Is het nodig om iedereen in cc te zetten?

Mijn collega’s hebben de (onhebbelijke) gewoonte om bij elke e-mail die ze sturen, iedereen in cc te zetten. Is dit wel nodig?

8 april 2009

Delen

e-mail spam

Het is inderdaad niet nodig om altijd iedereen in cc te zetten. Wanneer dit toch gebeurt creëert men overvolle mailboxen met nutteloze informatie en raken er dikwijls belangrijke mails verloren in de massa.

Eerst en vooral moet je natuurlijk zelf het goede voorbeeld geven, zet dus enkel mensen in cc als ze daadwerkelijk op de hoogte moeten zijn. Ten tweede kan je dit probleem op een teammeeting aankaarten. Vraag iedereen zijn mening en bereidt zelf concrete voorbeelden voor. Probeer vervolgens tot een aantal concrete afspraken te komen waarbij je de focus legt op de voordelen die dit voor ieder individu inhoudt. Je bespaart namelijk voor iedereen een hoop werk door dit gedrag aan te pakken.

Trouwens, door dit op een open manier te bespreken, staan de mensen automatisch meer stil bij hun e-mailgedrag en verdwijnt de ongewenste gewoonte voor een stuk vanzelf. Tevens, kan je ook checken bij IT, HR of communicatie of er reeds regels hiervoor bestaan. Indien dit niet het geval is, kan je misschien samen met hen én op basis van de input die je van je collega’s hebt gekregen een code of conduct opstellen.

Ilse Claes is arbeidspsychologe en business group talent manager bij Tessenderlo Group         

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.