Creatief solliciteren
Vorige

1 van 77

Volgende
Volgend artikel:

Solliciteren we binnenkort allemaal zo?

Je raadt nooit hoe Max solliciteerde voor zijn droomjob

Je droomjob op het oog, maar weet je nu al dat je niet de enige bent die op deze buitenkans zal afstuiven? Dan stel je jezelf best de vraag hoe je ervoor zorgt dat je cv niet ergens in een stapel met alle andere gemotiveerde kandidaten belandt. Deze kandidaat had dit alvast begrepen en kwam met een originele sollicitatiecampagne op de proppen.
#

Toen Ancienne Belgique onlangs kandidaten zocht voor de functie van Assistant Promoter, gingen de harten van veel muziekliefhebbers een beetje sneller slaan. Zo ook dat van Max Gadeyne, die zich snel realiseerde dat hij er met een standaard cv niet ging komen.

Honderden kandidaten

“Voor een muziekliefhebber met een creatieve visie en een aanleg voor sociale media, leek deze job de perfecte match. Het probleem? Honderden andere kandidaten zouden hier exact hetzelfde over denken.” Hij besloot daarom om voor een iets originelere aanpak te gaan, die zeker de aandacht zou trekken.

“Met mijn sollicitatie moest ik niet alleen aantonen dat ik een match was met het profiel, maar moest ik genoeg de aandacht trekken om de andere kandidaten achter mij te laten. Ik wou niet zomaar een nummer in een stapel zijn.”

Campagne

Samen met een vriend die grafisch designer is, bedacht hij een opvallende en strategische aanpak om in het vizier van de AB te komen. Het resultaat: een gewaagde en kleurrijke campagne.

Levitate

Max lanceerde een nep festival, Levitate, in de AB met een spectaculaire line-up, inclusief een werkende website. Surfte je naar de site dan kreeg je eerst gedurende 3 seconden de line-up en de affiche te zien, waarna je werd omgeleid naar zijn sollicitatiebrief.

Levitate 

Guerrilla

Allemaal mooi en wel, maar hoe zou hij opvallen bij AB? Door een mail te sturen zou een deel van de impact verloren gaan en liep hij het risico om weer een nummer in de mailbox te worden. Meer creativiteit werd daarom aangewend. Hij zette een guerrilla marketing campagne op poten, online en offline.

Max printte zijn festivalaffiches af en hing ze op in en rond Ancienne Belgique. Het duurde dan ook niet lang voor de affiches werden opgemerkt. Zijn affiche haalde zelfs de Snapchat account van AB.

De volgende stap was om zijn online netwerk in te schakelen en het festival digitale ruchtbaarheid te geven. Levitate werd gelanceerd via Facebook, Twitter en Instagram en begon een eigen leven te leiden. “Vrienden begonnen mij zelfs te vragen of ik die zotte festival line-up in AB al had gezien, niet wetende dat ik erachter zat.”

Na een tijdje werd het dan toch tijd om aan iedereen te onthullen dat het om een nepevenement ging en dat hij de mastermind erachter was.

Aandacht

Een ding is zeker, Max had de aandacht van AB gewonnen en gekregen. Meer zelfs. Hij kreeg een hoop positieve reacties en zijn site werd meer dan 1.000 keer bekeken op een week tijd. Hij wist zelfs 3 andere sollicitatiegesprekken uit de brand te slepen.

Jammer genoeg, werd hij niet uitgenodigd voor een gesprek bij AB, omdat hij toch niet helemaal het profiel was dat ze zochten, maar Max houdt er wel een positieve nasmaak aan over en noemt het hele project ‘inspirerend’ voor hem. “Het was al even geleden dat ik mij nog zo gepassioneerd heb gevoeld over een project. Het heeft mij alleen maar enthousiaster gemaakt om mij in een nieuw project te storten.”

Prikkelen

Uiteindelijk wist hij wel andere organisaties warm te maken met zijn passionele en creatieve aanpak. Originaliteit loont en het laat je alvast opvallen, zeker in een competitieve industrie zoals deze. Een niet-alledaagse aanpak brengt je vaak sneller waar je moet zijn en prikkelt de potentiële werkgever meer dan een standaard motivatiebrief. Wees eerlijk, zou jij niet nieuwsgierig zijn naar de kandidaat achter deze instagram post van Pias Belgium?

Levitate 

Alvast enkele sterke staaltjes originaliteit van eigen bodem.

(sjv) – Bron: Medium + Sonic Motion  

9 februari 2017
Anderen bekeken ook