Jongeren willen carrièrekansen in ruil voor buitenlandse job

Peter Demuynck
”Mensen met een internationale werkervaring zijn vaak erg gegeerd op de internationale en nationale arbeidsmarkt.” (Peter Demuynck, directeur Agoria International Business)

De VS, Australië en Canada zijn voor Belgische jongeren de favoriete bestemming voor een buitenlandse job. Maar daar mag wel wat tegenover staan, vinden ze. Dat blijkt uit een enquête van technologiefederatie Agoria en Jobat.

Een nieuw sportstadion bouwen in Rio de Janeiro of een wolkenkrabber in Dubai, ICT-oplossingen implementeren bij Zwitserse banken, windmolenparken aanleggen in Afrika ... Overal in de wereld zijn Belgische technologiebedrijven aan de slag. Voor jongeren die dromen van een carrière in het buitenland vormen zij een ideale springplank.

Wat staat daar tegenover?

Wat verwachten jongeren van een werkgever die hen losrukt uit hun vertrouwde omgeving? Technologiefederatie Agoria en Jobat bevroegen 600 jongeren tussen 18 en 25 jaar over hun ambities en verwachtingen met betrekking tot werken in het buitenland.

Meer dan zes op de tien (62,5%) van die jongeren zeggen bereid te zijn om één tot drie jaar uit te trekken voor een buitenlandse werkervaring. In ruil voor dit buitenlandse avontuur verwachten ze van hun werkgever reële doorgroeimogelijkheden en praktische beloftes zoals het voorzien van huisvesting. Wie een job in het buitenland niet ziet zitten, schrijft die vooral toe aan het ver weg zijn van familie en vrienden.

Verlanglijstjes

Als jongeren mogen kiezen, gaan ze het liefst aan de slag in de VS, Australië en Canada. Ook het Verenigd Koninkrijk ligt goed in de markt. In de top-10 staan ook exotische bestemmingen zoals Brazilië, Dubai, Zuid-Afrika en Qatar. Dichter bij huis zijn Frankrijk en Spanje favoriete bestemmingen.

Een job in het buitenland klinkt zeer mooi, het vergt wel net iets meer verstandhouding tussen werknemer en werkgever ...

  • Meer dan een derde van de bevraagde jongeren wil dat hun werkgever voor huisvesting zorgt in het buitenland.
  • Een kwart koppelt reële doorgroeimogelijkheden als vereiste aan hun grenzeloos avontuur.
  • Een op de vijf vindt de mogelijkheid om zijn of haar partner mee te nemen een overtuigend argument.
  • Evenveel jongeren willen hun engagement vertaald zien in meer loon.

Maar ook de werkgevers die werden bevraagd hebben een verlanglijstje. Van werknemers die ze naar het buitenland laten gaan, eisen ze een grote mate van autonomie, flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Ook hun talenkennis moet op punt staan.

Eén tot drie jaar. Dat ziet een derde van de jongeren als de ideale periode voor een eerste buitenlandse job. Een op de vijf jongeren houdt het op zes maanden.

Work Abroad  

Internationale ervaring

Agoria is met zeven exportclubs actief in evenveel marktsectoren: hernieuwbare energie, olie- en gasindustrie, infrastructuurprojecten, internationale sportevents, medische oplossingen, voedsel- en drankverwerkende industrie en financiële ICT-producten.

De technologiefederatie peilde bij de jongeren ook naar hun interesse voor deze markten. Internationale sportevents (21%) en hernieuwbare energie (19%) scoorden het hoogst. De voedsel- en drankverwerkende sector (17%) en infrastructuur (13%) volgen. De andere markten schommelen telkens rond 10 procent.

“In al deze sectoren zijn Belgische bedrijven actief op de exportmarkten. Ze zoeken hiervoor ook Belgisch personeel,” zegt Peter Demuynck, directeur van Agoria International Business. “Een uitgelezen kans voor jongeren met buitenlandse ambitie. Een internationale werkervaring is immers niet alleen boeiend, het biedt ook heel wat carrièremogelijkheden, zowel in binnen- als buitenland. Mensen met een internationale werkervaring zijn vaak erg gegeerd op de internationale en nationale arbeidsmarkt.”

(wv) 

Meer info over Werken in het buitenland

29/11/2013