iets anders te brengen dan anderen.”

Lage opstartkosten voor VR

In tegenstelling tot de game-industrie is er in de VR-sector (nog) geen sprake van een concurrentiële markt, er liggen volop groeikansen voor jonge ondernemers.

Dat is alvast de visie van VR-ontwikkelaars Wesley Tack en Kim Note. “De opstartkosten zijn eerder beperkt dankzij een democratisering van de markt. “Enkele jaren geleden moest je nog hoge bedragen neertellen om een softwarelicentie te kopen, nu kun je dit gratis via het internet downloaden”, stellen ze. Het enige wat je nodig hebt, is hardware, een aantal computers en VR-brillen, en je bent onderweg.”

Moeizaam rekruteren

Er is heel veel talent in België maar de meeste studenten richten zich vooral op de entertainmentsector en de grote studio’s in het buitenland. “Nochtans is er een enorm potentieel en barst het van projecten voor businesstoepassingen van VR. Vooral via evenementen en social media trachten wij onze sector bij potentiële medewerkers bekend te maken”, besluiten de twee VR-ontwikkelaars.

(bv) 

Meer info over Waar vind ik jobs? , Opleidingen , ICT , Jobs met toekomst

04/11/2016

Zin in een uitdagende job? Schrijf je dan in voor de Jobat Express nieuwsbrief en ontvang jobs op maat van je profiel rechtstreeks in je mailbox.

Je kan je steeds eenvoudig uitschrijven voor deze jobmails.